Οι αλλαγές στην παιδεία είναι ένα κακό λίφτινγκ στο εκπαιδευτικό σύστημα

233

Το μόνο που έγινε; ένα λίφτινγκ κι αυτό κακό, έτσι για να πάμε λίγο παρακάτω. Και κανείς δε σκέφτηκε το απλό, πώς μπορείς να τάζεις ελεύθερη πρόσβαση όταν οι θέσεις στα Α.Ε.Ι. είναι 70.000 και οι υποψήφιοι και υποψήφιες ξεπερνούν τις 100.000 αν δεν αλλάξεις ριζικά τα πράγματα…

Άλλοτε πάλι είχε ακουστεί ότι τα παιδιά θα έδιναν διπλές εξετάσεις Φεβρουάριο και Ιούνιο. Ανακοινώσεις που αναστάτωναν παιδιά, γονείς και εκπαιδευτικούς έρχονταν και έφευγαν… Έχουν περάσει λίγες μόνο ημέρες και ήδη οι αντιδράσεις στα μέτρα που εξαγγέλθηκαν είναι αρκετές. Συνδικαλιστικοί και επιστημονικοί σύλλογοι, σύλλογοι γονέων, πανεπιστημιακές σχολές είναι μερικοί μόνο από όσους εκδήλωσαν έντονο προβληματισμό για τα όσα έρχονται, αν έρθουν τελικά –με δεδομένο ότι ουσιαστικά τρέχουμε σε προεκλογικό στίβο.

Δυστυχώς, δημοσιοποιήθηκε ένα πακέτο προτάσεων που –και είναι κρίμα για την εκπαιδευτική κοινότητα αλλά και την κοινωνία– απέχει πολύ από το να βοηθά να λυθούν χρονίζοντα προβλήματα της Παιδείας μας. Ένα πακέτο προτάσεων που αναδίδουν προχειρότητα και έλλειψη ουσιαστικού, γόνιμου, διακομματικού και πανεκπαιδευτικού διαλόγου… Σημαντικό: Τα μέτρα που εξαγγέλθηκαν θα υλοποιηθούν μετά τις εκλογές, από μια κυβέρνηση που μόνο ο κυρίαρχος ελληνικός λαός γνωρίζει αν πάλι θα προκύψει από τα κόμματα που τώρα κυβερνούν. Αλλιώς, απλά κι αυτές οι εξαγγελίες θα μείνουν στα χαρτιά…

Και εδώ, σε επίπεδο συνέπειας λόγων και πράξεων, θα μπορούσε κάποιος να σημειώσει τα ακόλουθα:

• Ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που κατήργησε το 2015 τη συμμετοχή του προφορικού βαθμού στη διαμόρφωση των μορίων πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Και είναι η ίδια κυβέρνηση που σήμερα, τρία μόλις χρόνια μετά, τον επαναφέρει με σημαντικότερη συμμετοχή.

• Ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που κατάργησε το 2015 το τότε πολυθρύλητο και ουδέποτε εφαρμοσθέν «Νέο Λύκειο» που προέβλεπε λίγα και εξάωρα μαθήματα στη Γ’ Λυκείου. Και είναι η ίδια κυβέρνηση που σήμερα, τρία μόλις χρόνια μετά, τα επαναφέρει στην ίδια λυκειακή τάξη.

• Ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που μίλησε το 2015 για «ενιαίο λύκειο θεωρίας και πράξης». Και είναι η ίδια κυβέρνηση που σήμερα, τρία μόλις χρόνια μετά, παγιώνει τον διαχωρισμό γενικού και τεχνικού λυκείου.

• Ήταν η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ που μίλησε το 2015 ότι «ξεμπερδεύουμε με το παλιό». Και είναι η ίδια κυβέρνηση που σήμερα, τρία μόλις χρόνια μετά, «ξεπαγώνει» από τη δεκαετία του 1990 με άσχημο τρόπο τον όρο «Εθνικό Απολυτήριο».

Το σημαντικότερο από τα πολλά τρωτά των εξαγγελιών είναι βέβαια το αν διασφαλίζεται το αδιάβλητο, αξιοκρατικό, αντικειμενικό και αντιπροσωπευτικό της βαθμολογίας που πέτυχαν τα παιδιά αποτέλεσμα για τον κόπο και την προσπάθειά τους. Κι εδώ οι ενστάσεις είναι πάρα πολλές.

Και δυστυχώς, δεν έγινε καμιά συγκεκριμένη αναφορά για το ποια θα πρέπει να είναι τα μαθήματα που θα διδάσκονται τα παιδιά σε ένα σύγχρονο λύκειο ή για την άμεση συγγραφή νέων βιβλίων αφού τα τώρα διδασκόμενα γράφτηκαν στις αρχές της δεκαετίας του 1990.

Το κόμμα που εκπροσωπώ, η Ένωση Κεντρώων, μπορεί προς το παρόν να είναι σύμφωνα με τις εκλογές του Σεπτεμβρίου 2015 ένα μικρό κόμμα, όμως έχει διαμορφώσει με υψηλό αίσθημα ευθύνης ένα εξαιρετικά λεπτομερές, σταθμισμένο, ρεαλιστικό, λειτουργικό πρόγραμμα για την Παιδεία, το οποίο έχει δημοσιοποιήσει ήδη από το 2016.

Στο πρόγραμμά μας προτείνουμε πολύ συγκεκριμένα, εύκολα υλοποιήσιμα μέτρα παρέμβασης ώστε και το Λύκειο να ξαναβρεί το κύρος του, την διακριτή του αξία στο εκπαιδευτικό μας σύστημα αλλά και να βελτιωθεί η διαδικασία πρόσβασης στα Α.Ε.Ι., κρατώντας τα θετικά που μπορεί να υπάρχουν στο σημερινό σύστημα και βελτιώνοντας τα σημεία που αυτό πρέπει να γίνει. Και βέβαια, γενικότερα, συμμετέχουμε καλόπιστα, γιατί πρωτεύει για μας το παιδαγωγικό όφελος των παιδιών, σε κάθε μορφή διαλόγου για την Παιδεία.

Στο πλαίσιο αυτό, εκτιμούμε ότι πρέπει άμεσα, είναι απόλυτη ανάγκη, να συγκροτηθεί διακομματική επιτροπή εργασίας με άμισθα μέλη, με ένα μέλος ανά κόμμα, τρίμηνου ορίζοντα ολοκλήρωσης του έργου της, με αντικείμενο την από κοινού διαμόρφωση ενός σχεδίου νόμου για το Λύκειο και την πρόσβαση σε Α.Ε.Ι.»

* Ο Παναγιώτης Ευαγγελίου είναι Μηχανολόγος Μηχανικός, Σύμβουλος Ακουστικής – Καθηγητής & Συντονιστής του Τομέα Παιδείας της Ένωσης Κεντρώων