Μηταράκης: Το σημερινό ασφαλιστικό είναι άδικο, αναποτελεσματικό και αντιπαραγωγικό

309

Σε συνέντευξη του στην εφημερίδα Realnews, ο βουλευτής Χίου της Νέας Δημοκρατίας, Νότης Μηταράκης, αναφέρθηκε στην δομή του νέου ασφαλιστικού συστήματος που θα εφαρμόσει η ΝΔ αλλά και για το καθεστώς επιβολής εισφορών σε 1,4 εκατ. ασφαλισμένους. 

 1.      Ποια θα είναι η δομή του νέου ασφαλιστικού συστήματος που θα εφαρμόσει η Νέα Δημοκρατία για κύρια και επικουρική ασφάλιση στη περίπτωση που η Νέα Δημοκρατία είναι η επόμενη κυβέρνηση;

Η Νέα Δημοκρατία μέσα από εκτεταμένο προσυνεδριακό και συνεδριακό διάλογο, ανέδειξε ότι το σημερινό ασφαλιστικό είναι άδικο, αναποτελεσματικό, στερείται ευελιξίας και είναι αντιπαραγωγικό. Είναι «ένα κοστούμι για όλους» – σε άλλους φαρδύ, άλλους τους στενεύει. Δεν ανταποκρίνεται στις προκλήσεις του δημογραφικού, επιβάλλει δυσβάσταχτες εισφορές και δίνει πενιχρές συντάξεις. Συζητήσαμε μια πρόταση 15 σημείων, για ένα νέο ασφαλιστικό, που καλύπτει τόσο την κύρια όσο και την επικουρική σύνταξη. Η κύρια εξακολουθεί να είναι καθολική, δημόσια και υποχρεωτική. Όμως ενισχύεται η ανταποδοτικότητα μεταξύ εισφορών και συντάξεων, υπάρχει διαφάνεια στο τι δίνεις και τι παίρνεις. Η Εθνική Σύνταξη παραμένει, αλλά στο ανταποδοτικό τμήμα της κύριας εισάγεται ενιαίος συντελεστής απόδοσης με απώτερο στόχο την καθιέρωση γραμμικής σχέσης μεταξύ εισφορών και συντάξεων: δηλαδή ό,τι δίνεις, παίρνεις. Ταυτόχρονα η μεγάλη επανάσταση της πρότασης έρχεται στην επικουρική, όπου εισάγουμε αφενός την καθολικότητα αλλά κυρίως την επιλογή: ως προς τον ασφαλιστικό φορέα. την επενδυτική στρατηγική, το χρόνο λήψης της επικουρικής και το μείγμα εφάπαξ και σύνταξης. Και φυσικά μιλάμε για ένα κεφαλαιοποιητικό σύστημα στην επικουρική για τους νέους ασφαλισμένους. 

2.      Ποιες είναι οι πρώτες αλλαγές που θα κάνετε στο Νόμου Κατρούγκαλου;  

Καταρχάς, όπως έχει δεσμευτεί και ο Πρόεδρος μας ο κ. Μητσοτάκης πρώτο μέλημα είναι η μείωση των εργοδοτικών εισφορών όπως είχε ξεκινήσει η κυβέρνηση Σαμαρά – Βενιζέλου το 2014. Θα προχωρήσουμε σε άμεση αποκατάσταση ακραίων αδικιών όπως για παράδειγμα οι συντάξεις χηρείας και φυσικά δεν θα υπάρξει καμία νέα μείωση συντάξεων. Δυστυχώς οι συνταξιούχοι θα κληθούν να πληρώσουν τις μειώσεις που η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ έχει ψηφίσει και θα εφαρμόσει. Θυμίζω την προσωπική διαφορά που θα κόψουν από 1.1.2019. Τέλος πρέπει να εφαρμοστούν ταχύταταμεγάλες μεταρρυθμίσεις που είχαν ξεκινήσει επί Νέας Δημοκρατίας και η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ «πάγωσε»: το σύστημα «ΆΤΛΑΣ» ενεργοποιείται πλήρως, ώστε να υπάρχει πλήρης καταγραφή / ψηφιοποίηση των ασφαλιστικών εισφορών και να φτάσουμε σε μια πραγματικά e-σύνταξη χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση. Ενεργοποιείται πλήρως και θα ολοκληρωθεί η πλήρης ψηφιοποίηση της ασφαλιστικής διαδρομής.

