Στη σκιά της κουλτούρας του θανάτου

122

Σε ολόκληρο τον δυτικό κόσμο, η κουλτούρα του θανάτου επεκτείνει τα σύνορά της, ρίχνοντας τη ζοφερή σκιά της σε έναν ολοένα αυξανόμενο πληθυσμό αδύναμων, ευάλωτων και ανάπηρων λαών. Η Νορβηγία προτείνει να επεκτείνει τις αμβλώσεις για να συμπεριλάβουν τα μωρά μέχρι την 18η εβδομάδα κύησης- η Δανία μόλις το έκανε το ίδιο. Αφού οι νομοθέτες της Πολωνίας καταψήφισαν ένα σχέδιο για τη νομιμοποίηση των αμβλώσεων, η κυβέρνηση συνασπισμού της χώρας απλά άλλαξε τους κανόνες για να διευκολύνουν τη στείρωση ούτως ή άλλως. Η Γαλλία κατέστησε την άμβλωση «συνταγματικό δικαίωμα» νωρίτερα φέτος. Η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου επισπεύδει την ψηφοφορία για την υποβοηθούμενη αυτοκτονία, η οποία απορρίφθηκε από το Κοινοβούλιο πριν από εννέα χρόνια. Ο κατάλογος συνεχίζεται.

Ήταν αναμενόμενο ότι καθώς η Δύση προχωρούσε στη μεταχριστιανική εποχή, οι απαγορεύσεις για τη θανάτωση ανθρώπινων όντων που είχαν τις ρίζες τους στην ιουδαιοχριστιανική ηθική θα ακυρώνονταν. Οι Δυτικοί δεν έχουν πλέον βάση για να πιστεύουν στην «ιερότητα της ανθρώπινης ζωής», επειδή δεν έχουν πλέον βάση για την ιερότητα σε οτιδήποτε. Οι ακαδημαϊκοί και οι επαγγελματίες της ιατρικής προβάλλουν πλέον ανοιχτά την υπόθεση της προχριστιανικής πρακτικής της παιδοκτονίας, και επικαλούνται ρητά τις εναπομείνασες χριστιανικές αξίες ως το μόνο λόγο που δεν την έχουμε ακόμη υιοθετήσει. Όπως παρατήρησε η Λουΐζ Πέρι, η οποία είναι απρόθυμα «υπέρ των εκτρώσεων», στο κείμενό της First Things δοκίμιο «Επαναπαγανισμός«:

Το νομικό καθεστώς των αμβλώσεων βρίσκεται στο επίκεντρο του σύγχρονου πολιτιστικού πολέμου, επειδή αντιπροσωπεύει την αιμορραγία της αποχριστιανοποίησης. Όταν οι υπέρμαχοι της ζωής και της άμβλωσης μάχονται για την ουσία της πολιτικής των αμβλώσεων, αυτό για το οποίο πραγματικά μάχονται είναι αν η κοινωνία μας πρέπει να παραμείνει χριστιανική. Οι περισσότεροι άνθρωποι που περιγράφουν τους εαυτούς τους ως υπέρ της άμβλωσης δεν έχουν πραγματικά σκεφτεί τι θα σήμαινε η αληθινή εγκατάλειψη του χριστιανισμού -δηλαδή, η αληθινή εγκατάλειψη της ιστορικά παράξενης επιμονής των χριστιανών ότι «ο Θεός διάλεξε τα αδύναμα πράγματα του κόσμου για να ντροπιάσει τα ισχυρά». Αλλά υπάρχουν μερικοί κήρυκες της επαναπαγανισμού που είναι πρόθυμοι να είναι με αυτοπεποίθηση και τρομακτικά συνεπείς.

