Γιατί η Κομισιόν “έσυρε” στις 15 Φεβρουαρίου την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για το σιδηροδρομικό της δίκτυο

251

Διαβάστε αναλυτικά την απόφαση που εκδόθηκε στις 15/2/2023: 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή αποφάσισε να παραπέμψει την Ελλάδα στο Δικαστήριο επειδή δεν εκπλήρωσε τις υποχρεώσεις της βάσει της Οδηγίας για τον Ενιαίο Ευρωπαϊκό Σιδηροδρομικό Χώρο (2012/34/ΕΕ).

Η οδηγία διευκρινίζει ότι τα κράτη μέλη έπρεπε να εξασφαλίσουν ότι μια συμβατική συμφωνία μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής είχε συναφθεί το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και δημοσιεύτηκε εντός ενός μηνός.

Η σύναψη και δημοσίευση μιας τέτοιας συμφωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για τη διαφάνεια των επερχόμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικών υποδομών. Αυτή η συμφωνία θα πρέπει να περιέχει βασικές διατάξεις, όπως το ποσό των κεφαλαίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και στόχους απόδοσης προσανατολισμένους στον χρήστη (για παράδειγμα ταχύτητα γραμμής, ικανοποίηση πελατών ή προστασία του περιβάλλοντος).

Παρά τις ανταλλαγές μεταξύ της Επιτροπής και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές δεν έχουν ακόμη υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία με τον διαχειριστή της ελληνικής σιδηροδρομικής υποδομής, ΟΣΕ.

Η Επιτροπή κίνησε διαδικασία επί παραβάσει κατά της Ελλάδας τον Δεκέμβριο του 2020 και απέστειλε αιτιολογημένη γνώμη τον Δεκέμβριο του 2021. Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβαίνει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε τώρα να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Ιστορικό

Η υποχρέωση σύναψης και δημοσίευσης συμβατικών συμφωνιών μεταξύ εθνικών αρμόδιων αρχών και διαχειριστών σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί σημαντικό στοιχείο της Ενιαίας Ευρωπαϊκής Οδηγίας για τους Σιδηροδρόμους. Αυτές οι συμφωνίες περιέχουν δικαιώματα και υποχρεώσεις του κράτους μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής.

Καλύπτουν όλες τις πτυχές της διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους μέλους, τις απαιτήσεις αποτελεσματικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής εκθέσεων και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και μείζονες διακοπές λειτουργίας. Περιλαμβάνουν επίσης διορθωτικά μέτρα που πρέπει να ακολουθηθούν εάν κάποιο από τα μέρη παραβιάζει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή σε εξαιρετικές περιπτώσεις, εάν επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης. Οι συμφωνίες καθορίζουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, γεγονός που καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση.