Διατροφή χωρίς γλουτένη: Τι πρέπει να προσέχετε

Ο αριθμός των ανθρώπων που ακολουθούν διατροφή χωρίς γλουτένη έχει πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια.
Τα προϊόντα χωρίς γλουτένη (βρώσιμα αλλά και καλλυντικά) αποτελούν μια νέα διατροφική τάση που διαφημίζεται έντονα από πολλούς διάσημους. Για το 1% του πληθυσμού όμως που πάσχει από κοιλιοκάκη, η διατροφή είναι ζωτικής σημασίας για την υγεία.

Οι πάσχοντες από κοιλιοκάκη ταλαιπωρούνται από συμπτώματα όπως φούσκωμα, αέρια, μη φυσιολογικές κενώσεις του εντέρου, εμετοί, κόπωση και απώλεια βάρους.

Με την πάροδο του χρόνου, η ανοσολογική απόκριση που προκαλείται από την κατανάλωση γλουτένης μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο λεπτό έντερο, καθιστώντας πολύ πιο δύσκολη την απορρόφηση των θρεπτικών συστατικών.

Η κατάλληλη διατροφή δεν συνεπάγεται μόνο την αποφυγή του ψωμιού. Είναι σημαντικό να γνωρίζετε ακριβώς τι μπορείτε και τι δεν μπορείτε να φάτε, γι’ αυτό πρέπει να συμβουλευτείτε διατροφολόγο.

Δείτε ποια είναι τα 6 συνηθισμένα λάθη που κάνουν οι άνθρωποι που ακολουθούν διατροφή χωρίς γλουτένη:

Ακολουθείτε τη συγκεκριμένη διατροφή χωρίς λόγο: Εάν δεν πάσχετε από κοιλιοκάκη ή δυσανεξία στη γλουτένη, δεν υπάρχει λόγος να αποφεύγετε τα προϊόντα με γλουτένη. Παρά τα δυνητικά οφέλη που μπορεί να έχει μια τέτοια διατροφή, όπως η απώλεια βάρους, πρέπει να ακολουθείται μόνο από κάποιον που έχει δυσανεξία, καθώς μπορεί να χάσετε σημαντικές βιταμίνες και μέταλλα που περιέχονται στα προϊόντα με γλουτένη. Αντί λοιπόν να κόψετε εντελώς τα τρόφιμα με γλουτένη, προσπαθήστε να αποφεύγετε τα επεξεργασμένα τρόφιμα και καταναλώνετε περισσότερα φρούτα, λαχανικά και δημητριακά ολικής αλέσεως.

Είστε εθισμένοι σε πολύ επεξεργασμένα τρόφιμα: Στο εμπόριο κυκλοφορούν πάρα πολλά προϊόντα χωρίς γλουτένη (ψωμιά, κέικ, μπισκότα κλπ.), τα οποία δεν είναι και τόσο υγιεινά, καθώς η γλουτένη αντικαθίσταται από επιπλέον λιπαρά ή ζάχαρη για περισσότερη γεύση. Οι άνθρωποι με δυσανεξία στη γλουτένη πρέπει να εστιάζουν στην κατανάλωση φρούτων και λαχανικών, άπαχης πρωτεΐνης, υγιεινών λιπαρών, οσπρίων, ξηρών καρπών και γαλακτοκομικών προϊόντων.

Δεν ξέρετε να διαβάζετε σωστά τις ετικέτες των τροφίμων: Για να έχει αποτέλεσμα η διατροφή χωρίς γλουτένη, πρέπει να ξέρετε να διαβάζετε τις ετικέτες των τροφίμων. Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται σε πολλά διαφορετικά δημητριακά. Αναζητήστε τη σε προϊόντα που περιέχουν σιτάρι, κριθάρι, σίκαλη, μαγιά, σπόρους, βρώμη, φύτρα, πίτουρο σιταριού. Μαγιά περιέχουν επίσης οι μπύρες αλλά και κάποια κρασιά. Για να αποφευχθεί η κατανάλωση γλουτένης από ανθρώπους που δεν πρέπει, πολλές ετικέτες αναγράφουν ότι τα προϊόντα μπορεί να έχουν παρασκευαστεί σε εγκαταστάσεις που παράγονται προϊόντα με γλουτένη.

Χάνετε βασικά θρεπτικά συστατικά: Μια διατροφή χωρίς γλουτένη δεν είναι απαραίτητο να αποκλείει όλα τα σιτηρά, όπως την κινόα, το κεχρί, το ρύζι ή το φαγόπυρο. Οι επιλογές σας παραμένουν λίγες, γεγονός που σας στερεί την εύκολη πρόσβαση σε φυτικές ίνες και βιταμίνες Α και Ε. Για να εξασφαλίσετε ότι παίρνετε αυτά τα θρεπτικά συστατικά, καθώς και σίδηρο, ψευδάργυρο, χαλκό και μαγνήσιο, πρέπει να καταναλώνετε αρκετά φρούτα και λαχανικά.

Δεν προσέχετε το φαγητό όταν τρώτε έξω: Πριν πάτε σε ένα εστιατόριο, πρέπει να κάνετε τη σχετική προεργασία. Διαβάστε από πριν το μενού και αναφέρετε την διατροφική σας ιδιαιτερότητα στον σερβιτόρο. Δώστε προσοχή στα ορεκτικά, ελέγξτε αν έρχονται σε επαφή με ψωμί και βεβαιωθείτε ότι οι σάλτσες δεν περιέχουν αλεύρι. Εάν παραγγέλνετε τηγανητά, βεβαιωθείτε ότι δεν έχουν τηγανιστεί στο ίδιο σκεύος με τρόφιμα που περιέχουν γλουτένη.

Ξεχνάτε τα προϊόντα που δεν αφορούν τη διατροφή: Κάποια προϊόντα προσωπικής υγιεινής μπορεί να περιέχουν γλουτένη. Τέτοια είναι οδοντόκρεμες και στοματικά διαλύματα, που μπορεί να προκαλέσουν ερπητοειδή δερματίτιδα. Πρόκειται για ένα χρόνιο αυτοάνοσο νόσημα, όπως και η κοιλιοκάκη, με την οποία έχουν κοινό παθογενετικό μηχανισμό, δηλαδή την ευαισθησία στη γλουτένη. Όταν χρησιμοποιείτε τέτοια προϊόντα, πρέπει να ελέγχετε σχολαστικά τη σύστασή τους.