Το νομοσχέδιο της ΕΕ για τον έλεγχο των διαδικτυακών συνομιλιών επιστράφη στον… αποστολέα του – Αργεί αλλά έρχεται ο «Big Brother»!

85

Ένα αμφιλεγόμενο νομοσχέδιο που παρέχει στην Ευρωπαϊκή Ένωση ψηφιακές εξουσίες, συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να εξετάζει τις ιδιωτικές διαδικτυακές συνομιλίες των πολιτών, δεν θα τεθεί τώρα προς ψήφιση.

Καθώς η θητεία του Βελγίου ως προέδρου του Συμβουλίου της ΕΕ πλησιάζει στο τέλος της, η χώρα είχε προσπαθήσει να προωθήσει μια τελική πρωτοβουλία για τον κανονισμό σχετικά με την σεξουαλική κακοποίηση παιδιών (CSA).

Υπό το πρόσχημα της αντιμετώπισης της διαδικτυακής κακοποίησης ανηλίκων, η CSA θα εισήγαγε τη μαζική παρακολούθηση των πολιτών της ΕΕ.

Οι αντίπαλοι το ονόμασαν «chat-control», επειδή θα εισήγαγε ένα σύστημα σάρωσης με χρήση τεχνητής νοημοσύνης (AI) σε όλα τα ιδιωτικά μηνύματα και μία de facto παράκαμψη της κρυπτογράφησης από άκρο σε άκρο.

Αυτό θα σήμαινε ότι όλα τα κείμενα που αποστέλλονται μέσω υπηρεσιών ανταλλαγής μηνυμάτων, όπως το WhatsApp, το Signal, το Telegram, θα ήταν ανοιχτά στις κυβερνήσεις για παρακολούθηση.

Οι προτάσεις προκάλεσαν επικρίσεις σε όλους τους τομείς.

Στις 20 Ιουνίου, η βελγική Προεδρία φάνηκε να συνθηκολογεί, λέγοντας ότι χρειάζονται «περισσότερες διαπραγματεύσεις» μεταξύ των κρατών μελών σχετικά με τη σχεδιαζόμενη νομοθεσία.

Η τελευταία προσπάθεια ήταν μια δεύτερη εκδοχή ενός αρχικού σχεδίου, το οποίο, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, είχε πλέον αμβλυνθεί και δεν καταργούσε την κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο, αλλά θα εξέταζε τα μηνύματα πριν από την αποστολή τους. Οι επικριτές είπαν ότι αυτό θα παρέκαμπτε ουσιαστικά την κρυπτογράφηση.

Οι οργανώσεις προστασίας της ιδιωτικής ζωής, οι υπερασπιστές των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και οι εκπρόσωποι του τεχνολογικού τομέα ασκούσαν όλο και μεγαλύτερη κριτική στις προτάσεις.

Η Μέριντιθ Γουόκερ, πρόεδρος της μεγάλης εφαρμογής ανταλλαγής μηνυμάτων Signal, δήλωσε ότι η ΕΕ «υπονομεύει την κρυπτογράφηση από άκρο σε άκρο» με τα σχέδιά της.

«Δεν υπάρχει κανένας τρόπος να εφαρμοστούν τέτοιες προτάσεις στο πλαίσιο των κρυπτογραφημένων επικοινωνιών από άκρο σε άκρο χωρίς να υπονομευθεί ριζικά η κρυπτογράφηση και να δημιουργηθεί μια επικίνδυνη ευπάθεια στις βασικές υποδομές που θα έχει παγκόσμιες επιπτώσεις πολύ πέρα από την Ευρώπη».

«Μπορούμε να το ονομάσουμε ‘κερκόπορτα’, ‘μπροστινή πόρτα’ ή ‘μετριοπαθή μεταφόρτωση’. Αλλά όπως και να το ονομάσουμε, κάθε μία από αυτές τις προσεγγίσεις δημιουργεί μια ευπάθεια που μπορεί να αξιοποιηθεί από χάκερ και εχθρικά εθνικά κράτη, αφαιρώντας την προστασία των αδιάσπαστων μαθηματικών και βάζοντας στη θέση της μια ευπάθεια υψηλής αξίας», δήλωσε.

Η Γουόκερ χαρακτήρισε την παράκαμψη της κρυπτογράφησης από άκρο σε άκρο «μια καταστροφική πρόταση».

Η Threema, μια εφαρμογή ανταλλαγής μηνυμάτων με έδρα την Ελβετία, δήλωσε ότι «οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές» εάν η ψηφοφορία της CSA περάσει ως έχει.

«Με πρόσχημα την προστασία των παιδιών, οι πολίτες της ΕΕ δεν θα μπορούν πλέον να επικοινωνούν με ασφαλή και ιδιωτικό τρόπο στο διαδίκτυο», δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας.

«Το πλεονέκτημα θέσης της ευρωπαϊκής αγοράς θα υφίστατο τεράστιο πλήγμα λόγω της σημαντικής μείωσης της ασφάλειας των δεδομένων. Και οι επαγγελματίες της ΕΕ, όπως οι δικηγόροι, οι δημοσιογράφοι και οι γιατροί, δεν θα μπορούσαν πλέον να τηρούν το καθήκον τους για εμπιστευτικότητα στο διαδίκτυο».

«Όλα αυτά ενώ τα παιδιά δεν θα προστατεύονταν στο ελάχιστο καλύτερα. Αντιθέτως, ο έλεγχος των συνομιλιών θα μπορούσε να έχει αρνητικό αντίκτυπο ιδίως στους ανηλίκους», κατέληξε η Threema.

