Στρατηγική STELLANTIS στα πρότυπα του VW Group με αρθρωτές κοινόχρηστες πλατφόρμες για τα 14 brands!

697
Stellantis Peugeot 208 Fiat 500

Του Νίκου Μιχαλόπουλου 

Ο νέος όμιλος που θα γεννηθεί από τη συγχώνευση μεταξύ FCA και PSA θα διαθέτει 14 σημαντικές μάρκες, τι στρατηγική θα ακολουθήσει ώστε να μειώσει τα κόστη παραγωγής και με όλες τις εταιρείες του να παραμένουν ανταγωνιστικές;

Όπως ήδη γνωρίζουμε, Stellantis θα είναι το όνομα του νέου ομίλου που θα γεννηθεί από τη συγχώνευση μεταξύ FCA και PSA (ουσιαστικά το όνομα είναι STELLANTIS, όλα με κεφαλαία γράμματα).  Η νέα εταιρεία θα είναι ένας γίγαντας στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως είχε προβλέψει ο Marchionne πριν μερικά χρόνια για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας, ο οποίος θεωρούσε πως η εμφάνιση “σούπερ ομίλων” ανάμεσα σε αυτοκινητοβιομηχανίες, που θα ενώνουν τις δυνάμεις τους για τη βελτιστοποίηση του κόστους παραγωγής και των επενδύσεων θα είναι μονόδρομος!

Ο Marchionne είχε επικεντρωθεί σε συζητήσεις με άλλους δυνητικούς συνεργάτες, ας θυμηθούμε την απόπειρα συγχώνευσης με τη General Motors, ενώ η νέα διοίκηση της FCA, μετά την αποτυχία της συγχώνευσης με τον όμιλο Renault, στράφηκε και ολοκλήρωσε γρήγορα τις διαπραγματεύσεις με την PSA.  Η συγχώνευση αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του πρώτο τρίμηνου του 2021 που θα σημάνει επίσημα την γέννηση της STELLANTIS, η οποία θα διευθύνεται από τον Carlos Tavares, τρέχοντα CEO της PSA.

Η STELLANTIS θα επιδιώξει να γίνει το αντίπαλο δέος της Volkswagen ακολουθώντας το ίδιο επιχειρηματικό μοντέλο.

Η Stellantis θα επιδιώξει να γίνει μια πραγματική εναλλακτική λύση απέναντι  στη Volkswagen.  Σε σύγκριση με τον γερμανικό όμιλο, η μελλοντική εταιρεία μπορεί να βασιστεί στην ισχυρή της θέση στις αγορές στη Βόρεια και Νότια Αμερική, ενώ, όσον αφορά τον όγκο πωλήσεων, είναι πίσω στην Ευρώπη.  Στην Ασία, ωστόσο, η Stellantis θα πρέπει να ξεκινήσει μια σημαντική στρατηγική επέκτασης για να γεφυρώσει το χάσμα με τους άμεσους ανταγωνιστές της.

Επιπλέον, η Stellantis πρέπει να ακολουθήσει το παράδειγμα της Volkswagen σχετικά με τις πλατφόρμες, ένα βασικό στοιχείο για το μέλλον του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.  Για να επωφεληθούν πλήρως από τις συνέργειες (εκτιμάται σε 3,7 εκατομμύρια ευρώ ετησίως, χωρίς κλείσιμο εγκαταστάσεων), η FCA και η PSA θα πρέπει να ξεκινήσουν μια πολιτική ακραίας ανταλλαγής αρχιτεκτονικών με τις μάρκες του νέου ομίλου, οι οποίες, από βιομηχανική σκοπιά, θα συνδέονται στενά μεταξύ τους.

Ο νέος όμιλος που θα γεννηθεί από τη συγχώνευση μεταξύ FCA και PSA θα είναι ένας «γαλαξίας» που θα αποτελείται από 14 σημαντικές μάρκες (με αλφαβητική σειρά: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Opel, Peugeot  , Ram και Vauxhall).  Μερικές από αυτές τις μάρκες, σήμερα, σίγουρα δεν βρίσκονται στην καλύτερη στιγμή τους, είναι κυρίως οι περιπτώσεις των Lancia και Alfa Romeo, αλλά η γέννηση της Stellantis θα τους δώσει νέες πολύτιμες προοπτικές.

