Ο Ερντογάν επιθυμεί διάνοιξη Διώρυγας της Κωνσταντινούπολής

191

Σε πρόσφατη προεκλογική του ομιλία επανήλθε σ’ ένα από τα «τρελά» του σχέδια, όπως ο ίδιος τα αποκαλεί, την προ επταετίας πρότασή του για διάνοιξη της «Διώρυγας της Κωνσταντινούπολης», παράλληλα με τα στενά του Βοσπόρου που θα συνδέει τη Μαύρη Θάλασσα με την Προποντίδα και θα μετατρέψει την ευρωπαϊκή πλευρά της Κωνσταντινούπολης σ’ ένα μεγάλο νησί.

Βέβαια, οι περιβαλλοντολόγοι προειδοποιούν ότι με την κατασκευή του μήκους 45 χιλιομέτρων καναλιού θα απειληθούν οι ταμιευτήρες νερού της Κωνσταντινούπολης και ανεκτίμητης αξίας αρχαιολογικοί χώροι, όπως η Βαθονεία (μια αρχαιοελληνική πόλη και σημαντικό κέντρο παραγωγής φαρμάκων του βυζαντινού κόσμου, μόλις 20 χλμ. από την Κωνσταντινούπολη) και θα καταστραφεί δασική έκταση ίση με 20.000 ποδοσφαιρικά γήπεδα, αλλά τέτοιες σκέψεις δεν φαίνεται να απασχολούν τον Τούρκο πρόεδρο.

Στα 15 χρόνια που βρίσκεται στην εξουσία έχει προωθήσει μια σειρά φαραωνικών κατασκευαστικών έργων, περιλαμβανομένων αρκετών γεφυρών και ενός τρίτου αεροδρομίου στην Κωνσταντινούπολη, που αναμένεται να ολοκληρωθούν μέχρι την εκατοστή επέτειο του σύγχρονου τουρκικού κράτους το 2023.

Αλλά η διώρυγα της Κωνσταντινούπολης είναι το πλέον φιλόδοξο πρότζεκτ του «σουλτάνου», ένα «παγκόσμιο brand», όπως το χαρακτηρίζει, συγκρίνοντάς το με τη διώρυγα του Σουέζ και του Παναμά.

Στις αρχές του χρόνου το τουρκικό δίκτυο NTV είχε επισημάνει ότι οι εργασίες διάνοιξης θα χρειαστούν πέντε χρόνια και το κόστος θα ξεπεράσει τα 14 δισ. ευρώ.

Η τουρκική κυβέρνηση υποστηρίζει ότι το έργο είναι αναγκαίο για την αποσυμφόρηση του Βοσπόρου, ο οποίος, όπως λέει, δεν αρκεί πλέον για να καλύψει τις ανάγκες διέλευσης των μεγάλων εμπορικών πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα στην Προποντίδα. Κι επισημαίνει ότι από το νέο κανάλι θα διέρχονται ημερησίως 160 πλοία, μειώνοντας έτσι σημαντικά τον χρόνο αναμονής τους, καθώς σήμερα αναγκάζονται να ρίχνουν άγκυρες επί μέρες έξω απ’ το Βόσπορο.

Αλλά ο βασικός αντίπαλος του Ερντογάν στις προεδρικές εκλογές, ο υποψήφιος του κεμαλικού Ρεπουμπλικανικού Λαϊκού Κόμματος, Μουχαρέμ Ιντζέ, ξεκαθάρισε ότι αν εκλεγεί θα σταματήσει το πρότζεκτ κάνοντας λόγο για τεράστια σπατάλη χρημάτων. «Όχι, δεν πρόκειται να το κατασκευάσω», τόνισε. «Δεν θα ξοδέψω δισεκατομμύρια δολάρια για σκάψω ένα κανάλι. Συγνώμη, αλλά δεν υπάρχει περίπτωση»!