Μόρια και Χαλκειός: Εκεί που και οι Ναοί λεηλατούνται

392

Της Ελένης Κριτσιδήμα.

«Ο Θεός, ήλθοσαν έθνη εις την κληρονομίαν σου, εμίαναν τον ναόν τον Αγιόν σου, έθεντο Ιερουσαλήμ ως οπωροφυλάκιον» (78, 1) 

Ο Ψαλμ. 78 είναι ένας θρήνος για την πτώση της Ιερουσαλήμ στα χέρια του βασιλιά Ναβουχοδονόσορα, περίπου το 587 π.Χ.

Ο Ψαλμωδός απευθύνει έκκληση για βοήθεια στο Θεό, διότι, από τη στιγμή που οι αλλοεθνείς και ειδωλολάτρες κατέκτησαν τη χώρα του, ξεκίνησαν και να βεβηλώνουν τον Οίκο Του. 

Στο τέλος του στίχου, συναντάμε τη λέξη  οπωροφυλάκιο. Πρόκειται για καλύβα στην οποία τοποθετούσαν και φύλαγαν τα οπωροκηπευτικά τους, μέχρι αυτά να ωριμάσουν και έτσι τα προστάτευαν από ζώα, αλλά και από τους ανθρώπους, για να μην τα συλήσουν.

Όπως ο κλέφτης ρημάζει το οπωροφυλάκιο και δεν αφήνει τίποτε μέσα σ’ αυτό, έτσι και οι Βαβυλώνιοι εκτός του ότι κατέστρεψαν την Ιερουσαλήμ και το Ναό της, πήραν και από το κατοικητήριο του Θεού όλους τους θησαυρούς, τα αφιερώματα και ό,τι άγιο υπήρχε μέσα σ’ αυτόν. 

 Ελλάδα, σήμερα. 

Σύμφωνα με την Έκθεση (2018): “Περιστατικά εις βάρος χώρων θρησκευτικής σημασίας στην Ελλάδα”, το 2015 καταγράφηκαν 147 περιστατικά, το 2016 σημειώθηκαν 215, το 2017 ήταν 556 και το 2018 καταγράφηκαν 59. Από το 2015 έως το 2018 παρατηρείται αύξηση 300%. Η Ορθόδοξη Εκκλησία, όπως προκύπτει από τα στοιχεία και των τεσσάρων ετών, είναι το πρώτο και μεγαλύτερο θύμα επιθέσεων/βεβηλώσεων/κλοπών/ιεροσυλιών (σε ποσοστό 95%). 

Η σύνδεση με την έκρηξη του μεταναστευτικού προβλήματος είναι αναπόφευκτη. Το μαρτυρούν, άλλωστε, τα ίδια τα γεγονότα που λαμβάνουν χώρα στα νησιά του Αιγαίου. Μόνο τους τελευταίους πέντε μήνες, τα περιστατικά βανδαλισμών και λεηλασιών την εκκλησιών μας, σε περιοχές της Χίου και της Λέσβου, είναι πολυάριθμα.

 Στη Χίο, οι Ναοί και τα Ξωκλήσια που βρίσκονται κοντά στην περιοχή της ΒΙΑΛ, βεβηλώνονται σχεδόν συστηματικά. Οι καταστροφές των εικονοστασίων επί των δρόμων από λαθρομετανάστες, σύμφωνα με τους κατοίκους, τείνουν να γίνουν μέρος της καθημερινότητας. 