Η Γαλλίδα φιλόσοφος Σαντάλ Ντελσόλ συμφωνεί με αυτή την ανάλυση. Αλλά σίγουρα δεν είναι η πρώτη. Ο Μάλκολμ Μάγκεριτζ, ένας από τους μεγαλύτερους χριστιανούς δημοσιογράφους του 20ού αιώνα, πίστευε ότι η αποδοχή των αμβλώσεων σηματοδοτούσε τον θάνατο της Δύσης. Ο Μάγκεριτζ πέθανε στις 14 Νοεμβρίου 1990 και έζησε αρκετά για να δει την κουλτούρα του θανάτου να ριζώνει. Είναι περισσότερο γνωστός (σε όσους τον θυμούνται ακόμη) ως συγγραφέας, τηλεοπτική προσωπικότητα και, στα τελευταία του χρόνια, ως εκκεντρικός αλλά λαμπρός χριστιανός απολογητής. Αλλά ο Μάγκεριτζ ήταν επίσης ακτιβιστής υπέρ της ζωής και προσπαθούσε να υπερασπιστεί την υπόθεση υπέρ της ζωής σε κάθε ευκαιρία, συμπεριλαμβανομένης της ομιλίας του σε πορείες υπέρ του δικαιώματος στη ζωή στο Λονδίνο και σε όλο το Ηνωμένο Βασίλειο.

Πολλοί βετεράνοι του καναδικού κινήματος υπέρ της ζωής θυμούνται την οικογένεια Μάγκεριτζ ως συντρόφους κατά τις πρώτες ημέρες του αγώνα κατά της άμβλωσης – ο γιος του Μάλκολμ, ο Τζον, και η σύζυγός του Αν Ρος, που ζούσαν στο Τορόντο, ήταν ένθερμοι υποστηρικτές. Δύο από τα εγγόνια του Μάλκολμ, ο Πίτερ και ο Τσαρλς, έγραφαν για την εφημερίδα υπέρ της ζωής The Interim. Ο Τζον ήταν σύμβουλος σύνταξης στο LifeSiteNews και αρχισυντάκτης της εφημερίδας με έδρα τη Νέα Υόρκη Human Life Review. Η Κίτι Μάγκεριτζ, λαμπρή συγγραφέας από μόνη της, έζησε στο Γουέλαντ του Οντάριο με τον γιο και τη νύφη της μετά τον θάνατο του Μάλκολμ μέχρι τον θάνατό της τον Ιούνιο του 1994.

Ο Μάλκολμ Μάγκεριτζ περιόδευε σε όλο το νότιο Οντάριο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970, δίνοντας διαλέξεις κάθε βράδυ σε κατάμεστα θέατρα για την ιερότητα της ζωής και την υπαρξιακή απειλή της άμβλωσης. Στο δεύτερο Φεστιβάλ για τη Ζωή στην Οτάβα το 1977 ο Μάγκεριτζ ήταν ο κεντρικός ομιλητής- επισκέφθηκε επίσης το Δικαίωμα στη Ζωή της Αγίας Αικατερίνης τον Οκτώβριο του 1978, μιλώντας στο Θέατρο Thistle του Πανεπιστημίου Brock με θέμα «The Slippery Slope», συζητώντας για την ολίσθηση από την αντισύλληψη στην άμβλωση κατ’ απαίτηση. Ο Μάγκεριτζ επιστράτευσε όλες τις ρητορικές του ικανότητες για να παροτρύνει το ακροατήριο να αντιταχθεί στην άμβλωση με όποιον τρόπο μπορούσε.

Ο Μάγκεριτζ (μαζί με τον Έβερετ Κουπ) έγραψε επίσης έναν από τους επίλογους στο λεπτό βιβλίο του προέδρου Ρόναλντ Ρίγκαν το 1984 Abortion and the Conscience of a Nation, η μόνη πολεμική κατά των αμβλώσεων που γράφτηκε από εν ενεργεία αρχηγό κράτους. Ο Μάγκεριτζ καταδίκαζε συχνά τις αμβλώσεις στην τηλεόραση και σε έντυπη μορφή, αλλά ίσως η πιο συνοπτική περίληψη των απόψεών του -που εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα- δημοσιεύθηκε για πρώτη φορά στους London Sunday Times. Αυτή αναδημοσιεύτηκε το 1975 στο Human Life Review, και προφήτευσε τι θα σήμαινε η αποχριστιανοποίηση για τα αγέννητα παιδιά:

