Η ηλεκτροκίνηση αλλάζει το μέλλον των παρεχόμενων After Sales υπηρεσιών και συντήρησης αυτοκινήτων

413

Γράφει ο Νίκος Μιχαλόπουλος

Η μετάβαση από τους κινητήρες εσωτερικής καύσης στην ηλεκτρική ενέργεια κάνει κάτι περισσότερο από τη μείωση των εκπομπών CO2. Ουσιαστικά δυναμιτίζει τον σημερινό τομέα συντήρησης και σέρβις των αυτοκινήτων.

Η εκτίμηση βασίζεται σε μαθηματική εξίσωση. Με την εξάλειψη του ενός πέμπτου του αριθμού ανταλλακτικών των μηχανικών μερών και της κατάργησης του λαδιού, οι παραδοσιακοί μηχανικοί αυτοκινήτων θα υποστούν μειώσεις περίπου 35% στα έσοδα τους από παροχές υπηρεσιών για ένα EV έναντι ενός οχήματος με κινητήρα εσωτερικής καύσης για πενταετή περίοδο χρήσης.

Αλλά αυτή η μετάβαση δεν είναι ομοιόμορφη. Δύο από τους τρεις βασικούς τομείς συντήρησης  (αλλαγές λαδιών και φρένων) μειώνονται αισθητά ή εξαλείφονται εξ ολοκλήρου με τη μετάβαση στα EV.

Γιατί επηρεάζονται τα φρένα; Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα χρησιμοποιούν συχνά μια διαδικασία που ονομάζεται αναγεννητική πέδηση, η οποία όταν επιβραδύνει τα οχήματα μετατρέπει την δυναμική ενέργεια σε ηλεκτρική. Η μειωμένη φθορά στα τακάκια και στις δισκόπλακες είναι εντυπωσιακή, καθώς εξακολουθούν να λειτουργούν με το πρώτο σετ τακάκια διανύοντας περισσότερα από 150.000 χιλιόμετρα, ενώ στα συμβατικά αυτοκίνητα τα τακάκια χρήζουν αντικατάστασης περίπου στα 40.000 με 50.000 χιλιόμετρα.

Τα EV «τρώνε» τα ελαστικά πιο γρήγορα

Ωστόσο από την μετάβαση στην ηλεκτρική εποχή, κερδισμένος φαίνεται πως είναι ο τομέας των ελαστικών. Τα EV καταναλώνουν τα ελαστικά με πολύ υψηλότερο ρυθμό από τα οχήματα με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως είναι βαρύτερα και δημιουργούν σχεδόν στιγμιαία ροπή από την εκκίνηση. Για παράδειγμα ένας τυπικός χρήστης ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα χρειαστεί να αντικαταστήσει τα ελαστικά του έχοντας διανύσει περίπου 16.000 χιλιόμετρα. Οι εκτιμήσεις θέλουν τους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων να χρειάζονται αντικατάσταση ελαστικών 30% πιο συχνά από τους ιδιοκτήτες οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης. Συνεπώς ενώ τα EV έχουν λιγότερη ανάγκη να επισκεφθούν ένα συνεργείο για σέρβις, χρειάζονται συχνότερα αντικατάσταση ελαστικών.

Συστήματα ADAS, ορατότητα και γυάλινα μέρη

Σε αυτήν την ομαδοποίηση συμπεριλαμβάνουμε όλα τα προϊόντα ορατότητας (γυαλί παρμπρίζ, υαλοκαθαριστήρες, υγρά καθαρισμού, προβολείς και λαμπτήρες), καθώς συνδέονται όλο και περισσότερο με την ενσωματωμένη τεχνολογία όπως αισθητήρες και κάμερες, δεδομένου πως όλο και περισσότερα οχήματα προσθέτουν αισθητήρες για προηγμένες δυνατότητες βοήθειας οδηγού (ADAS), οι οποίοι για να λειτουργούν θα πρέπει αφενός να διατηρούνται καθαροί και αφετέρου σε καλή κατάσταση. Διάφορες εταιρείες θα κληθούν να σχεδιάζουν προϊόντα γύρω από την ορατότητα και τον καθαρισμό των αισθητήρων ως βασική τεχνολογία στα οχήματα του αύριο.

Απαιτητικότερες ανάγκες ψύξης

Τα ηλεκτρικά οχήματα έχουν επίσης πιο απαιτητικές ανάγκες ψύξης. Πρέπει να είναι απίστευτα αποτελεσματικά κατά την ψύξη της καμπίνας, προσέχοντας να μην επηρεαστεί η λειτουργία του οχήματος. Η πρώτη γραμμή άμυνας έναντι αυτών των θερμικών απωλειών είναι οι πιο αποτελεσματικές γυάλινες δομές και νέα αποτελεσματικότερα μονωτικά υλικά.

Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι εξαιρετικά αλληλεξαρτώμενη, και αυτό γίνεται περισσότερο αισθητό με τις αλλαγές που φέρνει η ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης. Περιμένουμε περισσότερες μεγάλες επενδύσεις στον τομέα των ελαστικών, σε νέα αναλώσιμα για τον καθαρισμό των αισθητήρων ADAS αλλά και στον τομέα ψύξης. Η αγορά αλλάζει και όποιος επιχειρηματίας μπορέσει να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες θα μπορέσει να επιζήσει.

Η ηλεκτροκίνηση είναι ένας από τους πιο συναρπαστικούς τομείς για καινοτομία και επενδύσεις, φέρνοντας νέες θέσεις εργασίας νέα προϊόντα και υψηλό περιθώριο κέρδους για όσους τολμήσουν να αρπάξουν την ευκαιρία.

Οι παρελκόμενες νέες ανάγκες που φέρνει η ηλεκτροκίνηση συνεπώς και αποτελούν κίνητρο για την χώρα μας για προσέλκυση των νέων επενδύσεων γύρω από αυτήν και την νέα εποχή.