Ο Ιμάμης, η Ασφάλεια και η λειτουργία του Ισλαμικού τεμένους τζαμιού στην Αθήνα

1530

Γράφει ο Ζαν-Ντανιέλ Κολομπανί*

Ο χρόνος μετράει αντίστροφα για τη λειτουργία του πρώτου μεγάλου, νόμιμου ισλαμικού τεμένους τζαμιού στην Αθήνα, μετά από χρόνια αγώνων των μουσουλμανικών κοινοτήτων της Αθήνας.  Πρόθεση της κυβέρνησης, αποτελεί να λειτουργήσει επίσημα ως της αρχές Μαΐου, και σίγουρα μετά το Πάσχα.

Στο Μέγαρο Μαξίμου υπάρχει η σκέψη να δοθεί η δέουσα λαμπρότητα στα εγκαίνια του τζαμιού με μια μεγάλη τελετή, στην οποία μάλιστα θα προσκληθούν να παραστούν ακόμη και ηγέτες ισλαμικών κρατών.  Αυτό δείχνει ότι μία εσωτερική υπόθεση της χώρας, με την υπογραφή του Αντώνη Σαμαρά και άλλων, θα εκμεταλλευτεί, μέσα στην άγνοιά της, η κυβέρνηση για να προβληθεί διεθνώς η εικόνα του πρωθυπουργού ενισχύοντας ταυτόχρονα και το προφίλ της Ελλάδας, ότι σέβεται πλήρως τα θρησκευτικά δικαιώματα όλων..

Η θέση των μουσουλμανικών κοινοτήτων είναι ότι το τζαμί στο Ισλάμ, αποτελεί υποχρέωση των πιστών και όχι της πολιτείας. Αν είχαν την πολιτική ικανότητα, θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν την πραγματικότητα αυτή, χωρίς την βαριά υπόνοια ότι το τζαμί έγινε επειδή πίεζαν οι ισλαμικές χώρες. Αντίθετα, εμείς πιστεύουμε ότι η νόμιμη ίδρυση και λειτουργία ενός σχετικά μεγάλου τζαμιού είναι μια αληθινή, πνευματική ανάγκη για την τέλεση των θρησκευτικών καθηκόντων μιας θρησκευτικής κοινότητας που ζει στην Αττική.   

Δυστυχώς, η άγνοια της Κυβέρνησης καθιστά την Ελλάδα τη μοναδική χώρα στην Ευρώπη, όπου η Πολιτεία χρηματοδοτεί, κατασκευάζει και λειτουργεί ένα τζαμί. Αυτό τον τρόπο σκέφθηκαν για να εμποδίσουν υποτίθεται τις σχέσεις των μουσουλμάνων στην Αθήνα με τη Σαουδική Αραβία ή την Τουρκία και το Ιράν που ανταγωνίζονται μεταξύ τους για έλεγχο των μουσουλμάνων μέσω των τζαμιών που κατασκευάζονται.

Επίσης εσφαλμένα πιστεύουν από την άλλη μεριά ότι δεν θα ενισχυθεί ο φανατισμός ανάμεσα στους Σουνίτες και στους Σιίτες για την λειτουργία του, αν και αναρωτιόμαστε πώς οι μεν θα αποδεχτούν την πρωτοκαθεδρία των δε ή θα το χρησιμοποιούν, σύμφωνα με το ΦΕΚ τις άλλες ημέρες της εβδομάδας και όχι την κατ’εξοχήν επίσημη ημέρα του Ισλάμ που είναι η Παρασκευή…

 Το κόστος κατασκευής του έργου άγγιξε τα 2,6 εκατ. ευρώ που προέρχονται από πόρους του υπουργείου Υποδομών και από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων, ενώ ο επίσημος προϋπολογισμός, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία των προηγούμενων κυβερνήσεων, ήταν 800 χιλιάδες ευρώ. Αναρωτιόμαστε, πώς υπερτριπλασιάστηκε το ποσό, όταν οι φωτογραφίες που κυκλοφορούν επιβεβαιώνουν ότι πρόκειται για τα ίδια, αρχικά αρχιτεκτονικά σχέδια και την ίδια λιτή κατασκευή, χωρίς στοιχεία πολυτέλειας, επέκτασης των χώρων κλπ..  Η χωρητικότητα του τζαμιού θα είναι 300 άτομα και δεν θα είναι γιγάντιο, όπως κάποιοι επεδίωκαν σταθερά.