Ο δυτικός τρόπος ζωής μας έχει φτάσει σε ένα χωρισμό των δρόμων- η προσφορά εξαγοράς του χρόνου για την αιωνιότητα έχει φτάσει στο σημείο όπου πρέπει να ληφθούν αμετάκλητες αποφάσεις. Είτε θα συνεχίσουμε τη διαδικασία διαμόρφωσης του πεπρωμένου μας χωρίς αναφορά σε κάποιο ανώτερο ον από τον Άνθρωπο, αποφασίζοντας μόνοι μας πόσα παιδιά θα γεννηθούν, πότε και σε ποιες ποικιλίες, ποιες ζωές αξίζει να συνεχιστούν και ποιες πρέπει να σβήσουν, από ποιους θα ληφθούν όργανα – νεφρά, καρδιές, γεννητικά όργανα, εγκεφαλικά κουτιά, ακόμη και – και σε ποιους θα διατεθούν.

Ή υποχωρούμε, επιδιώκοντας να κατανοήσουμε και να συμπλεύσουμε με τον σκοπό του Δημιουργού μας για εμάς αντί να επιδιώξουμε τον δικό μας- με αληθινή ταπεινότητα προσευχόμενοι, όπως μας δίδαξε ο ιδρυτής της θρησκείας μας και του πολιτισμού μας: Γεννηθειτο το θέλημά σου.

Αυτό είναι το θέμα της διαμάχης για τις αμβλώσεις, και αυτό θα είναι το θέμα της διαμάχης για την ευθανασία όταν, όπως αναπόφευκτα πρέπει να συμβεί σύντομα, προκύψει. Η λογική συνέχεια της καταστροφής αυτών που αποκαλούνται «ανεπιθύμητα παιδιά» θα είναι η εξάλειψη αυτών που θα αποκαλούνται «ανεπιθύμητες ζωές» – ένα νομοθετικό μέτρο που μέχρι στιγμής σε όλη την ανθρώπινη ιστορία μόνο η ναζιστική κυβέρνηση έχει τολμήσει να θεσπίσει.

Υπό αυτή την έννοια, η διαμάχη για τις αμβλώσεις είναι η πιο ζωτική και σχετική από όλες. Διότι μπορούμε να επιβιώσουμε από ενεργειακές κρίσεις, πληθωρισμό, πολέμους, επαναστάσεις και εξεγέρσεις, όπως επιβιώσαμε στο παρελθόν- αλλά αν παραβούμε την ίδια τη βάση της θνητής μας ύπαρξης, γινόμενοι οι δικοί μας θεοί στο δικό μας σύμπαν, τότε σίγουρα και επάξια θα χαθούμε από τη γη.

Είχε δίκιο, και ήταν ένας από τους λίγους που έβλεπαν το μέλλον με μεγάλη ηθική διαύγεια. Ο Μάγκεριτζ ήταν ένας από εκείνους τους προφήτες που καταδικάστηκαν να δουν πολλές από τις τραγωδίες για τις οποίες προειδοποιούσε να πραγματοποιούνται. Τα σώματα των μωρών που έχουν αφαιρεθεί με έκτρωση λεηλατούνται τώρα για όργανα, τα οποία χρησιμοποιούνται σε φρικτά πειράματα Φρανκενστάιν στα καλύτερα πανεπιστήμιά μας. Τα θύματα ευθανασίας μπορούν να θανατωθούν με τρόπους που επιτρέπουν τη συλλογή οργάνων τους και τη μεταφορά τους σε άτομα με «ζωή που αξίζει να ζει κανείς». Κάθε δυτικό έθνος έχει απεγνωσμένη ανάγκη από μωρά- κάθε δυτικό έθνος σκοτώνει τα ίδια του τα παιδιά σε συγκλονιστικούς αριθμούς και με εκπληκτική κτηνωδία.

