Βουλή: Τροπολογία του ΥΠΕΝ, για τον τρόπο υπολογισμού εσόδου των Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου

Κατατέθηκε στη Βουλή τροπολογία του υπ. Περιβάλλοντος & Ενέργειας, για τον τρόπο υπολογισμού του απαιτούμενου εσόδου των Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου για το 2023.

Το νομοσχέδιο αυτό θα εισαχθεί προς συζήτηση στην ολομέλεια της Βουλής την ερχόμενη Δευτέρα 20/03/2023.

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο που κατατέθηκε στη Βουλή

Συγκεκριμένα, προβλέπεται ότι «κατ’ εξαίρεση, για το έτος 2023, με απόφαση της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων, κατόπιν εισηγήσεως των Διαχειριστών Διανομής Φυσικού Αερίου, η εύλογη απόδοση που αναγνωρίζεται επί της Ρυθμιζόμενης Περιουσιακής Βάσης της βασικής δραστηριότητας διανομής μπορεί να καθορίζεται και να εγκρίνεται αυτοτελώς πριν από την έγκριση των τιμολογίων Διανομής Φυσικού Αερίου».

Όπως αναφέρεται στην συνοδευτική Ανάλυση Συνεπειών Ρύθμισης, με το προτεινόμενο άρθρο επέρχονται αλλαγές, όσον αφορά τον υπολογισμό επιτρεπόμενου εσόδου, κατά το τρέχον έτος, ήτοι το 2023. «Η ανάγκη αυτή παρίσταται λόγω της απρόβλεπτης επί το δυσμενέστερο μεταβολής των συνθηκών στην αγορά ενέργειας και ιδίως στην αγορά Φυσικού αερίου, μετά την κατάσταση που διαμορφώθηκε στην Ουκρανία. Ακολούθως, ενόψει αυτών των συνεπειών και της συνακόλουθης αύξησης του πληθωρισμού, διευκολύνεται ο αρμόδιος εθνικός ρυθμιστής, στο πλαίσιο λήψης της απόφασης, σχετικά με τον ανωτέρω υπολογισμό».

Με το άρθρο 2 της ίδιας τροπολογίας, υιοθετείται η δυνατότητα κάλυψης του Λογαριασμού Ασφάλειας Εφοδιασμού εκ μέρους του Διαχειριστή Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (Δ.Ε.Σ.Φ.Α.) με την εισαγωγή ενός έκτακτου και εξαιρετικού μηχανισμού προσωρινής μεταφοράς κεφαλαίων (στον Λογαριασμό), εν μέρει μέσω δανεισμού του και εν μέρει μέσω των εσόδων του, από την προσαύξηση της τιμής εκκίνησης των δημοπρασιών δυναμικότητας μεταφοράς και Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (Υ.Φ.Α.) που διενεργήθηκαν το 2022, προκειμένου να προκύψει επαρκές πιστωτικό υπόλοιπο για την εφαρμογή του Σχεδίου Προληπτικής Δράσης 2022.

Με το άρθρο 3 επιβεβαιώνεται η υποχρέωση του Δημοσίου να απέχει από τη διεκδίκηση, συνήθως επ’ αφορμή του δασικού χαρακτήρα εκτάσεων που δηλώνονται κατά τη διαδικασία της κτηματογραφήσεως, εκτάσεων που εμπίπτουν στην περιουσία Ιερών Μονών, ανά την Επικράτεια και των οποίων των ιδιοκτησιακό καθεστώς είναι ξεκάθαρο με διοικητικές πράξεις που κατά νόμο (παρ. 7 άρθρου 5 ν. 4301/2015, Α’ 223) και παγία νομολογία του Αρείου Πάγου επέχουν αναμφίλεκτα Θέση τίτλου ιδιοκτησίας, προς αποφυγή άσκοπων δικαστικών διενέξεων.