10 + 1 καινοτομίες που άλλαξαν την πορεία της αυτοκινητοβιομηχανίας

321

Γράφει ο Νίκος Μιχαλόπουλος

Κάνοντας μία ιστορική αναδρομή σε μερικά από τα θαύματα της σύγχρονης αυτοκινητοβιομηχανίας, διαπιστώνουμε πως οι ρίζες των οποίων εκτείνονται πολύ πιο μακριά από όσο πιστεύουμε!

«Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιο» και αυτό ισχύει τόσο στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας όσο οπουδήποτε αλλού. Συνεχώς εντυπωσιαζόμαστε από την τελευταία λέξη της τεχνολογίας και την ταχύτητα των εξελίξεων στον κόσμο του αυτοκινήτου, ωστόσο χρειάζεται μόνο μια γρήγορη ματιά στα βιβλία της αυτοκινητιστικής ιστορίας για να ανακαλύψουμε ότι πολλά από τα «νέα» έχουν κάνει την εμφάνιση τους, ουσιαστικά και σε πολλές περιπτώσεις πριν από δεκαετίες.

Μελετώντας 10 σχετικά πρόσφατες καινοτομίες των σύγχρονων αυτοκινήτων, ανακαλύπτουμε ότι δεν είναι τόσο φρέσκες πραγματικά. Ελάτε λοιπόν για ένα μικρό αυτοκινητιστικό déjà vu.

1) Υβριδισμός

Το Toyota Prius ήταν αναμφισβήτητα το αυτοκίνητο που ξεκίνησε αυτήν την επανάσταση το 1997. Ωστόσο η Alfa Romeo, η Fiat και η Audi πειραματίστηκαν ήδη με υβρίδια από τη δεκαετία του 1980. Η τεχνολογία αυτή όμως είναι σχεδόν τόσο παλιά όσο και το ίδιο το αυτοκίνητο, με πιο γνωστό το Lohner-Porsche Mixte σχεδιασμένο από τον Ferdinand Porsche έκανε το ντεμπούτο του το 1900. Το σύστημα αποτελούταν από ένα ζευγάρι ηλεκτροκινητήρων που ήταν τοποθετημένοι στο κέντρο, οι οποίοι φορτίζονταν από μπαταρίες δύο πόλων και τροφοδοτούσαν τον βενζινοκινητήρα. Η άφιξη του Ford Model T έκανε αυτό το βαρύ και ακριβό σύστημα περιττό για σχεδόν έναν αιώνα.

2) Κλιματισμός

Μια κλιματιζόμενη καμπίνα με την θερμοκρασία να προσαρμόζεται σωστά είναι βασικός παράγοντας για σωστή οδήγηση. Αν και θεωρείται σχετικά νέα καινοτομία, στις ΗΠΑ είχε έρθει πολύ νωρίτερα τροφοδοτώντας με κρύο αέρα τον εσωτερικό χώρο στα περισσότερα αυτοκίνητα μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Ωστόσο το πρώτο ουσιαστικά κλιματιζόμενο αυτοκίνητο το βλέπουμε από το 1940, όταν η Packard προσέφερε τα Babcock και Bishop Weather-Conditioner. Η αστρονομική τιμή όμως για την ψύξη της καμπίνας ήταν αποτρεπτικός παράγοντας για την διάθεση του, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για το πιο ισχυρό και συμπαγές σύστημα της Chrysler Airtemp του 1953.

3) Σύστημα Ψυχαγωγίας με Οθόνη Αφής

Από την επανάσταση των smartphones, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων βιάστηκαν να προσθέσουν στο ταμπλό παρόμοια συστήματα με οθόνη αφής. Ωστόσο, αυτό το αξεσουάρ υψηλής τεχνολογίας είχε εμφανιστεί περίπου δύο δεκαετίες πριν το πρώτο iPhone της Apple, κάνοντας το ντεμπούτο του στην Buick Riviera του 1986. Με την ονομασία Κέντρο Ελέγχου Γραφικών, η οθόνη των 9 ιντσών διέθετε γραφικά πράσινου-μαύρου ελέγχοντας σχεδόν κάθε λειτουργία του οχήματος, συμπεριλαμβανομένου του ραδιοφώνου και του κλιματισμού. Αν και ήταν μπροστά από την εποχή, οι αγοραστές δεν πείστηκαν και βρέθηκε στον κάδο μέχρι το 1990.

4) Κιβώτιο ταχυτήτων διπλού συμπλέκτη

Torque converter, CVT, dual or single clutch autos, what's the ...