Η Volkswagen Group έχει γίνει αναφορά στον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας και αποτελείται από τις μάρκες Volkswagen, Audi, SEAT, Škoda Auto, Bentley, Bugatti, Lamborghini και Porsche.  Ο γερμανικός όμιλος είναι ταυτόχρονα και ο κύριος ανταγωνιστής της μελλοντικής STELLANTIS.  Η νέα εταιρεία που θα γεννηθεί από τη συγχώνευση μεταξύ FCA και PSA θα έχει ως στόχο να ακολουθήσει το γερμανικό μοντέλο, ενώνοντας δυνάμεις του για να αποκτήσει ηγετική θέση στην αγορά.

Volkswagen: Λίγες πλατφόρμες με μέγιστη κοινή χρήση τους μεταξύ brands

Τα τελευταία χρόνια, η Volkswagen κατέστησε την ύπαρξη μιας ενοποιημένης πλατφόρμας μεταξύ των πολλαπλών εμπορικών σημάτων της, ως πραγματική δύναμη για την στρατηγικής της.  Η πλατφόρμα MQB (Modularer Querbaukasten), από το ντεμπούτο της, αποτελεί την απόλυτη αναφορά στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας και παράδειγμα για πολλές άλλες εταιρείες.

Η αρθρωτή πλατφόρμα της Volkswagen έχει χρησιμοποιηθεί για τη δημιουργία πολλών μοντέλων, ενωμένων σε μία μόνο βιομηχανική βάση, που ωστόσο χαρακτηρίζεται από εντελώς διαφορετικές προδιαγραφές.  Ο γερμανικός όμιλος έχει χρησιμοποιήσει την MQB για να κατασκευάσει από SUV μέχρι αστικά αυτοκίνητα, premium αλλά και mainstream μοντέλα, σε διαφορετικά μεγέθη.

Η δυνατότητα επέκτασης της έννοιας της κοινής χρήσης μιας πλατφόρμας επέτρεψε στη Volkswagen να ελαχιστοποιήσει το κόστος σχεδιασμού και κατασκευής των μοντέλων της.  Αυτή η επιλογή έχει προστατεύσει τα περιθώρια κέρδους και, γενικότερα, τα οικονομικά αποτελέσματα του ομίλου που, τα τελευταία χρόνια, πέρασε από το σκάνδαλο dieselgate σχεδόν χωρίς συνέπειες, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση.

Η πλατφόρμα MQB, όπως δήλωσε ο Ulrich Hackenberg, επικεφαλής του τομέα έρευνας και ανάπτυξης του γερμανικού ομίλου, είναι ένα πραγματικό «στρατηγικό όπλο».  Η αρθρωτή πλατφόρμα του ομίλου αντικατέστησε, σε μια πρώτη κίνηση, τρεις διαφορετικές πλατφόρμες που χρησιμοποιούσε προηγουμένως η Volkswagen, εξασφαλίζοντας μείωση του κόστους για τον όμιλο.

Για τα μοντέλα υψηλών προδιαγραφών, με διαμήκη κινητήρα, δημιουργήθηκε η πλατφόρμα MLB, η οποία αργότερα έγινε MLB Evo για να προσαρμοστεί στις νέες ανάγκες της αυτοκινητοβιομηχανίας και να εγγυηθεί την πλήρη υποστήριξη για ηλεκτροδότηση, που είναι τώρα απαραίτητη.  Με αυτόν τον τρόπο, ο γερμανικός όμιλος κατάφερε να χρησιμοποιήσει μια κοινή τεχνική βάση για να δημιουργήσει μοντέλα που είναι επίσης πολύ διαφορετικά μεταξύ τους, ξεκινώντας από την Audi, περνώντας από την Porsche και φτάνοντας στις Lamborghini και Bentley.

