Αποζημίωση 70εκ. ευρώ στο Δημόσιο για τη σύγκρουση εμπορικού πλοίου με σκάφος του ΠΝ

525
Καλλιστώ

Φως στα αίτια και τις συνθήκες της σύγκρουσης του πλοίου μεταφοράς κοντέινερ «MAERSK LAUNCESTON» με το ναρκοθηριευτικό σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού «Καλλιστώ» στις 27 Οκτωβρίου 2020 σε θαλάσσια περιοχή του λιμανιού του Πειραιά, δίνει απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά.

Εκεί συζητήθηκε αίτηση ασφαλιστικών μέτρων για τη συντηρητική κατάσχεση του εμπορικού πλοίου μέχρι του ποσού των 70 εκατομμυρίων ευρώ υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

Το Τμήμα Ναυτικών Διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά έκανε δεκτή την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων του Ελληνικού Δημοσίου και διέταξε τη συντηρητική κατάσχεση του υπό σημαίας Πορτογαλίας εμπορικού πλοίου που ανήκει στην αλλοδαπή εταιρία KG Vierte OCEANIA Schiffahrtsgesellschaft mbH & Co., μέχρι του ποσού των 70 εκατ. ευρώ, με τη δυνατότητα αντικατάστασης της κατάσχεσης με ισόποση εγγυητική επιστολή αξιόχρεης τράπεζας στην Ελλάδα υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

Από την πρόσκρουση του «MAERSK LAUNCESTON» στο «Καλλιστώ» προκλήθηκε εισροή υδάτων στο ναρκοθηρευτικό, καθώς η πρύμνη του κόπηκε και δίπλωσε.

Με τη διαδικασία των ασφαλιστικών μέτρων, το Ελληνικό Δημόσιο ζήτησε να ληφθεί κάθε πρόσφορο μέσο για την εξασφάλιση των αποζημιωτικών του απαιτήσεων από τη σύγκρουση.

Στις 30 Οκτωβρίου είχε εκδοθεί από την πρόεδρο υπηρεσίας του Πρωτοδικείου Πειραιά προσωρινή διαταγή απαγόρευσης απόπλου, η οποία ήρθη με παροχή εγγυητικής επιστολής τράπεζας ύψους 40 εκατ. ευρώ.

Η απόφαση του Μονομελούς Πρωτοδικείου Πειραιά ρίχνει φως στα αίτια και τις συνθήκες του ναυτικού ατυχήματος.

Όπως αναφέρεται στο σκεπτικό της απόφασης, ο πλοίαρχος του «MAERSK LAUNCESTON» ανέπτυξε ταχύτητα 16 κόμβων, την οποία διατήρησε μέχρι και λίγο πριν την σύγκρουση με το ναρκοθηριευτικό σκάφος του Πολεμικού Ναυτικού.

Η ταχύτητα σε συνδυασμό με το γεγονός της πραγματοποίησης πλου σε περιοχή με υψηλή ναυτιλιακή κίνηση, αλλά και της έλλειψης επιτήρησης και επίβλεψης της περιοχής είτε οπτικής είτε δια των οργάνων του πλοίου, πιθανολογείται από το δικαστήριο, υψηλή και μη ασφαλής.

Στην ίδια απόφαση τονίζεται ότι δεν υπήρξε εποπτεία του ασυρμάτου VHF και δεν απαντήθηκαν οι κλήσεις του κυβερνήτη του «Καλλιστώ».