Εξελίξεις σε Αλεξανδρούπολη, ΛΑΡΚΟ και Ηγουμενίτσα

895

Πλούσια ατζέντα έχει για αύριο Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ με τρία σημαντικά asset, Λιμένα Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας αλλά και ΛΑΡΚΟ να βρίσκονται στην κορυφή των προτεραιοτήτων του Ταμείου.

Ειδικότερα, αν δεν υπάρξουν ανατροπές στο χρονοδιάγραμμα λόγω αιτημάτων από την πλευρά των επενδυτών, τότε αύριο έχει προγραμματιστεί η υποβολή δεσμευτικών προσφορών για την πώληση πλειοψηφικού ποσοστού του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), αλλά και το «άνοιγμα» των οικονομικών φακέλων – προσφορών αλλά και της αποτίμησης για την αποκρατικοποίηση του λιμένα Ηγουμενίτσας (ΟΛΗ) καθώς και της ΛΑΡΚΟ.

Τα βλέμματα είναι στραμμένα στον λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, καθώς αποτελεί σημαντικό asset και η κόντρα μεταξύ αμερικανικών και ρωσικών συμφερόντων αναμένεται να κορυφωθεί.

Η κατάθεση των προσφορών αφορά στην πώληση ποσοστού (τουλάχιστον 67%) του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, ενώ σημειώνεται ότι στην τελική φάση φάση του σχετικού διαγωνισμού έχουν προκριθεί η Quintana Infrastructure & Development, η κοινοπραξία Cameron SA-Goldair Cargo AE-Bollore Africa Logistics, η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group – Euroports – EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης Α.Ε.

Όσον αφορά στον ΟΛΗΓ, τον Λιμένα της Ηγουμενίτσας, λίγο πριν τη ΔΕΘ, έγινε η αξιολόγηση των φακέλων δικαιολογητικών που κατέθεσαν οι ενδιαφερόμενοι για την απόκτηση πλειοψηφικού μετοχικού ποσοστού (67%) του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας.

Οι τρεις που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές ήταν οι ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ – ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε., GRIMALDI EUROMED S.p.A. – MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ και ΟΛΘ.

Η θέση του λιμένα στο Ιόνιο και την Αδριατική, σε συνδυασμό με την προώθηση στην περιοχή σημαντικών υποδομών (οδικές κ.α.) αναβαθμίσουν τον διαμετακομιστικό ρόλο του λιμανιού σε συνδυασμό με τις ακτοπλοϊκές υπηρεσίες, ιδίως αν στην περιοχή συνδυαστούν και άλλα projects (Logistics, σιδηρόδρομος κ.α.).

Σημειώνεται ότι η Ο.Λ.ΗΓ. Α.Ε. έχει το δικαίωμα αποκλειστικής χρήσης και λειτουργίας των γηπέδων, κτιρίων και εγκαταστάσεων της χερσαίας λιμενικής ζώνης του λιμένος Ηγουμενίτσας, του αλιευτικού καταφυγίου Σαγιάδας, του αλιευτικού καταφυγίου Πλαταριάς και του καταφυγίου σκαφών αναψυχής στα Σύβοτα.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι εφόσον οι δύο καλύτερες προσφορές έχουν απόσταση μεγαλύτερη του 20% μεταξύ τους, το ΤΑΙΠΕΔ θα ζητήσει βελτιωμένη προσφορά και από τους δύο, όπερ σημαίνει ότι υπάρχει πιθανότητα να υπάρξει νέος γύρος προσφορών.

Σχετικά με την πολύπαθη ΛΑΡΚΟ, η οποία βρίσκεται σε παύση λειτουργίας το τελευταίο διάστημα λόγω της αύξησης του κόστους ρεύματος που έχει προκαλέσει η ενεργειακή κρίση, βρίσκεται στο τέλος του διαγωνισμού ο οποίος είναι χωρισμένος σε δύο μέρη.

Στον διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ, που αφορά κυρίως τη μεταλλουργική μονάδα, έχει υποβάλει προσφορά η κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και AD Holdings.

Αντίστοιχα στον διαγωνισμό της Ειδικής Διαχείρισης, που αφορά τα μεταλλεία, εκτός από την κοινοπραξία που κατεβαίνει στο διαγωνιστικό κομμάτι που διαχειρίζεται το ΤΑΙΠΕΔ, «κατέβηκε» και η ιρλανδική Commodity & Mining Insight.

Οι δύο διαγωνισμοί είναι ανεξάρτητοι, ωστόσο η διαδικασία της ιδιωτικοποίησης είναι σχεδιασμένη ώστε να προωθηθεί η μεταβίβαση του συνόλου των περιουσιακών στοιχείων στον ίδιο αγοραστή, με σκοπό να είναι ενισχυμένες οι πιθανότητες συνέχισης δραστηριοποίησης της ΛΑΡΚΟ.

Έτσι έχει προβλεφθεί ρήτρα «εκατέρωθεν πλειοδοσίας» (shoot-out clause), με συνέπεια o προτιμητέος επενδυτής σε κάθε έναν από τους δύο διαγωνισμούς να έχει το δικαίωμα, αλλά όχι την υποχρέωση, να πλειοδοτήσει και στον άλλο διαγωνισμό, υπό την προϋπόθεση ότι ικανοποιεί τα τεχνικά και οικονομικά κριτήρια επιλογής που έχουν καθοριστεί.