Ο πλανήτης γιορτάζει την Παγκόσμια Ημέρα Σκαραβαίου

Ο Σκαραβαίος, το θρυλικό κατσαριδάκι. ή Χέρμπι, όπως έγινε παγκόσμια γνωστό μέσα από τις κινηματογραφικές ταινίες, μπορεί να μην βγαίνει πλέον από τις γραμμές παραγωγής της Volkswagen όμως η μνήμη του παραμένει άσβεστη για τα εκατομμύρια των ανθρώπων που το αγόρασαν, το οδήγησαν και τελικά το αγάπησαν γιαυτό το οποίο ήταν: ένα απλό αυτοκίνητο, εύκολο στη χρήση του και φθηνό στην αγορά του.

Είναι τέτοια η επίδραση που είχε παγκοσμίως που η 22 Ιουνίου ανακηρύχθηκε Παγκόσμια Ημέρα Σκαραβαίου και γιορτάζεται από τους απανταχού φανατικούς φίλους του. Πρόκειται για το τέταρτο πιο επιτυχημένο μοντέλο αυτοκινήτου στον κόσμο με βάση τις πωλήσεις.

Η ιστορία του Σκαραβαίου –του αυτοκινήτου με την καμπύλη οροφή, την αερόψυκτη μηχανή στο πίσω μέρος και το ευρύχωρο σαλόνι του- ταυτίζεται με αυτή της αυτοκινητοβιομηχανίας Volkswagen κι αρχίζει κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1930, στη Ναζιστική Γερμανία. Η ιδέα για τη δημιουργία του ανήκει στον Αδόλφο Χίτλερ, ο οποίος οραματίστηκε ένα φθηνό αυτοκίνητο, που θα μπορούσε να το αποκτήσει σχεδόν ο καθένας με τις οικονομίες του.

Στις 22 Ιουνίου 1934 η German Automobilistic Industry National Association υπέγραψε συμβόλαιο με τον σχεδιαστή αυτοκινήτων Φέρντιναντ Πόρσε. Σχεδόν ενάμισι χρόνο μετά, στις 15 Φεβρουαρίου 1936, ο Χίτλερ ανακοίνωσε επισήμως την κατασκευή του Σκαραβαίου και ο Πόρσε παρουσίασε τα σχέδιά του, που ήταν βασισμένα κατά πολύ στα προηγμένης τεχνολογίας Tatra. Ο πρώτος Σκαραβαίος κατασκευάστηκε την ίδια χρονιά στη Στουτγάρδη και είχε την ίδια μορφή με την οποίο τον γνωρίζουμε και σήμερα. Παρότι σχεδιάστηκε ως το «λαϊκό αυτοκίνητο», το θρυλικό κατσαριδάκι διέψευσε κάθε πρόβλεψη. Έγινε διαχρονικό, κυρίως μετά τη δεκαετία του ’60, οπότε «υιοθετήθηκε» από τους χίπις. Επίσης, έγινε συνώνυμο με το γερμανικό θαύμα, την οικονομική ανάκαμψη της Γερμανίας μετά την καταστροφή της στον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο τελευταίος κλασσικός Σκαραβαίος βγήκε από τη γραμμή παραγωγής του εργοστασίου στην Πουέμπλα του Μεξικού στις 30 Ιουλίου 2003, έχοντας συμπληρώσει 65 χρόνια παραγωγής. Εως τότε είχαν πωληθεί περίπου 21,5 εκατομμύρια μοντέλα του τύπου αυτού. Ο τελευταίος Σκαραβαίος ονομάσθηκε «Ο Βασιλιάς» El Rey στα ισπανικά και παραδόθηκε στο μουσείο αυτοκινήτων της VW στο Βόλφσμπουργκ.

Τα ορόσημα στην εκπληκτική ιστορία του Σκαραβαίου:
1935: Ο Αδόλφος Χίτλερ ζητά την κατασκευή του Volkswagen (το αυτοκίνητο του λαού), ενός φθηνού μεταφορικού μέσου για τις μάζες βασισμένο στη δημοφιλία του Μοντέλου Τ της Ford. Σχεδιαστής του Σκαραβαίου ήταν το αυστριακός Ερβιν Κομέντα και βασική ιδέα ήταν το σχήμα του να δίνει δύναμη, όχι αισθητική καθώς ένα καμπύλο κομμάτι μετάλλου έχει μεγαλύτερη δύναμη από ένα επίπεδο κομμάτι. Ωστόσο, στη διάρκεια του χρόνου, η αισθητική του αυτοκινήτου έγινε σημείο αναφοράς. Ο Χίτλερ βάφτισε το νέο όχημα ως «η Δύναμη μέσω της Χαράς.» Η παραγωγή άρχισε το 1936. Ο Δεύτερος Παγκόσμιος Πόλεμος ξέσπασε το 1939, βάζοντας φρένο στην παραγωγή.

1945: Το γερμανικό εργοστάσιο βρίσκεται στα χέρια των Βρετανών που έχοντας πάρει το μάθημα του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου συνειδητοποίησαν ότι μια λειτουργούσα οικονομία και αξιοπρεπείς θέσεις εργασίας ήταν σημαντικές για την ανοικοδόμηση της χώρας. Το εργοστάσιο στο Βόλφσμπουργκ ξανάνοιξε το 1945 και η Volkswagen επέστρεψε στην παραγωγή αυτοκινήτων για τις δυνάμεις κατοχής που ήταν εγκατεστημένες στη Γερμανία.

1950: Επειτα από κάποια επιτυχία στις διεθνείς αγορές, το πρώτο VW έφτασε στις ΗΠΑ, για να ακολουθήσει η ίδρυση της Volkswagen of America το 1955.

1959: Όταν οι αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες άρχισαν να κατασκευάζουν μικρότερα αυτοκίνητα, η VW συνειδητοποίησε ότι πρέπει να το διαφημίσει και προσέλαβε την εταιρεία DDB γράφοντας ιστορία με τη διαφημιστική εκστρατεία του 1959-1960 με τίτλο «Think Small”.

1968: Η Disney πυροδοτεί φρενίτιδα με τον Σκαραβαίο με την ταινία «Τρελό Κατσαριδάκι», το αυτοκινούμενο αυτοκίνητο που κυριαρχεί στις πίστες. Την ίδια χρονιά, οι ΗΠΑ γίνονται η πιο σημαντική ξένη αγορά της Volkswagen με το 40% της παραγωγής, ή 563,522 οχήματα να κατευθύνονται στην αμερικανική αγορά.

1972: Ο Σκαραβαίος ξεπερνά το Μοντέλο Τ της Ford ως το αυτοκίνητο με τις περισσότερες πωλήσεις, ρεκόρ που παραμένει μέχρι σήμερα στις ΗΠΑ.

1984: Η νέα, εκσυγχρονισμένη έκδοση του Σκαραβαίου παρουσιάζεται στην έκθεση αυτοκινήτου του Ντιτρόϊτ. Ο Νέος Σκαραβαίος προκάλεσε αίσθηση. Εκείνη την εποχή, CEO της VW ήταν ο Φέρντιναντ Πιχ, εγγονός του Φέρντιναρντ Πόρσε.

2003: Ο τελευταίος Σκαραβαίος Type I βγαίνει από τη γραμμή παραγωγής στην Πουέμπλα, στο Μεξικό. Παρότι η παραγωγή του Σκαραβαίου διακόπηκε στον υπόλοιπο κόσμο λόγω των προδιαγραφών καυσαερίων, στο Μεξικό η παραγωγή συνεχίστηκε μέχρι το 2019.