Θεσσαλονίκη: Στη ΔΕΘ το θρυλικό wagοn restaurant του Orient Express

656

Η εστιάμαξα του Orient Express είναι και λειτουργική και θα μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητες ως 120 χλμ./ώρα.

 

Στις εγκαταστάσεις της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης βρίσκεται η θρυλική και πολυτελή εστιάμαξα του Orient Express.

Μετά από περίπου τρεις μήνες εργασιών για την επισκευή και την αποκατάσταση του βαγονιού μέσα στο εργοστάσιο της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στη Θεσσαλονίκη, πλέον το στολίδι του Ελληνικού Σιδηροδρόμου το οποίο ξεκινούσε από το Λονδίνο κι’ έφθανε μετά από ένα ονειρεμένο ταξίδι ως την Αθήνα, είναι ξανά “ετοιμοπόλεμο” και πρόκειται, όπως αναφέρει το GRTimes, να εκτεθεί στο πλαίσιο της 85ης  ΔΕΘ.

Πλήρως λειτουργική

Μετά την ολοκλήρωση της αποκατάστασης, η εστιάμαξα του Orient Express είναι και λειτουργική και θα μπορεί να ταξιδεύει με ταχύτητες ως 120 χλμ./ώρα, πολύτιμο κομμάτι για συρμούς που θα εκτελούν ενδεχομένως δρομολόγια περιηγητικού ενδιαφέροντος. Το συνολικό κόστος των εργασιών αποκατάστασης είναι περί τις 100.000 ευρώ.

Τo βαγόνι που επισκευάστηκε στη Θεσσαλονίκη κατασκευάσθηκε το 1926 από τη BIRMINGHAM RAILWAY CARRIAGE & WAGON CO LIMITED BUILDERS. SMETHWICK, ENGLAND, για την αμαξοστοιχία Fleche d’Or (Xρυσό Βέλος). Το βαγόνι ανήκε στην κατηγορία εκείνων που η Compagnie internationale des Wagons-Lits (CIWL) ονόμαζε pullman, δηλαδή οχήματα πολυτελούς ταξιδιού.

To 1932 η CIWL μετασκεύασε κάποια από τα οχήματα pullman σε εστιατόρια και στη δεκαετία του 1950, ορισμένα μεταφέρθηκαν στην Ελλάδα και χρησιμοποιήθηκαν στη διαδρομή Αlberg Orient Express.

Το 1962, αυτό το βαγόνι, μαζί με άλλα έξι του ιδίου τύπου, αγοράσθηκε από τους Σ.Ε.Κ.. Έκτοτε οι Ελληνικοί Σιδηρόδρομοι συνέχισαν να χρησιμοποιούν αυτά τα βαγόνια ως το 1998. Το συγκεκριμένο, συνέχισε να έχει τουριστική χρήση ως το 2007.

Σε όλα αυτά τα χρόνια, πέραν της τακτικής συντήρησης για να λειτουργεί, δεν είχε γίνει καμία προσπάθεια αποκατάστασης στην αρχική του μορφή, ενώ αντίθετα είχαν γίνει πολλές άστοχες επεμβάσεις που το υποβάθμισαν. Από το 2007 ήταν στο αμαξοστάσιο της Δράμας, όπου το καθάρισε και το φρόντιζε ο Σύλλογος Σιδηροδρομικών «Ήφαιστος» μέχρι που το 2020, λήφθηκε από τον ΟΣΕ η απόφαση να γίνει γενική επισκευή και αποκατάσταση του βαγονιού, που θα το καταστήσει και λειτουργικά «ετοιμοπόλεμο».