Η Παναγία Λειαπυργούσαινα, που βρίσκεται στον Χαλκειό, λίγα μέτρα από το ΚΥΤ, έχει πέσει θύμα της καταστροφικής μανίας τους, τουλάχιστον τέσσερις φορές, μέσα σε μικρό χρονικό διάστημα. Η κλοπή της τέντας, το σπάσιμο των τζαμιών και οι μικροζημιές μοιάζουν ασήμαντα γεγονότα μπροστά στον εμπρησμό της Αγίας Τράπεζάς Της, την 28η Δεκεμβρίου 2019. Σύμφωνα με τα ευρήματα, μοναδικός στόχο του δράστη (ή των δραστών) ήταν το κάψιμο του Εκκλησίας, καθώς πήραν το καντήλι και το τοποθέτησαν στην Αγία Τράπεζα, με συνέπεια να καεί το κάλυμμα Της και η πυρκαγιά να εξαπλωθεί στο χώρο της Αγίας και Ιεράς Πρόθεσης.

Πρέπει να αναφερθεί πως ο εμπρησμός της Παναγίας Λειαπυργούσαινας έγινε μετά το κάψιμο του Αγίου Χαράλαμπου, που βρίσκεται περίπου 200 μέτρα από τη ΒΙΑΛ. Σύμφωνα με τα όσα είχε δηλώσει ο Ιερέας του χωριού στην Αστυνομία, οι άγνωστοι παραβίασαν το μικρό παράθυρο του Ιερού και πέταξαν μέσα στον χώρο ένα στουπί από χόρτα με αποτέλεσμα να πάρει φωτιά η Αγία Τράπεζα. 

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως σκοπός είναι η πρόκληση του θρησκευτικού αισθήματος μας και η προσβολή της ορθόδοξης Πίστης μας. Δεν πάνε πολλές μέρες, απ’ όταν και πάλι στην Παναγία Λειαπυργούσαινα βρέθηκε κομματιασμένη στο προαύλιο η εικόνα του Εσταυρωμένου. Από την οργή τους δεν έχει γλιτώσει ούτε ο Ναός των Αγίων Αποστόλων, τον οποίο διέρρηξαν και έκλεψαν τα καλύμματα της Αγίας Τράπεζας.

Η ίδια κατάσταση, ίσως και χειρότερη, επικρατεί στη Μόρια της Λέσβου. Εκεί, οι κάτοικοι καλύπτουν με λαμαρίνες τα εικονοστάσια, σε μια προσπάθεια να τα γλιτώσουν. Την ίδια ώρα, κλείνουν με σύρματα και σίδερα τα πορτοπαράθυρα των ναών για να αποσώσουν ο,τι μπορούν.

Ο Ταξιάρχης ήταν για μέρες υπό κατάληψη. Λαθρομετανάστες είχαν εισβάλει και μετατρέψει το χώρο του Ιερού σε χώρο ύπνου τους. Οι ακαθαρσίες, οι βρωμιές και ζημιές που φαίνονται στις φωτογραφίες… σοκάρουν, συγκλονίζουν, πικραίνουν. Μόλις, προχθες, οι κάτοικοι κατάφεραν -με τη συνδρομή της Αστυνομίας- να τους βγάλουν έξω. Η κατάσταση έχει φτάσει στο απροχώρητο. “Τα μέτρα ασφαλείας σε όλα ξωκλήσια της περιοχής θα ενισχυθούν” μου λέει ένας κάτοικος. “Πώς, από ποιους” τον ρωτώ. “Από του παππάδες μας. Θα μπουν κι άλλες σιδεριές, παντού” είναι η απάντησή του.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα των μέτρων αποφυγής τέτοιων συμβάντων που λαμβάνουν Ιερείς και κάτοικοι, ο Άγιος Γεώργιος “ο σιδερόφρακτος” (προσωνύμιο που αποδίδεται πρόσφατα και χάριν της κάλυψης των πορτοπαράθυρών του μετά τις επιδρομές που δέχτηκε).