Για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Volkswagen υπάρχει η νέα MEB

Για να υποστηρίξει την ηλεκτρική επανάσταση που επηρεάζει τον κόσμο της αυτοκινητοβιομηχανίας, γεννήθηκε η αρθρωτή πλατφόρμα MEB (Modularer E-Antriebs-Baukasten).  Αυτή η πλατφόρμα αντιπροσωπεύει το παρόν και το μέλλον της παραγωγής μοντέλων μηδενικών εκπομπών της Volkswagen.  Ο όμιλος έχει ξεκινήσει να λανσάρει μια πρώτη οικογένεια ηλεκτρικών μοντέλων που μπορούν να επωφεληθούν από μια τεχνική βάση που αναπτύχθηκε για να προσαρμοστεί καλύτερα στην παρουσία ηλεκτρικών κινητήρων και μπαταριών.

Η πλατφόρμα MEB της Volkswagen θα χρησιμοποιηθεί επίσης από τη Ford.  Πέρυσι, ο Αμερικανός κατασκευαστής ανακοίνωσε μια σημαντική συνεργασία με τον γερμανικό όμιλο επιβεβαιώνοντας ότι η κοινή χρήση τεχνολογικών λύσεων αιχμής αποτελεί αναφορά για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας του μέλλοντος, καθώς και με συνεργασίες μεταξύ διαφορετικών εταιρειών.

Volkswagen VS Stellantis

Η Stellantis θα χρησιμοποιεί δύο πλατφόρμες για περίπου 3 εκατομμύρια οχήματα ετησίως.

Μία από τις πρώτες επίσημες επιβεβαιώσεις για το μέλλον του ομίλου που θα προκύψει από τη συγχώνευση μεταξύ της FCA και της PSA αφορά ακριβώς τις πλατφόρμες που θα χρησιμοποιηθούν.  Τον περασμένο Δεκέμβριο, οι δύο εταιρείες επιβεβαίωσαν ότι αυτό που γνωρίζουμε σήμερα, ότι η Stellantis θα είναι σε θέση να βασίζεται σε δύο ξεχωριστές πλατφόρμες ικανές να παράγουν 2/3 του όγκου των πωλήσεων.

Η Stellantis θα έχει μια μικρή και συμπαγή / μεσαίου μεγέθους πλατφόρμα.  Από αυτές τις βάσεις, ο όμιλος θα κατασκευάζει περίπου 3 εκατομμύρια μονάδες ετησίως, σύμφωνα με τις προβλέψεις του περασμένου Δεκεμβρίου, με μοντέλα που θα ξεκινούν από την κατηγορία Α και θα φτάσουν μέχρι την D.  Η κοινή χρήση των αρχιτεκτονικών θα αφορά ολόκληρο το οικοσύστημα των εμπορικών σημάτων Stellantis.

Η FCA θα συμβάλει στη συγχώνευση με την πλατφόρμα Giorgio

Από αυτήν την άποψη, ο όμιλος FCA θα συνεισφέρει μικρότερα στη συγχώνευση.  Στην πραγματικότητα, οι περισσότερες πλατφόρμες του ομίλου είναι ουσιαστικά «στο τέλος της καριέρας τους».  Αν και ορισμένα μοντέλα, όπως η Alfa Romeo Tonale, δεν έχουν φτάσει ακόμη στην αγορά, είναι σαφές ότι, στο μέλλον, τα νέα μοντέλα που θα παρουσιαστούν δεν θα χρησιμοποιούν αυτές τις πεπαλαιωμένες λύσεις.

Μια ξεχωριστή περίπτωση όμως αφορά την πλατφόρμα Giorgio, η οποία στο μέλλον θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μια έκδοση “Evo”.  Η αφετηρία με τις Giulia και Stelvio, και μελλοντικά με την Maserati D-SUV, έχει αξιοποιηθεί ελάχιστα, αλλά θα μπορούσε να αποτελέσει κεντρικό στοιχείο για τα premium μοντέλα της Stellantis.  Οι μάρκες PSA θα μπορούσαν επίσης να χρησιμοποιήσουν την Giorgio για να φτιάξουν SUV και sedan μεγαλύτερων κατηγοριών.

Η PSA μπορεί να βασιστεί στην CMP και στην επερχόμενη eVMP για το ηλεκτρικό της μέλλον

Η PSA θα συμβάλει στον νέο όμιλο με την Κοινή Αρθρωτή Πλατφόρμα, γνωστή ως CMP ή EMP1, που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Κινέζικη Dongfeng.  Αυτή η πλατφόρμα, σχεδιασμένη για συμπαγή μοντέλα, είναι έτοιμη για ηλεκτροκίνηση και έχει αναπτυχθεί για να προσαρμόζεται σε διάφορες τεχνικές λύσεις, όπως αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων.

