Αναταραχή στη εφοδιαστική αλυσίδα λόγω lockdown στη Σαγκάη – Πρόβλημα και στην Ελλάδα

289

Νέα αναταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα προκαλούν τα πρόσφατα lockdowns στην Κίνα –κυρίως αυτό στη Σαγκάη–, με τις επιχειρήσεις πλέον και στην Ελλάδα να μοιάζουν σαν να βρίσκονται ανάμεσα σε συμπληγάδες πέτρες.

Πριν καλά καλά ομαλοποιηθεί η κατάσταση από τις διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα που ξεκίνησαν πέρυσι και οφείλονταν στην απότομη επανεκκίνηση της οικονομίας παγκοσμίως, και ενώ από τα τέλη Φεβρουαρίου η κρίση στην Ουκρανία έχει προκαλέσει νέα προβλήματα, τώρα επανέρχονται στο προσκήνιο οι καθυστερήσεις στις παραδόσεις παραγγελιών από την Κίνα.

Η διακοπή λειτουργίας μονάδων γνωστών αυτοκινητοβιομηχανιών που βρίσκονται στη Σαγκάη και στις άλλες κινεζικές πόλεις της ευρύτερης περιοχής όπου έχει επιβληθεί lockdown αναμένεται να επιδεινώσει περαιτέρω το πρόβλημα, που ήδη υπάρχει με τις παραδόσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Και αυτό διότι η κατάσταση που προϋπήρχε και οδηγούσε σε καθυστερήσεις 4-12 μηνών στις παραδόσεις παραγγελιών καινούργιων αυτοκινήτων, αντί να βελτιώνεται, χειροτερεύει εκ νέου.

Τα ναύλα για τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων δεν έχουν επηρεασθεί ακόμη, όμως κανείς δεν μπορεί να αποκλείσει ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Βεβαίως, αν και είχε ξεκινήσει μια αργή αποκλιμάκωσή τους, παραμένουν σε εξαιρετικά υψηλά επίπεδα σε σύγκριση με πέρυσι, η οποία τώρα δεν αποκλείεται να ανακοπεί. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του εξειδικευμένου οίκου Drewry’s, ο σύνθετος παγκόσμιος δείκτης εμπορευματοκιβωτίων (World Container Index) διαμορφώθηκε στις 7 Απριλίου στα 8.041,50 δολάρια για το κοντέινερ 40 ποδών, καταγράφοντας μείωση σε σύγκριση με πριν από μία εβδομάδα. Η τιμή αυτή, ωστόσο, είναι υψηλότερη κατά 64% σε σύγκριση με πριν από ένα χρόνο. Επιπλέον καταγράφηκε μια μικρή αύξηση, της τάξης του 2%, μέσα σε μία εβδομάδα στα ναύλα που αφορούν τη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη στη Γένοβα, εξέλιξη που δεν αποκλείεται να προμηνύει περαιτέρω αυξήσεις.

Το χειρότερο, βεβαίως, είναι ότι η νέα αυτή διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα έρχεται να προστεθεί στα άλλα πολύ μεγάλα προβλήματα που έχουν προκληθεί στη λειτουργία των επιχειρήσεων, παραγωγικών και εμπορικών, από την αύξηση του ενεργειακού κόστους και του κόστους πρώτων υλών, απόρροια των γεωπολιτικών εξελίξεων.