Η Ευρώπη ανακάμπτει επενδύοντας στην ηλεκτροκίνηση – Ποια η θέση και ποιες ευκαιρίες ανοίγονται για την Ελλάδα! (ΓΡΑΦΗΜΑΤΑ)

307

Γράφει ο Νίκος Μιχαλόπουλος

Η αυτοκινητοβιομηχανία και οι κυβερνήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης διέθεσαν 60 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019 για την παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων και μπαταριών.

Αυτό το γεγονός έφερε σημαντική ανάπτυξη σε σύγκριση με το 2018 και επέτρεψε στην Ευρώπη να ξεπεράσει την Κίνα, η οποία σταμάτησε στα 17,1 δισεκατομμύρια.

Παρόλο που η Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας είναι ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης στον τομέα, η ΕΕ έχει όλα τα εφόδια για να πρωταγωνιστήσει στον τομέα των οχημάτων μηδενικών εκπομπών ρύπων.

Ηλεκτρικά αυτοκίνητα: Η ΕΕ επένδυσε 60 δισεκατομμύρια ευρώ το 2019

Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση που δημοσίευσε η Transport & Environment, οι ρυθμίσεις για τον στόχο μείωσης εκπομπών CO2 που έθεσε η Ευρώπη (95 g / km CO2) ήταν καθοριστικές για την επίτευξη αυτού του αποτελέσματος μέσω των επενδύσεων που ήταν τρεισήμισι φορές περισσότερες από ό, τι στην Κίνα.

Αυτός ο στόχος έχει ανασταλεί προσωρινά λόγω της κατάστασης έκτακτης ανάγκης από την πανδημία Covid-19, η οποία έχει παγώσει ολόκληρο τον τομέα της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας.

Η έκθεση αυτή αναφέρει ότι η Γερμανία βρέθηκε στην κορυφή στην Γηραιά Ήπειρο με επενδύσεις ρεκόρ ύψους 40 δισεκατομμυρίων ευρώ, κυρίως λόγω της δέσμευσης του ομίλου Volkswagen. αλλά και το ποσό που διατέθηκε από την Tesla για την κατασκευή του Gigafactory στο Βερολίνο.

Στη δεύτερη θέση βρίσκουμε την Τσεχική Δημοκρατία με 6,6 δισεκατομμύρια ενώ στην τρίτη θέση είναι η Ιταλία με 1,75 δισεκατομμύρια, τα οποία προέρχονται κυρίως από την FCA. Στην τέταρτη και πέμπτη θέση βρίσκουμε τη Γαλλία και τη Σουηδία αντίστοιχα με 1 δισεκατομμύριο.

Ο Σαούλ Λόπεζ, επικεφαλής της Transport & Environment, δήλωσε: «Μέχρι πριν από λίγα χρόνια, η Ευρώπη απουσίαζε εντελώς από την προσπάθεια ανάπτυξης ηλεκτροκίνησης. Όμως, οι στόχοι μείωσης του CO2 ώθησαν τους βιομηχανικούς οίκους και την πολιτική να επενδύσουν 60 δισεκατομμύρια ευρώ γεφυρώνοντας το χάσμα με την Κίνα. Οι νομοθέτες πρέπει τώρα να διπλασιάσουν τις προσπάθειές τους με μέτρα τόνωσης της αυτοκινητοβιομηχανίας που θα οδηγήσουν σε μια πράσινη οικονομική ανάκαμψη».

Συμπερασματικά, η Transport & Environment ζητά από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις να επιβάλουν αυστηρότερα μέτρα στους κατασκευαστές αυτοκινήτων έως το 2030 και να εγκαταλείψουν οριστικά τη χρήση θερμικών κινητήρων έως το 2035, με τον τρόπο αυτό να προωθήσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Η θέση της Ελλάδας

Δεδομένης της έλλειψης εξαγωγικής αυτοκινητοβιομηχανίας στην χώρα μας, βρισκόμαστε στην τελευταία θέση στον επενδυτικό χάρτη μαζί με την Πορτογαλία και χωρίς καθόλου επενδύσεις σε αυτόν τον νευραλγικό τομέα.

Ωστόσο τα επόμενα χρόνια οι επενδύσεις στην ηλεκτροκίνηση στην Γηραιά Ήπειρο θα αυξηθούν κατακόρυφα, τοποθετώντας την Ευρώπη στην κορυφή της πράσινης ανάπτυξης. Η χώρα μας, ιδιαίτερα με τον τρόπο που αντιμετώπισε την πανδημία του κορωνοϊού απέδειξε πως είναι ένα αξιόπιστο και φερέγγυο κράτος, ώστε να γίνει πόλος έλξης καινοτόμων επενδύσεων. Αλλά και η γεωγραφική της θέση, ως παραμεθόριος περιοχή της ΕΕ και με βάση την νομοθεσία της ευρωπαϊκής κοινότητας θεωρείται ιδανική για δοκιμές αυτόνομης οδήγησης, άλλωστε η αρχή έγινε με την VW σε αυτό τον τομέα, η απόφαση της οποίας αναμένεται το προσεχές διάστημα.

Ας μην ξεχνάμε και το ερευνητικό πρόγραμμα Smartonics του ΑΠΘ το οποίο έχει χρηματοδοτηθεί μεταξύ άλλων εταιρειών και από την FCA για την έρευνα και ανάπτυξη ευέλικτων φωτοβολταϊκών με σκοπό την τοποθέτηση τους στην οροφή των αυτοκινήτων.

Πλέον είμαστε μία υπολογίσιμη ισότιμη δύναμη στην Ευρωπαϊκή Ένωση με όλα τα εχέγγυα ώστε να διεκδικήσουμε σημαντικό μερίδιο από την μελλοντική πίτα των επενδύσεων στον τομέα της ηλεκτροκίνησης και όλο το κυβερνητικό επιτελείο με την στάση του τονίζει πως «είμαστε και εμείς εδώ» !