Το ταχέως μεταβαλλόμενο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη υπάρχει εδώ και σχεδόν δύο δεκαετίες, μετά το ντεμπούτο του στο Volkswagen Golf R32 το 2003. Ωστόσο, οι εργασίες σε αυτό το νέο σύστημα ξεκίνησαν πολύ νωρίτερα. Ο Γάλλος μηχανικός Adolphe Kégresse προχώρησε στο δίπλωμα ευρεσιτεχνίας στο σχέδιό του το 1935, παρά το γεγονός ότι ποτέ δεν δημιούργησε μια λειτουργική εκδοχή, αλλά η Porsche το εξέλιξε σε αυτό που έχουμε σήμερα. Δούλεψε πάνω στην ιδέα από το 1964, αλλά μόλις το 1983 εγκατέστησε μια πειραματική μονάδα στην αγωνιστική ομάδα C 956 του 1983, ενώ η Audi δοκίμασε το ίδιο κιβώτιο με το θρύλο των ράλι του Group B S1 το 1985.

5) Δορυφορική Πλοήγηση

Το πρώτο αυτοκίνητο με ενσωματωμένο sat-nav; Αυτό είναι εύκολο, το Mazda Eunos Coupé του 1990. Αυτό είναι εν μέρει αλήθεια, καθώς εισήγαγε ένα σύστημα που βασίζεται σε GPS, το οποίο αναγνωρίζουμε σήμερα ως «δορυφορική» πλοήγηση. Υπήρχαν παλαιότερα συστήματα που έδωσαν παρόμοια αποτελέσματα με διαφορετικούς τρόπους, το 1981 η Honda παρουσίασε την πρώτη πλοήγηση σε αυτοκίνητο. Το Gyrocator χρησιμοποίησε ένα γυροσκόπιο αερίου ηλίου για να ανιχνεύσει την περιστροφή και την κίνηση, ενώ μια τροφοδοσία από τη μετάδοση μετρούσε την απόσταση και την ταχύτητα. Στο ταμπλό ήταν τοποθετημένη μια μεγάλη οθόνη 9 κιλών, με οπίσθιο φωτισμό, η οποία ήταν καλυμμένη με έναν διαφανή χάρτη σε στιλ μικροφάσεων της περιοχής. Προαιρετικά, κόστιζε περίπου το ένα τέταρτο ενός σύγχρονου Accord και αποσύρθηκε μετά από ένα χρόνο.

6) Σύστημα Start and Stop

Images of Toyota Crown Sedan (S80) 1974–79 (2048x1536)

Η τεχνολογία εξοικονόμησης καυσίμων είναι μια από τις πιο σημαντικές στα σύγχρονα αυτοκίνητα. Η BMW ηγήθηκε της τεχνολογίας από το 2007 στο πλαίσιο του προγράμματος Efficient Dynamics. Από τότε, έχει γίνει καθολική εφαρμογή του σε όλα σχεδόν τα νέα αυτοκίνητα. Αν ρίξουμε μια ματιά στο χρόνο, βλέπουμε ότι ήταν η Toyota πρωτοστάτησε σε αυτήν την τεχνολογία εξοικονόμησης βενζίνης από το 1974. Η διάθεση του ήταν προαιρετική στο Sedan Crown, έκλεινε τον κινητήρα όταν το αυτοκίνητο ήταν σταματημένο για περισσότερο από 1,5 δευτ., και τον άναβε πάλι με το πάτημα του συμπλέκτη. Στην Ευρώπη το σύστημα το stop and start εμφανίστηκε το 1985 στο Volkswagen Polo Formel E.

7) ABS

Jensen (Interceptor) FF – The Joy of the Drive

Δεν είναι υπερβολικό να πούμε πως το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος των τροχών είναι μια από τις πιο σημαντικές καινοτομίες στον τομέα της οδικής ασφαλείας. Η αρχή έγινε το 1966 από το Jensen FF που συνέδεε το μονοκαναλικό σύστημα Dunlop Maxaret ABS με τετρακίνητη διάταξη Ferguson. Ωστόσο, οι εργασίες ξεκίνησαν νωρίτερα από αυτό, με τον μηχανικό Pierre Cayla να υποβάλλει σχέδια ευρεσιτεχνίας από το 1923 για μια υδραυλική διάταξη που χρησιμοποιούσε μια αντλία που λειτουργεί με πλήμνη για τη μείωση της πίεσης πέδησης καθώς ο τροχός επιβραδύνεται, μειώνοντας αποτελεσματικά τον κίνδυνο μπλοκαρίσματος. Αν και δοκιμάστηκε, δεν βγήκε ποτέ παραγωγή, κάτι που σημαίνει ότι η Jensen απολαμβάνει την καινοτομία

