Έρχεται καθολική απαγόρευση πωλήσεων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης;

Οι πωλήσεις όλων των νέων αυτοκίνητων βενζίνης και ντίζελ, συμπεριλαμβανομένων των υβριδίκων, θα απαγορευτούν στο Ηνωμένο Βασίλειο μέχρι το 2035, ενώ σταδιακά αυτό το μέτρο θα αρχίσει να εφαρμόζεται από το 2032.

Οι ανησυχίες σχετικά με τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις των βενζινοκινητήρων και των πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων αυξάνονται εδώ και χρόνια.  Τελικά γίνεται το αναπόφευκτο, καθώς ενδέχεται να οριστούν ημερομηνίες σε όλες τις χώρες του κόσμου για την απαγόρευση πώλησεων οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.

Το 2017, ορίστηκε μια προθεσμία για το Ηνωμένο Βασίλειο να απαγορεύσει τις πωλήσεις όλων των νέων αυτοκινήτων βενζίνης και ντίζελ έως το 2040. Στη συνέχεια, το 2020, η κυβέρνηση έφερε αυτή την ημερομηνία στο 2035 και έκανε τους όρους πιο αυστηρούς.  Προβλέψιμα, αυτές οι κινήσεις ήταν αμφιλεγόμενες, προκαλώντας έπαινο και κριτική από διάφορες ομάδες.

Πότε απαγορεύονται τα αυτοκίνητα βενζίνης και ντίζελ;

Αρχικά, η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου είπε ότι θα απαγορευτεί η πώληση νέων συμβατικών βενζινοκινητήρων και πετρελαιοκινητήρων έως το 2040. Εν τω μεταξύ, η Σκωτία έθεσε προγενέστερη προθεσμία το 2032.

Στις αρχές του 2020, ωστόσο, το σχέδιο στο Ηνωμένο Βασίλειο τροποποιήθηκε.  Ο γραμματέας μεταφορών Grant Shapps ανακοίνωσε ότι η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ το αργότερο το 2035, προσθέτοντας ότι η κυβέρνηση διαβουλεύτηκε για την εφαρμογή της ήδη από το 2032.

Από τότε, αυξάνεται η πίεση από ορισμένα λόμπι για να συμβεί άμεσα αυτό.  Τον Ιούνιο του 2020, η Επιτροπή για την Κλιματική Αλλαγή – έναν ανεξάρτητο οργανισμό που συμβουλεύει τους υπουργούς για την αποκαρβονικοποίηση – ζήτησε από την κυβέρνηση να παράσχει λεπτομερείς ρυθμίσεις πολιτικής για να καταστεί δυνατή η έναρξη ισχύος της απαγόρευσης έως το 2032 το αργότερο.

Ωστόσο, ορισμένοι κατασκευαστές αυτοκινήτων αντιδρούν.  Σύμφωνα με τους Financial Times, ένας κατασκευαστής είπε στην κυβέρνηση ότι «ο περιορισμός της επιλογής των πελατών σε ακριβά ηλεκτρικά οχήματα θα είχε ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των λιγότερο εύπορων πελατών από την κινητικότητα».

Ποια οχήματα θα επηρεαστούν από την απαγόρευση;

Αρχικά, θα απαγορευτεί η πώληση μόνο των καινούργιων βενζινοκίνητων και ντίζελ αυτοκινήτων.  Αυτό σημαίνει ότι τα νέα υβριδικά θα μπορούν να πωληθούν στις αντιπροσωπείες αυτοκινήτων.  Αυτό ωστόσο άλλαξε, όταν η κυβέρνηση ανακοίνωσε ότι η απαγόρευση θα τεθεί σε ισχύ έως το 2035 και θα περιλαμβάνει και τα υβριδικά.

Ως έχει, όλα τα νέα αυτοκίνητα με κινητήρα εσωτερικής καύσης βενζίνης ή ντίζελ, ανεξάρτητα από το αν είναι υβριδικά ή όχι, θα απαγορευθούν οι πωλήσεις τους στο Ηνωμένο Βασίλειο έως το 2035. Αυτό προκαλεί κάποια αναστάτωση στον κλάδο.  Ο Οργανισμός  Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων δήλωσε ότι η απόφαση αυτή είναι εξαιρετικά ανησυχητική, ενώ η Εθνική Ένωση Αντιπροσώπων Franchised προέτρεψε την κυβέρνηση να επανεξετάσει τα πλεονεκτήματα των plug-in υβριδικών οχημάτων.

Επίσης τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα και φορτηγά βάρους κάτω των 3,5 τόνων θα απαγορευτούν επίσης εάν χρησιμοποιούν βενζινοκινητήρα ή πετρελαιοκινητήρα.  Αυτό σημαίνει ότι μόνο τα νέα καθαρά ηλεκτρικά φορτηγά όπως το Nissan e-NV200 θα επιτρέπεται να παραμένουν προς πώληση από το 2035, κάτι που μπορεί να πλήξει τους κατασκευαστές που έχουν αναπτύξει plug-in υβριδικά φορτηγά, όπως έκανε η Ford με το Transit PHEV.

Τι θα γίνει στην Ευρώπη; 

Στην Ευρώπη σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Stefan Hartung, επικεφαλής της Bosch στον τομέα των εναλλακτικών λύσεων κινητικότητας, οι πωλήσεις των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2030 θα φτάνουν ακόμα στο 75% της αγοράς και οι καταναλωτές είναι ο κύριος ρυθμιστής της αγοράς.

Μέχρι την χρονιά αυτή η ΕΕ έχει βάλει στόχο, όπως ακριβώς και η χώρα μας, 1 στα 3 νέα μοντέλα που πωλούνται να είναι αμιγώς ηλεκτρικό και μέχρι το 2050 να πετύχει να γίνει μια ήπειρος ενεργειακά ουδέτερη.

Ως προς την ολική απαγόρευση των αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης, αυτό θα εμπίπτει ξεχωριστά στην εθνική πολιτική του κάθε κράτους μέλους με μόνη δέσμευση τους η απαγόρευση να επέλθει το αργότερο μέχρι το 2040, δίνοντας έτσι τον απαραίτητο χρόνο στους κατασκευαστές αυτοκινήτων να προετοιμάσουν την ομαλή μετάβαση τους στην εποχή της ηλεκτρικής κινητικότητας!