Τα μέτρα τέτοιου τύπου δεν μπορούν να προφυλάξουν από κάθε είδους επίθεση, αλλά μπορούν -τουλάχιστον- να γλιτώσουν τις εκκλησιές μας από τα χειρότερα. Δεν πρόκειται να σταματήσουν, ούτε να περιορίσουν την οργή τους, αλλά θα σώσουν τα Ιερά και Όσια μας. Κάτι είναι κι αυτό, σκέφτομαι όσο μιλώ με κατοίκους, οι οποίοι μου δίνουν τις πληροφορίες και μου αναφέρουν πως στον Ναό της Αγίας Αικατερίνης πυροβόλησαν τα τζάμια. 

 “Πώς είστε σίγουροι ότι είναι λαθρομετανάστες και όχι αναρχικοί ή άθεοι που απλώς θέλουν να σας προκαλέσουν;” είναι η ερώτηση που κάνω στους κατοίκους τόσο της Μόριας, όσο και του Χαλκειού που μου εξιστορούν τα περιστατικά. “Το ξέρουμε, επειδή τους βλέπουμε” είναι η απάντηση που έρχεται απ’ όλες τις πλευρές.

Η κατάσταση στα νησιά έχει -πια- ξεφύγει. Παρατηρείται μια επιχείρηση επικράτησης και επιβολής από πλευράς των λαθρομεταναστών. Μια επικίνδυνη προσπάθεια. Οπλοφορούν και έχουν δημιουργήσει ένα δικό τους παρακράτος μέσα στους οικισμούς και τα χωριά μας. 

Ειδικά, στη Μόρια, που ο αριθμός τους ξεπερνά κατά πολύ αυτόν των κατοίκων, οι οποίοι στην πλειοψηφία τους είναι ηλικιωμένοι, σε αντίθεση με τους λαθρομετανάστες που είναι νεαροί.

Αλλά και στον Χαλκειό της Χίου, οι αυτόχθονες ζουν υπό το φόβο, βλέποντας τους καθημερινά να λεηλατούν και να ρημάζουν εκκλησίες, ιδιωτικές και δημόσιες περιουσίες.

Οι κάτοικοι των νησιών μας σηκώνουν τον δικό τους Σταυρό και ικετεύουν για λύση, άμεση. Έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με περιστατικά σύλησης. Βλέπουν τα ξωκλήσια τους να βεβηλώνονται, και παρ’ όλα αυτά -έχοντας με το μέρος τους την Περιφέρεια- συνεχίζουν να ελπίζουν, δημοσιοποιώντας τα γεγονότα.

Συνομιλούμε και σιωπώ, ακούγοντάς τους. Αξίζουν τον σεβασμό όλων μας, για τον αγώνα που καθημερινά δίνουν να προφυλάξουν ο,τι έχουν ιερό, τα σύμβολα της Πίστης μας, τις περιουσίες τους, ακόμη και τις οικογένειές τους… Συναισθάνομαι την αγανάκτησή τους, βλέποντας τις φωτογραφίες που μου στέλνουν.

Πράγματι, η Μόρια, η ΒΙΑΛ  και κάθε άλλη ανοιχτή δομή, που έχει καταντήσει κοινόβιο εγκληματιών με υπεράριθμους διαμένοντες, πρέπει να κλείσουν, χθες! Έχουν το δίκαιο με το μέρος τους, όσοι προτάσσουν αυτό το αίτημα ως τη μόνη λύση. Είναι επιτακτική ανάγκη το οριστικό τέλος στο χάος των ανεξέλεγκτων εισροών. Μόνη σωτηρία, εδώ που έχουμε φτάσει, είναι οι κλειστές δομές σε συνδυασμό με την επιτάχυνση και την απλούστευση των επιστροφών όσων δεν δικαιούνται άσυλο.-

Η κυβέρνηση δείχνει και δηλώνει, μέσω του αρμόδιου υπουργείου, έτοιμη να το κάνει πράξη. Μένει να το δούμε, πριν οι συνέπειες (της πολιτικής ανοιχτών συνόρων, που εγκαθιδρύθηκαν κι εφαρμόσθηκαν για σχεδόν 5 χρόνια) γίνουν ακόμα πιο τρομακτικές.