Ο Μάθιου Γκριν, λέκτορας κρυπτογραφίας στο Πανεπιστήμιο Johns Hopkins, δήλωσε στο X: «Ο κόσμος νομίζει ότι ο έλεγχος της συνομιλίας αφορά συγκεκριμένα εγκλήματα. Όχι, δεν είναι αυτό το ζητούμενο».

«Αυτό που λαμβάνεται είναι μια απόφαση αρχιτεκτονικής για το πώς λειτουργούν τα ιδιωτικά συστήματα ανταλλαγής μηνυμάτων: αν περάσει, βάσει νόμου αυτά τα συστήματα θα είναι καλωδιωμένα για μαζική παρακολούθηση. Αυτό μπορεί να χρησιμοποιηθεί για οποιονδήποτε σκοπό».

«Μόλις δημιουργήσετε μια αρχιτεκτονική όπου κάθε διαπροσωπικό ιδιωτικό μήνυμα περνάει από ένα φίλτρο σάρωσης, ένα φίλτρο που αναφέρει στην αστυνομία, το μόνο ερώτημα στο μέλλον είναι: τι ενημερώσεις λογισμικού θα προωθήσετε σε αυτό το φίλτρο;» δήλωσε ο Γκριν.

Ο ευρωβουλευτής των Πρασίνων Πάτρικ Μπράιερ κάλεσε τους πολίτες της ΕΕ να επικοινωνήσουν με τους εκπροσώπους των κυβερνήσεών τους και να τους ζητήσουν να ψηφίσουν κατά του ελέγχου των συνομιλιών.

Η Γερμανία, το Λουξεμβούργο, η Ολλανδία, η Αυστρία και η Πολωνία δήλωσαν ότι αντιτίθενται στο νόμο, αλλά αυτό από μόνο του δεν αρκεί για να τον μπλοκάρουν.

Στη Σουηδία, οι αντιδράσεις αυξάνονται επίσης τις τελευταίες ημέρες.

Στο τελευταίο σχέδιο που είχε προταθεί από το Βέλγιο, οι σαρώσεις θα περιορίζονταν σε φωτογραφίες, βίντεο και διευθύνσεις URL και οι χρήστες θα έπρεπε να συμφωνούν με αυτές. Όποιος δεν συναινούσε δεν θα μπορούσε να δημοσιεύσει ή να μοιραστεί φωτογραφίες και βίντεο.

Μια πηγή της προεδρίας δήλωσε στο Brussels Signal ότι η προεδρία σκόπευε να επιτύχει μερική εντολή στη σημερινή συνεδρίαση της ΕΜΑ, αλλά ότι η απαιτούμενη ειδική πλειοψηφία απλώς δεν θα επιτευχθεί».

Ως εκ τούτου, η προεδρία αποφάσισε να «αποσύρει το θέμα από τη σημερινή ημερήσια διάταξη και να συνεχίσει τις διαβουλεύσεις σε ήρεμο κλίμα».

«Το θέμα παραμένει υψηλή προτεραιότητα για το Συμβούλιο και οι εργασίες θα συνεχιστούν για να βρεθεί διέξοδος και να αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.»

Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, η νομοθεσία που αυξάνει τη διατήρηση δεδομένων και διαβρώνει την κρυπτογράφηση είναι αντίθετη με τους κανόνες του. Στην κριτική του τον Φεβρουάριο, το δικαστήριο έκανε λόγο για «εξαιρετικά ευρεία υποχρέωση διατήρησης» και για «εξαιρετικά εκτεταμένη και σοβαρή παρέμβαση».

Χαρακτήρισε τη νομοθετική υποχρέωση αποκρυπτογράφησης των κρυπτογραφημένων από άκρο σε άκρο επικοινωνιών «δυσανάλογη» και δήλωσε ότι η νομοθεσία δεν είναι «απαραίτητη σε μια δημοκρατική κοινωνία».

Εκείνη την εποχή, ο Ευρωπαίος Επόπτης Προστασίας Δεδομένων (ΕΕΠΔ) δήλωσε στο Brussels Signal ότι «δεν σχολιάζει τις δικαστικές αποφάσεις εκ των πραγμάτων».

Υπέδειξε όμως εκθέσεις στις οποίες ο ΕΕΠΔ είχε εκφράσει την ανησυχία του και δήλωσε ότι οι προτάσεις ευρωπαϊκής νομοθεσίας «θα οδηγούσαν σε γενική και αδιάκριτη παρακολούθηση των ιδιωτικών επικοινωνιών» και συνεπώς «θα περιόριζαν τα θεμελιώδη δικαιώματα των ατόμων στην ιδιωτική ζωή και τα προσωπικά δεδομένα».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήλωσε ότι η πρόταση κανονισμού CSA ήταν τεχνολογικά ουδέτερη και δεν ενθάρρυνε ούτε αποθάρρυνε τη χρήση της κρυπτογράφησης από άκρο σε άκρο.

Είπε ότι τα σχέδια αποσκοπούσαν στην ενίσχυση της προστασίας των ανηλίκων με την επιβολή εκτεταμένων νέων υποχρεώσεων στις διαδικτυακές εταιρείες για τον «εντοπισμό, την αναφορά, τον αποκλεισμό και την αφαίρεση» υλικού σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών από τις πλατφόρμες τους.

Πηγή: NewsFire.GR