8) Τετραδιεύθυνση

Από τις καυτές εκδόσεις της Renault έως τις γρήγορες Ferrari, η τετραδιεύθυνση είναι η τελευταία λέξη της δυναμικής οδήγησης. Ενισχύοντας την ευελιξία και τη σταθερότητα, αυτό το γνωρίζουμε από μεγαλύτερα και βαρέα οχήματα. Όμως δεν είναι καινούργιο, ούτε καν το πιο πρόσφατο στον χώρο των αυτοκινήτων με το Honda Prelude του 1987 να χρησιμοποιεί έναν πλήρως περιστροφικό πίσω άξονα ή το σετ HICAS που χρησιμοποιήθηκε το 1985 στο R31 Nissan Skyline. Ήδη από το 1935, ο βρετανός οδηγός αγώνων Freddie Dixon πειραματιζόταν με το 4WS και το 1938 η Mercedes το χρησιμοποίησε στο Geländewagen off-roader.

9) Έξυπνα φώτα

Tucker 48 is a testament to turbulent times

Η τεχνολογία LED έχει επιφέρει τεράστιες δυνατότητες στην εξέλιξη των προβολέων τα τελευταία χρόνια, με συστήματα matrix ικανά να «ανακαλύπτουν» επικείμενη κίνηση και να εντοπίζουν πιθανούς κινδύνους, όπως πεζοί και ποδηλάτες. Η General Motors ήταν η πρώτη με αυτόματη δέσμη και δυνατότητα εντοπισμού, χάρη στο σύστημα Autronic-Eye του 1952, το οποίο χρησιμοποίησε μια ελαφριά αντίσταση τοποθετημένη στο ταμπλό. Τα φώτα κατεύθυνσης στροφών ήταν συνδεδεμένα γύρω από το τιμόνι στο Citroën DS του 1967 που τα έκανε διάσημα. Νωρίτερα το γνωστό Cyclops Eye το 1947 στην Tucker 48 ήταν μια περιστρεφόμενη κεντρική λάμπα τοποθετημένη στην μπροστινή μάσκα συνδεδεμένη με το τιμόνι.

10) Απενεργοποίηση κυλίνδρων

Η συνεχώς αυξανόμενη έμφαση στην οικονομία σημαίνει ότι η απενεργοποίηση κυλίνδρων αποτελεί βασική τεχνολογία, με πολλούς κατασκευαστές να χαρακτηρίζουν αυτήν την τεχνολογία ως αιχμή. Η Volkswagen είναι ένας μεγάλος υποστηρικτής του συστήματος, ενώ η GM χρησιμοποίησε παρόμοιες ρυθμίσεις στο Northstar V8 και το Senator saloon στα τέλη της δεκαετίας του 1980. Η πρώτη που χρησιμοποίησε το σύστημα ήταν η Cadillac, με την LS62 V8 των 6.0 λίτρων, η οποία, θα μπορούσε να λειτουργήσει ή ως V6 ή V4. Το πρόβλημα ήταν ότι ήταν αναξιόπιστο και οι περισσότεροι ιδιοκτήτες το αποσύνδεσαν. Η τεχνολογία αυτή σταμάτησε μετά από ένα χρόνο.

10+1. Ηλεκτροκίνηση           

                                             

Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι μία νέα τεχνολογία αλλά είναι συνδεδεμένη με την πορεία του αυτοκινήτου από τα πρώτα χρόνια. Το πρώτο ηλεκτρικό αυτοκίνητο κατασκευάστηκε στις ΗΠΑ το 1890 από τον William Morrison of Des Moines. Τα πρώτα χρόνια των αυτοκινήτων τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα κυκλοφορούσαν παράλληλα με τα αυτοκίνητα με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης, ωστόσο λόγω του υψηλότερου κόστους, του υψηλότερου βάρους και του όγκου των μπαταριών η ηλεκτροκίνηση μπήκε στο συρτάρι, χωρίς να πάψει ποτέ να υπάρχει καθώς κατά καιρούς βλέπουμε ενδιαφέροντα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (Henney Kilowatt του 1960 ή το δικό μας Enfield 8000 του 1973). Ωστόσο η έκρηξη έγινε στις μέρες μας δεδομένου της ανάγκης για δραστική μείωση των εκπομπών ρύπων. Η επανάσταση όμως αναμένεται τα επόμενα χρόνια, όταν το κόστος εξισωθεί με αυτό των αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης.