Η Κίνα κίνησε την Παρασκευή 9 Αυγούστου 2025 τη διαδικασία επίλυσης διαφορών κατά των προσωρινών μέτρων της ΕΕ κατά των κρατικών επιδοτήσεων στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα (EVs) στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου για να διαφυλάξει τα συμφέροντα της ανάπτυξης της αυτοκινητοβιομηχανίας της και της παγκόσμιας συνεργασίας για την πράσινη μετάβαση, δήλωσε το υπουργείο Εμπορίου της Κίνας (MOFCOM). .
Η Κίνα προσφεύγει στον πολυμερή μηχανισμό για την αντιμετώπιση της διαμάχης Κίνας-ΕΕ σχετικά με τους προσωρινούς δασμούς στα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα.
Η διαμεσολάβηση μέσω του ΠΟΕ θα μπορούσε να οδηγήσει σε κάποιες νέες αλλαγές στους υπό συζήτηση μηχανισμούς εντός του μπλοκ, σημείωσαν.
Οι εμπειρογνώμονες του κλάδου προέτρεψαν επίσης την Ευρωπαϊκή Ένωση να αντιμετωπίσει τον υγιή ανταγωνισμό με την Κίνα στον τομέα των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και να ενισχύσει την πράσινη συνεργασία, προκειμένου να διατηρηθεί η σταθερή ανάπτυξη των διμερών οικονομικών και εμπορικών δεσμών καθώς και από κοινού η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Σύμφωνα με τον επίσημο ιστότοπο του MOFCOM, το υπουργείο σημείωσε ότι τα πορίσματα της προδικαστικής απόφασης της ΕΕ στερούνται εμπράγματης και νομικής βάσεις, παραβιάζουν σοβαρά τους κανόνες του ΠΟΕ και θέτουν σε κίνδυνο τη συνολική τροχιά της παγκόσμιας συνεργασίας για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
Καλούμε την ΕΕ να διορθώσει αμέσως τις εσφαλμένες πρακτικές της και να προστατεύσει από κοινού την οικονομική και εμπορική συνεργασία Κίνας-ΕΕ και τη σταθερότητα της βιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων και των αλυσίδων εφοδιασμού, δήλωσε το υπουργείο.
«Η επιδίωξη της διαμεσολάβησης μέσω του ΠΟΕ δείχνει την επιθυμία της Κίνας να επιλύσει τη διαφορά που ξεκίνησε από την ΕΕ μέσω συνομιλιών και να ελαχιστοποιήσει τη ζημιά της στις εταιρείες αυτοκινήτων και στις δύο πλευρές, καθώς η συνεργασία μεταξύ κινεζικών και ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών έχει γίνει άρρηκτα συνυφασμένη με την κοινή ανάπτυξη», δήλωσε ο Zhang Xiang, γενικός γραμματέας της International Intelligent Vehicle Engineering Association.
Η επιβολή δασμών και οι αντιρρήσεις
Η κίνηση της Κίνας έρχεται μετά από δημοσίευμα των Financial Times τη Δευτέρα (5/8) που ανέφερε ότι ο Valdis Dombrovskis,, ο Ευρωπαίος Επίτροπος για το εμπόριο, δήλωσε ότι τα κράτη – μέλη της ΕΕ είναι πιθανό να υποστηρίξουν την επιβολή δασμών στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα τον Νοέμβριο.
Οι ειδικοί σημείωσαν ότι οι δηλώσεις του Dombrovskis έστειλαν επίσης ένα μήνυμα ότι η ΕΕ αντιμετωπίζει ορισμένες δυσκολίες να πιέσει ορισμένα μέλη να διαμορφώσουν μια ενιαία υποστηρικτική στάση για πρόσθετους δασμούς στα κινεζικά ηλεκτροκίνητα οχήματα, όπως τα συμφέροντα ορισμένων χωρών μελών, όπως η μεγάλη παραγωγός αυτοκινήτων Γερμανία, και η Ουγγαρία, η οποία είναι κύριος αποδέκτης κινεζικών επενδύσεων, προφανώς βρίσκεται σε αντίθεση με τις αυξήσεις των δασμών της ΕΕ.
