Pin It

Της Κέλλυς Σαουάχ Μαραγκουδάκη.

Προτού ξεκινήσω την τοποθέτησή μου στο μείζον θέμα που απασχολεί και ανησυχεί όλους τους νοήμονες Έλληνες, εκείνο της παιδείας επιλέγω να κάνω μια σύντομη αναφορά στην λέξη που χρησιμοποίησα στον τίτλο του συγκεκριμένου άρθρου μου. Την λέξη έρμαιο.

Καταρχάς, το έρμαιο δεν είναι επίθετο αλλά ουσιαστικό ουδέτερου γένους. Όλα ξεκινούν από τον μυθολογικό Θεό Ερμή ο οποίος είναι γνωστός ως ο αγγελιοφόρος των Θεών. Παράλληλα ο Ερμής συνδεόταν με το εμπόριο, την κλοπή και την τύχη. Από αυτή την τύχη λοιπόν προήλθε και το «έρμαιον». Παρατηρείται μια ενδιαφέρουσα σημασιολογική εξέλιξη καθώς από την αρχική σημασία που είχε ως ένα «απρόσμενο δώρο από τον Ερμή» πέρασε στη σημερινή σημασία του «πλήρες εξαρτημένου στο έλεος του Θεού». Στην σημερινή εποχή το έρμαιο χρησιμοποιείται μεταφορικά. Δεν εννοείται πια ένα θεόσταλτο δώρο, αλλά ο άνθρωπος ή ένα αντικείμενο που δεν καθορίζει την πορεία που ακολουθεί. Οι άνθρωποι γίνονται συχνά έρμαια των παθών τους ή των αντιλήψεών τους. Όποιος και ό,τι είναι έρμαιο στα χέρια επιτήδειων, αποτελεί πλέον το υποχείριό τους….

Το πανεπιστημιακό ή ακαδημαϊκό άσυλο, χαρακτηρίζει την ακαδημαϊκή ελευθερία στην έρευνα και τη διδασκαλία καθώς και την ελεύθερη έκφραση ιδεών μέσα στους πανεπιστημιακούς χώρους. Το πανεπιστημιακό άσυλο αναγνωρίζεται για την κατοχύρωση των ακαδημαϊκών ελευθεριών και για την προστασία του δικαιώματος στη γνώση, τη μάθηση και την εργασία. Δυστυχώς, αυτή η ελευθερία έκφρασης έχει παρερμηνευτεί από τα κακώς κείμενα της κοινωνίας.

Οι δημόσιες δυνάμεις απαγορεύονται να εισέλθουν στους χώρους που υπάρχει άσυλο. Εκμεταλλευόμενοι της κατάστασης διακινούν ακραίες αναρχικές ιδέες, πλήττοντας τις αρχές της ελευθερίας και της δημοκρατίας. Οι γνωστοί-άγνωστοι προκαλούν καθημερινά κάνοντας φθορές στα ιδρύματα. Σπάνε τζάμια, καταστρέφουν μάρμαρα, βάζουν φωτιές, πετούν μπογιές σε οροφές και πατώματα. Αντιεξουσιαστικά συνθήματα καλύπτουν κάθε σημείο των σχολών. Κουκουλοφόροι-ροπαλοφόροι κυκλοφορούν στα προαύλια των ιδρυμάτων προκαλώντας και βανδαλίζοντας.  

Ως πιο πρόσφατες εικόνες που φανερώνουν την απόλυτη κατάντια είναι εκείνη απ’ την σχολή καλών τεχνών και του οικονομικού πανεπιστημίου (ΑΣΟΕΕ) στο κέντρο της Αθήνας. Για πόσο ακόμη θα αντικρίζουμε τέτοιες εικόνες που προσβάλλουν κάθε αίσθημα παιδείας και αισθητικής; Φοιτητές και καθηγητές προσπαθούν να επιβιώσουν σε ένα περιβάλλον που δεν θυμίζει σε τίποτα ένα Ανώτατο Εκπαιδευτικό Ίδρυμα. Οι πανεπιστημιακοί χώροι πρέπει να είναι χώροι διδασκαλίας και έκφρασης. Οι εισαχθέντες πρέπει να αισθάνονται ασφάλεια και σιγουριά. Η Πολιτεία οφείλει να συνετιστεί και να λάβει δραστικά μέτρα αντιμετώπισης του προβλήματος. Το θέμα της εκπαίδευσης θα έπρεπε να βρίσκεται από τα πρώτα στην Ατζέντα. Αντιθέτως, η Πολιτεία εθελοτυφλεί στην συγκεκριμένη ομάδα ατόμων συμβάλλοντας με τον τρόπο της στην ενίσχυση της ανομίας, την ανασφάλειας και της τρομοκρατίας.

Το πανεπιστημιακό άσυλο απασχολεί την Ελλάδα από τον περασμένο αιώνα. Πρόκειται για μια ιστορία εκατό χρόνων. Ωστόσο, τη δέσμευση του για αλλαγές, επανέλαβε ο πρόεδρος της Νέας Δημοκρατίας, Κυριάκος Μητσοτάκης για να μπορεί η αστυνομία να παρεμβαίνει αυτεπάγγελτα στα πανεπιστήμια. Οι αστυνομικές αρχές πρέπει να μπορούν να προστατεύουν τους πανεπιστημιακούς χώρους και ταυτόχρονα τους φοιτητές εξουδετερώνοντας παραβατικές συμπεριφορές. Είναι ανεπίτρεπτο το άσυλο να καταστρατηγείται με τέτοιον τρόπο και να καλύπτει όλου του είδους τις έκνομες συμπεριφορές. Τέτοιες εικόνες δεν αρμόζουν στα δημόσια ελληνικά πανεπιστήμια.   

Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν ήδη θέσει ζήτημα ασφαλείας σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Πρέπει επιτέλους να παρθεί το «δικαίωμα» των σφετεριστών ώστε να μην μπορούν να καταλαμβάνουν και να καπηλεύονται την δημόσια περιουσία.

<p

 

Tags: