
Σε μια ενέργεια που γεννά ερωτήματα για την ουδετερότητα της ελληνικής κυβέρνησης, η κοινότητα των Ινδών στην Ελλάδα είδε να ακυρώνεται την τελευταία στιγμή η προγραμματισμένη διαμαρτυρία της έξω από την πρεσβεία του Πακιστάν στην Αθήνα, παρά το γεγονός ότι για χρόνια η πακιστανική κοινότητα διαδηλώνει ανενόχλητη κατά της Ινδίας μπροστά από τη δική της πρεσβεία.
Την Κυριακή, αστυνομικές δυνάμεις αναπτύχθηκαν έξω από την πρεσβεία του Πακιστάν, αποτρέποντας την παραμικρή κινητοποίηση, έπειτα από την αιφνιδιαστική ανάκληση της άδειας διαμαρτυρίας που είχε δοθεί στην ινδική κοινότητα. Παρ’ όλα αυτά, οι Ινδοί της Αθήνας, σε ένδειξη σεβασμού προς τις ελληνικές αρχές, δεν προχώρησαν σε καμία παράνομη ενέργεια — σε αντίθεση με τη σταθερά προκλητική στάση της πακιστανικής πλευράς.
Η διαμαρτυρία είχε στόχο να καταδικάσει την επίθεση στο Pahalgam στο Κασμίρ, όπου 26 τουρίστες σκοτώθηκαν και 20 τραυματίστηκαν από τρομοκρατική ενέργεια με πακιστανική στήριξη. Παρ’ όλα αυτά, το ελληνικό κράτος, ενώ φέρεται να χαρακτηρίζει την Ινδία «στενό εταίρο» και φίλο, απέτρεψε την ινδική κοινότητα από το να εκφράσει δημοσίως τη φωνή της απέναντι σε μια αιματηρή επίθεση.
Η επιλογή αυτή προκαλεί εύλογες απορίες: γιατί επιτρέπονται σταθερά οι πακιστανικές διαμαρτυρίες – ακόμα και εν μέσω lockdown όπως εκείνη της 15ης Φεβρουαρίου 2021 – ενώ καταπνίγεται μία μεμονωμένη προσπάθεια της ινδικής κοινότητας να εκφράσει θλίψη και οργή για τρομοκρατική ενέργεια;
Το μήνυμα που εκπέμπεται είναι επικίνδυνα αντιφατικό. Από τη μια, η Ελλάδα επιδιώκει να γίνει η πύλη της Ινδίας προς την Ευρώπη, με στενότερη συνεργασία σε θέματα ασφάλειας και πληροφοριών· από την άλλη, επιτρέπει στην πρεσβεία του Πακιστάν να φιλοξενεί αντι-ινδικές κινητοποιήσεις ενώ απαγορεύει κάθε δημόσια αντίδραση από Ινδούς πολίτες.
Η ακύρωση της διαμαρτυρίας δεν ήταν μια απλή διοικητική απόφαση. Δημιούργησε ένα επικίνδυνο προηγούμενο, το οποίο πλέον αναγκάζει την κυβέρνηση να απαντήσει σε ένα κρίσιμο ερώτημα: ποιο είναι το πραγματικό της πρόσωπο απέναντι σε μια χώρα που αποκαλεί «σύμμαχο»;