Σε πύλες παγκόσμιου επισιτισμού μετατρέπονται Θεσσαλονίκη και Αλεξανδρούπολη

Δημοσίευση από την έντυπη έκδοση της Ναυτεμπορικής 

Σε πύλες εξόδου των ουκρανικών σιτηρών προς την παγκόσμια αγορά για την αποφυγή της επισιτιστικής κρίσης αναμένεται να μετατραπούν τα λιμάνια της Θεσσαλονίκης και της Αλεξανδρούπολης, γεγονός που αναβαθμίζει τον γεωστρατηγικό τους ρόλο.

Από την έναρξη του ρωσο-ουκρανικού πολέμου εδώ και πέντε μήνες τα λιμάνια της Ουκρανίας παραμένουν αποκλεισμένα. Η Ουκρανία, ο τέταρτος μεγαλύτερος εξαγωγέας σιτηρών στον κόσμο, προσπαθεί να στείλει φορτία με τρένα μέσω των δυτικών συνόρων της ή μέσω μικρών λιμανιών στον ποταμό Δούναβη.

Σύμφωνα με πληροφορίες της «Ν», ένα μεγάλο κομμάτι από τη μεταφορά των σιτηρών αυτών με πλοία θα γίνει μέσω του λιμανιού της Θεσσαλονίκης, αλλά και μέσω του σιδηροδρομικού δικτύου από το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης.

«Η Ελλάδα είναι έτοιμη να διαθέσει πλοία για την εξαγωγή των σιτηρών από την Ουκρανία» τόνισε σήμερα ο γενικός γραμματέας του ΝΑΤΟ, Γενς Στόλτενμπεργκ, κατά την τρίτη και τελευταία ημέρα των εργασιών της συνόδου κορυφής της Ατλαντικής Συμμαχίας στη Μαδρίτη.

Σημειώνεται ότι την Τετάρτη 22 Ιουνίου 2022 στις εγκαταστάσεις του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης πραγματοποιήθηκε σύσκεψη της Διοίκησης του Οργανισμού με τον γενικό εμπορικό διευθυντή της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, Biasin Roberto, στην οποία συζητήθηκαν λύσεις και πρωτοβουλίες για τη διάνοιξη σιδηροδρομικών διαδρόμων μεταφοράς και εξαγωγής ουκρανικών σιτηρών από τον λιμένα της Αλεξανδρούπολης, καθώς και περαιτέρω συνεργασία στο στρατιωτικό σκέλος.

Ο πρόεδρος του Δ.Σ. του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης, Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ, μιλώντας στη «Ν» για το θέμα της συνάντησης με τη διοίκηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, είπε ότι αυτό που επιχειρείται είναι να βρεθεί μία λύση προκειμένου να εξυπηρετηθεί το σύνολο της γραμμής από την Ουκρανία προς την Αλεξανδρούπολη, καθώς υφίσταται σοβαρό ζήτημα στο σιδηροδρομικό δίκτυο των χωρών της πρώην Σοβιετικής Ένωσης, το οποίο είναι ασύμβατο με το ευρωπαϊκό δίκτυο αφού έχει φαρδύτερες ράγες.

«Υπάρχουν κάποιες προτάσεις που εξετάζει η ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ενώ ελπίζουμε στον επόμενο ενάμιση μήνα να έχει ανευρεθεί μια λύση στο πρόβλημα της ασυμβατότητας των γραμμών προκειμένου να διευκολυνθεί άμεσα η μεταφορά των ουκρανικών σιτηρών» τόνισε.

Πρόσθεσε ότι το 2021 τουλάχιστον 400.000 τόνοι σιτηρά από τον Έβρο, τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία διακινήθηκαν με διάφορα μέσα μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με προορισμό την Ιταλία και την Τουρκία.

Σύμφωνα με το Reuters, η Τουρκία δήλωσε την Τετάρτη ότι ένα σχέδιο των Ηνωμένων Εθνών για τη δημιουργία ενός θαλάσσιου διαδρόμου για τις εξαγωγές ουκρανικών σιτηρών, υπό την επίβλεψη της Άγκυρας, θα ήταν «λογικό», αλλά θα απαιτούσε περισσότερες συνομιλίες με τη Μόσχα και το Κίεβο για να διασφαλιστεί ότι τα πλοία θα είναι ασφαλή.

Τα σιτηρά είναι μια από τις κύριες βιομηχανίες της Ουκρανίας, με εξαγωγές συνολικά 12,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, και αντιπροσωπεύουν σχεδόν το ένα πέμπτο των εξαγωγών της χώρας.

Η Ουκρανία έχει στείλει περίπου 601.115 τόνους σιτηρών στο ρουμανικό λιμάνι της Κωνστάντζας στη Μαύρη Θάλασσα μετά την εισβολή της Ρωσίας στις 24 Φεβρουαρίου, με επιπλέον 120.294 τόνους να βρίσκονται καθ’ οδόν, σύμφωνα με τις λιμενικές αρχές.

Μεταφορά στρατιωτικού υλικού

Πληροφορίες της «Ν» αναφέρουν επίσης ότι μετά τις εξαγγελίες του Αμερικανού προέδρου Τζο Μπάιντεν για ενίσχυση και αναδιάταξη των αμερικανικών δυνάμεων στην Ευρώπη, το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης καθίσταται πλέον σημαντικός κόμβος για τη μεταφορά ενός μεγάλου ποσοστού της μεταφοράς της αμερικανικής ταξιαρχίας στρατιωτικών μέσων σε όλες τις χώρες της Ευρώπης που θα εναλλάσσεται κάθε 9 μήνες.

Ήδη στο λιμάνι υπάρχουν 2.000 αμερικανικά στρατιωτικά οχήματα που αναμένεται να φορτωθούν στο πλοίο μεταφοράς ro-ro endurance με αμερικανική σημαία προκειμένου να μεταφερθούν στις ΗΠΑ. Ο στρατιωτικός εξοπλισμός που διακινείται αυτή τη στιγμή μέσω του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης γίνεται σε πολύ καλούς χρόνους, καθώς η προσέγγιση στη Ζάγκαν της Πολωνία πραγματοποιείται σε λιγότερο από πέντε ημέρες, ενώ για το λιμάνι της Κωνστάντζας χρειάζονται 2,5 ημέρες. Τα φορτία μεταφέρονται με ταχύτητα και ασφάλεια, ενώ και διά θαλάσσης η Αλεξανδρούπολη είναι μια καλή και αξιόπιστη λύση.

Πηγή: naftemporiki.gr