Βρέθηκε ο Ιμάμης και με προσόντα…

Διαχειριστής Έλληνας πολίτης, Μαροκινής καταγωγής . Ζει στην χώρα μας πάνω από 25 χρόνια, Σουνίτης – Μαλίκι στο δόγμα.. με καθαρό ποινικό μητρώο, οικογενειάρχης με 3 παιδιά, ενεργό μέλος της μαροκινής κοινότητας, εργάστηκε στον κατασκευαστικό χώρο και ως διερμηνέας .. Όλα αυτά ήταν κριτήρια για την επιλογή του , ενώ η διαδικασία για τον διορισμό του βρίσκεται σε εξέλιξη.

Ασφάλεια του τεμένους:   

Μετά από πολλές και αμέτρητες επιθέσεις, κάποιες από τις οποίες δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας, η πολιτεία πρέπει να λάβει μέτρα για την προστασία των πιστών καθώς και των  επισκεπτών του τζαμιού. Η λειτουργία του τζαμιού, σύμφωνα με απόφαση του υπουργείου Παιδείας, του ΝΠΙΔ με την επωνυμία «Διοικούσα Επιτροπή Ισλαμικού Τεμένους Αθηνών», διοικείται από 7μελές Δ.Σ. στο οποίο μετέχουν : ένας μόνιμος δημόσιος υπάλληλος – προϊστάμενος ή ασκών καθήκοντα προϊσταμένου διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας, ως πρόεδρος, ένας εκπρόσωπος του υπουργείου Οικονομικών, δύο εκπρόσωποι του Δήμου Αθηναίων, ένας δικηγόρος παρ’ Αρείω Πάγω με ειδίκευση στο Δημόσιο Δίκαιο και δύο εκπρόσωποι των μουσουλμάνων που νόμιμα διαβιούν στην Αττική. Πρόεδρος του πρώτου Δ.Σ., που κατά κανόνα στο Ισλάμ πρέπει να είναι μουσουλμανικής θρησκείας , έχει ήδη τοποθετηθεί, ο κ. Κωνσταντίνος Πιτταδάκης, αναπληρωτής προϊστάμενος Διεύθυνσης της Γενικής Γραμματείας Θρησκευμάτων του υπουργείου Παιδείας,.  Οι εκπρόσωποι των μουσουλμανικών κοινοτήτων επελέγησαν με κριτήριο τον αριθμό των ομόθρησκών τους που αντιπροσωπεύουν και τη γενικότερη απήχησή τους στον μουσουλμανικό πληθυσμό της Αθήνας, ενώ απορρίφθηκαν εξαρχής όσοι διατηρούν σχέσεις με ακραίες ισλαμιστικές οργανώσεις όπως οι «Αδελφοί Μουσουλμάνοι», εκπρόσωποι των οποίων φαίνεται ότι κατά το παρελθόν διεκδικούσαν την «ηγεσία» των μουσουλμάνων της Αθήνας και δραστηριοποιούνταν έντονα σε διάφορα επίπεδα. Το τέμενος, θα λειτουργεί καθημερινά από την πρώτη πρωινή προσευχή ως την τελευταία -αργά το απόγευμα- και για όλο το 24ωρο στη διάρκεια του ιερού μουσουλμανικού μήνα (Ραμαζάνι) και της γιορτής της θυσίας του Αβραάμ (Κουρμπάν Μπαϊράμ). Στο εσωτερικό του τεμένους υπάρχουν δύο χώροι για προσευχή που δεν επικοινωνούν μεταξύ τους (χωρητικότητας 250 ανδρών και 50 γυναικών). Η διαμόρφωση θα γίνει σύμφωνα με όσα ορίζει η ισλαμική θρησκεία, με την Ιερή Κόγχη (Μιχράμπ) και τον άμβωνα (Μινμπάρ) πάνω από τον οποίο θα υπάρχουν γραμμένες ρήσεις από το Κοράνι. Η προσευχή θα γίνεται στα αραβικά, ενώ το κήρυγμα στα ελληνικά και τα αγγλικά και σε ειδικές περιπτώσεις σε άλλες γλώσσες. Προβλέπεται αποκλεισμός των ακραίων φωνών και εγκληματικών στοιχείων από τον χώρου του τεμένους.

Σε κάθε περίπτωση, πιστεύουμε, ότι η Διοικούσα Επιτροπή θα πρέπει με μεγάλη υπευθυνότητα και προσοχή να μεριμνήσει για: την προστασία των μουσουλμάνων, οι οποίοι θα προσεύχονται εκεί, την ασφάλεια των εγκαταστάσεων και οπωσδήποτε την προστασία των κατοίκων της περιοχής, τη διασφάλιση της οικιακής γαλήνης τους και της δημόσιας περιουσίας που βρίσκεται γύρω από το τζαμί. Οι καιροί επιβάλλουν εγρήγορση και όχι χαλάρωση….

zan.jpg*Δημοσιογράφος – Σύμβουλος σε θέματα μεταναστευτικής πολιτικής