Η καταδίκη του Μάγκεριτζ για τη σεξουαλική επανάσταση που εκτυλίσσεται στη Δύση έγινε ακόμη πιο έντονη από τη δική του εμπειρία ως άσωτος και μοιχός νέος. Γνώριζε το τίμημα που έχουν τέτοιες καταστροφικές συμπεριφορές στους γάμους, τις οικογένειες και τις ψυχές, και έκανε πολλούς από τους συγχρόνους του να νιώθουν βαθιά άβολα με τα ψυχοφθόρα γραπτά του για τη ζωή, τον θάνατο και τη δολοφονία των αγέννητων παιδιών. Παρ’ όλα αυτά, ο Μάγκεριτζ μπήκε στα γηρατειά όχι με αισιοδοξία, αλλά με χριστιανικό ρεαλισμό:

Μπορούμε να παρακολουθούμε τους θεσμούς και τις κοινωνικές δομές της εποχής μας να καταρρέουν -και νομίζω ότι εσείς που είστε νέοι είναι μοιραίο να τους παρακολουθήσετε να καταρρέουν- και μπορούμε να υπολογίσουμε αυτό που φαίνεται σαν μια ακαταμάχητα αυξανόμενη δύναμη του υλισμού και των υλιστικών κοινωνιών. Όμως, δεν θα συμβεί να είναι αυτό το τέλος της ιστορίας. Όπως είπε ο Άγιος Αυγουστίνος -και μου αρέσει να το σκέφτομαι- όταν έλαβε την είδηση στην Καρχηδόνα ότι η Ρώμη είχε λεηλατηθεί: Λοιπόν, αν συνέβη αυτό είναι μια μεγάλη καταστροφή, αλλά δεν πρέπει ποτέ να ξεχνάμε ότι οι γήινες πόλεις που χτίζουν οι άνθρωποι τις καταστρέφουν, αλλά υπάρχει και η Πόλη του Θεού, την οποία οι άνθρωποι δεν έχτισαν και δεν μπορούν να καταστρέψουν. Και αφιέρωσε τα επόμενα δεκαεπτά χρόνια της ζωής του για να επεξεργαστεί τη σχέση μεταξύ της γήινης πόλης και της Πόλης του Θεού – της γήινης πόλης όπου ζούμε για σύντομο χρονικό διάστημα και της Πόλης του Θεού της οποίας είμαστε πολίτες για όλη την αιωνιότητα.

Εν τω μεταξύ, το καθήκον των χριστιανών που ζουν μέσα στον θάνατο της Χριστιανοσύνης είναι το ίδιο με εκείνο εκείνων που αντιμετώπισαν τα δεινά της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας κατά την ταραχώδη και αιματηρή γέννησή της. Οι πρώτοι χριστιανοί πολέμησαν τις πρακτικές της έκτρωσης, της παιδοκτονίας και της εγκατάλειψης. Επέμεναν να αγαπούν τους «ελάχιστους από αυτούς» – τους ανάπηρους, τους ανεπιθύμητους και τους απόκληρους. Καθώς προχωράμε στη μεταχριστιανική νύχτα και η βιτρίνα του πολιτισμού φθείρεται, πρέπει να υπάρχουν εκείνοι που προσκολλώνται αποφασιστικά στην πεποίθηση ότι κάθε ανθρώπινη ζωή είναι ιερή και είναι πρόθυμοι να θυσιαστούν για αυτή την πεποίθηση. Η Δύση μετατρέπεται ταχύτατα σε ένα επικίνδυνο μέρος για τους αδύναμους και ευάλωτους και πρέπει να θυμόμαστε τα λόγια του μεγάλου αυτού χριστιανού ανθρωπιστή, φιλάνθρωπου και καταργητή της οργάνωσης Ουΐλιαμ Ουΐλμπερφορς: «Ας μην ειπωθεί ότι ήμουν σιωπηλός όταν με χρειάζονταν». Ο Μάγκεριτζ δεν ήταν, αλλά έχει φύγει. Είναι η σειρά μας.

Πηγή: NewsFire.GR