3.      Θα αλλάξετε το καθεστώς επιβολής εισφορών σε 1,4 εκατ. ασφαλισμένους, ελεύθερους επαγγελματίες και αυτοαπασχολούμενους; (Ποιο θα είναι το νέο καθεστώς)

Εμείς καταρχάς μιλάμε και για μείωση εισφορών, αλλά και για οριζόντια μείωση του ανώτατου ορίου εισφορών (του πλαφόν). Το σημερινό ετήσιο ανώτατο όριο που οριακά ξεπερνά τις 70.000 € είναι εξαιρετικά υψηλό και αποτελεί αντικίνητρο για εργασία και κίνητρο για φοροδιαφυγή. Επίσης οι ασφαλιστικές εισφορές θα πρέπει να εκκαθαρίζονται άμεσα με βάση τα εισοδήματα του ιδίου έτους και άμεσες να είναι οι επιστροφές σε περιπτώσεις υπερπληρωμών. Στόχος μας είναι να απελευθερώσουμε πόρους από το ασφαλιστικό που θα διοχετευτούν σε επενδύσεις, κατανάλωση και αποταμίευση, αλλά τελικά να έχουμε και αξιοπρεπείς συντάξεις.  Είναι αλήθεια ότι ο νόμος Κατρούγκαλου προκάλεσε σοκ σε ελεύθερους επαγγελματίες, αυτοαπασχολούμενους και αγρότες. Τους επιβάρυνε υπέρμετρα, εν μέσω κρίσης, και έσπασε την ανταποδοτικότητα μεταξύ εισφορών και συντάξεων. Ουσιαστικά δημιουργεί αντικίνητρα για ασφάλιση μετά την 20ετία, γιατί οι αποδόσεις είναι μηδενικές ή και αρνητικές.

4.      Πώς η Νέα Δημοκρατία θα πετύχει τη μείωση- αναπροσαρμογή των ασφαλιστικών εισφορών χωρίς να χαθούν έσοδα από τον ΕΦΚΑ; 

Και στο ασφαλιστικό οι λέξεις κλειδιά είναι η αξιοπιστία, η ανάπτυξη και οι επενδύσεις. Αυτές, που μόνο ο Κυριάκος Μητσοτάκης και η Νέα Δημοκρατία μπορούν να φέρουν. Απαιτούνται περισσότερες και καλύτερες δουλειές που θα αυξήσουν τις ροές στο ασφαλιστικό σύστημα, αλλά και αύξηση της απασχόλησης. Σήμερα έχουμε ένα συνταξιούχο για 1,4 ασφαλισμένους, ενώ άλλες εκτιμήσεις δείχνουν ότι με τους σημερινούς μισθούς χρειάζονται οι εισφορές 10 ασφαλισμένων για να πληρωθεί μια σύνταξη. Βραχυ-μεσοπρόθεσμα πρέπει να βελτιωθεί η σχέση αυτή και να μπορέσουμε να προχωρήσουμε σε μειώσεις εισφορών. Εξάλλου, με σταδιακή μετάβαση στο κεφαλαιοποιητικό σύστημα η ανάγκη να πληρώνονται οι τρέχουσες συντάξεις από τις τρέχουσες εισφορές μειώνεται. Σταδιακά λοιπόν και οι εισφορές θα μπορούν να αναπροσαρμόζονται, χωρίς αυτό να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα του συστήματος να καταβάλλει συντάξεις. 

5.      Θα δώσετε το δικαίωμα επιλογής στους ασφαλισμένους να επιλέξουν ιδιωτικά συστήματα ασφάλισης και πως θα γίνει αυτό;

Οι 15 προτάσεις αρχικά προβλέπουν το δικαίωμα επιλογής ασφαλιστικού φορέα, ανάμεσα σε δημόσιο ασφαλιστικό ταμείο, επαγγελματικό ταμείο και ιδιώτη πάροχο για την επικουρική σύνταξη και τους νέους (νεοεισερχόμενους ή με λίγα χρόνια) ασφαλισμένους. Πάντα όμως υπό την εποπτεία και τον έλεγχο της αρμόδιας εποπτικής Δημόσιας Αρχής. Προβλέπουν επίσης δικαίωμα στην επιλογή χαρακτηριστικών του «συνταξιοδοτικού πακέτου», όπως η επενδυτική στρατηγική, ο χρόνος λήψης της σύνταξης, το μείγμα μηνιαίας σύνταξης και εφάπαξ. Αλλά ας μην ξεχνάμε ότι στο 11οΣυνέδριο, οι σύνεδροι ψήφισαν για κάτι ακόμα πιο ρηξικέλευθο: το δικαίωμα επιλογής και στην κύρια σύνταξη και υγεία μεταξύ δημόσιων και ιδιωτών παρόχων. Και αυτό είναι ένας ισχυρός δείκτης για το τι θέλει η κοινωνία. 

Φυσικά δεν πρέπει να ξεχνάμε το βασικότερο πρόβλημα στην εφαρμογή ενός νέου ασφαλιστικού συστήματος: τον τρόπο και το χρόνο μετάβασης. Εμείς αναγνωρίζουμε ότι οι συνταξιούχοι και όσοι είναι κοντά στη σύνταξη έχουν ήδη υποστεί πολλά, άρα οποιαδήποτε μετάβαση πρέπει να γίνει με όσο λιγότερες επιπτώσεις για αυτούς. Εξετάζουμε ένα σχήμα χρηματοδότησης του σημερινού συστήματος, στη βάση της διαγενεακής αλληλεγγύης η οποία χρηματοδότηση θα βαίνει μειούμενη καθώς οι δικαιούχοι με το παλαιό σύστημα θα μειώνονται.