Επιπλέον, για το μέλλον, η PSA εργάζεται πάνω στην νέα eVMP.  Η πλατφόρμα, αρκτικόλεξο για το Electric Vehicle Modular Platform, έχει σχεδιαστεί για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα του μέλλοντος και, ειδικότερα, για τις κατηγορίες C και D. Το πρώτο μοντέλο που προέρχεται από την νέα eVMP θα παρουσιαστεί το 2023 όταν η STELLANTIS θα είναι πλέον ενοποιημένη στην αγορά των τεσσάρων  τροχών.  Η πλατφόρμα αυτή θα αποτελέσει το σημείο επανεκκίνησης για πολλά από τα εμπορικά σήματα της FCA με την παρουσίαση νέων μοντέλων.

Το μέλλον της STELLANTIS είναι στις αρθρωτές πλατφόρμες και στην κοινή χρήση τους

Τα μελλοντικά σχέδια της Stellantis θα είναι ξεκάθαρα μόνο μετά τη συγχώνευση.  Μέχρι σήμερα, στην πραγματικότητα, ο μελλοντικός όμιλος δεν έχει ακόμη ένα απτό βιομηχανικό σχέδιο.  Ο Tavares, πριν από λίγους μήνες, επιβεβαίωσε ότι θα χρειαστεί χρόνος για να αναλυθούν λεπτομερώς όλοι οι διαθέσιμοι πόροι και να αρχίσει να αναπτύσσεται ένα κοινό σχέδιο ανάπτυξης ικανό να κάνει την STELLANTIS και τις μάρκες της να αναπτυχθούν.

Φυσικά, η Stellantis θα επικεντρωθεί πολύ στην αρτιότητα των τεχνολογικών λύσεών της.  Οι πλατφόρμες θα είναι λίγες και θα αξιοποιούνται στο μέγιστο από πολλές μάρκες ταυτόχρονα.  Η γκάμα κινητήρων θα ακολουθήσει επίσης την αρχή της κοινής χρήσης με σκοπό να αξιοποιήσει στο έπακρο τις συνέργειες που θα απορρέουν από τη συγχώνευση.

Το επίσημο βιομηχανικό σχέδιο της STELLANTIS εντός του 2022;

Για μια πιο ακριβή εικόνα της κατάστασης που συνδέεται με το μέλλον της STELLANTIS, θα χρειαστεί να περιμένουμε την ολοκλήρωση της συγχώνευσης το πρώτο τρίμηνο του 2021. Πιθανώς, όμως θα χρειαστεί να περιμένουμε μέχρι το 2022 για να είμαστε σε θέση να παρακολουθήσουμε ένα πλήρες βιομηχανικό σχέδιο ικανό να δείξει  τις στρατηγικές ανάπτυξης του νέου ομίλου.

Η FCA έχει καθορίσει τις περισσότερες από τις μελλοντικές στρατηγικές της έως το 2022. Το “Italian Plan” είναι ένα τετραετές σχέδιο που ξεκίνησε το 2019 και στοχεύει να ολοκληρωθεί το 2022. Η νέα διοίκηση της STELLANTIS θα ανακοινώσει τις πρώτες στρατηγικές επιλογές της τα επόμενα χρόνια, με τους πρώτους καρπούς να εμφανίζονται το 2023.

Εν τω μεταξύ, μία από τις λίγες βεβαιότητες που έχουμε για το μέλλον του ομίλου αντιπροσωπεύεται από το γεγονός ότι όλες οι μάρκες της εταιρείας θα χρησιμοποιούν κοινές πλατφόρμες και τεχνικές λύσεις.  Θα είναι καθήκον των διαχειριστών, των σχεδιαστών και του προσωπικού μάρκετινγκ να διατηρούν την ταυτότητα των επιμέρους εμπορικών σημάτων, όπως ο όμιλος Volkswagen εν μέρει, κάτι που θα επιτρέψει τη μείωση του κόστους σχεδιασμού χωρίς να παραμορφώνει τα χαρακτηριστικά των διαφόρων εμπορικών σημάτων.