Ο Cui Dongshu, γενικός γραμματέας της Ένωσης Επιβατηγών Αυτοκινήτων της Κίνας (CPCA), δήλωσε ότι τα παράλογα δασμολογικά μέτρα της ΕΕ κατά των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων στοχεύουν κυρίως στον περιορισμό της ανάπτυξης των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην ΕΕ, προκειμένου να προστατεύσει την καθυστερημένη βιομηχανία της
Η πολιτική αυτή υποβάλει κινεζικές επιχειρήσεις ηλεκτρικών οχημάτων σε άδικη μεταχείριση.
Η ΕΕ δέχεται αυξανόμενη πίεση από την κυβέρνηση των ΗΠΑ και έχει αναπτύξει πολιτικές για να περιορίσει την ανάπτυξη της βιομηχανίας οχημάτων πράσιμης ενέργειας της Κίνας. Ωστόσο, η ΕΕ πρέπει να γνωρίζει ότι η κατάργηση των προσωρινών δασμών θα δημιουργήσει μεγάλο όφελος για την εμπορική συνεργασία Κίνας-Ευρώπης, σημείωσε ο Zhang.
«Η είσοδος των κινεζικών EV στην ευρωπαϊκή αγορά μπορεί να βοηθήσει στην περαιτέρω επιτάχυνση της διαδικασίας ηλεκτροκίνησης της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη και να βελτιστοποιήσει τη βιομηχανική της διάταξη. Τουλάχιστον τα κινεζικά EV παρέχουν στους ευρωπαίους καταναλωτές περισσότερες επιλογές“, δήλωσε ο Cui.
«Η ΕΕ πρέπει να δει ότι ο εμπορικός προστατευτισμός δεν βοηθά τον ανταγωνισμό στην ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία και η συνεργασία είναι πρακτίκή win-win, σημείωσε ο Jian.
Ο He Yongqian, εκπρόσωπος της MOFCOM, δήλωσε τον Ιούλιο ότι το υπουργείο ελπίζει ότι η ΕΕ θα αντιμετωπίσει το γεγονός ότι τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα των κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων δεν προέρχονται από επιδοτήσεις, ότι η βιομηχανική συνεργασία Κίνας – ΕΕ στον τομέα του αυτοκινήτου είναι επωφελής για την κοινή ανάπτυξη και ότι η ίδια η βιομηχανία της ΕΕ αντιτίθεται στα εμπορικά προστατευτικά μέτρα.
«Ελπίζουμε ότι η ΕΕ θα λάβει λογικές, αντικειμενικές αποφάσεις που θα βασίζονται πραγματικά σε γεγονότα και κανόνες», σημείωσε.
Παρά την αυξανόμενη πίεση προστατευτισμού από ορισμένες δυτικές χώρες, ο κλάδος NEV της Κίνας σημείωσε καλές επιδόσεις στις πωλήσεις και τις εξαγωγές του τον Ιούλιο.
Οι λιανικές πωλήσεις NEV αυξήθηκαν κατά 36,9% εκατό από έτος σε έτος σε 878.000 μονάδες τον Ιούλιο, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε η CPCA την Πέμπτη 8/8.
Οι εγχώριες πωλήσεις επιβατικών αυτοκινήτων νέας ενέργειας στην Κίνα ξεπέρασαν εκείνες των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων για πρώτη φορά εκείνο τον μήνα, επιδεικνύοντας την ανθεκτική αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου NEV και διαψεύδοντας κατηγορηματικά τους ισχυρισμούς για τη λεγόμενη πλεονάζουσα χωρητικότητα.
Τον Ιούλιο, οι εξαγωγές NEV της Κίνας έφτασαν τις 92.000 μονάδες, αυξημένες κατά 1,3 τοις εκατό από έτος σε έτος.
Η Tesla εξήγαγε 27.890 κινεζικά NEVs τον ίδιο μήνα, μια σημαντική αύξηση από τον Ιούνιο των 11.746, που ανέδειξε τη δύναμη της αλυσίδας εφοδιασμού NEV της Κίνας και τον ρόλο της στην ενίσχυση της παγκόσμιας ανταγωνιστικότητας των ξένων εμπορικών σημάτων.
Πηγή: bankingnews.gr