Οι λόγοι που κάνουν τον Meteor το καλύτερο BVRAAM (Beyond Visual Range Air-to-Air Missile) που σχεδιάστηκε ποτέ

314
Γράφει ο Κωνσταντίνος Κεφάλας – Υποψήφιος βουλευτής με το κόμμα Πατριωτική Δύναμη Αλλαγής (ΠΑΤΡΙΔΑ).

O Meteor είναι ένας ευρωπαϊκός πύραυλος αέρος-αέρος με ενεργή καθοδήγηση για βολές πέραν της οπτικής εμβέλειας (BVRAAM). Προσφέρει ικανότητα πολλαπλών βολών (πολλαπλές εκτοξεύσεις εναντίον πολλαπλών στόχων) και έχει τη δυνατότητα να εμπλέκει στόχους υψηλής ευελιξίας, όπως μαχητικά και μικρούς στόχους όπως UAV και πυραύλους Κρουζ σε περιβάλλον βαρέων ηλεκτρονικών αντιμέτρων (ECM) με βεληνεκές πολύ πάνω από 150 χιλιόμετρα

Η μεγάλη ακτίνα δράσης του και το κορυφαίο no escape zone, σε συνδυασμό με  τις δυνατότητες stealth που διαθέτη  επιτρέπει στο Meteor θανατηφόρα αποτελέσματα μια και το  αντίπαλο μαχητικό δεν  είναι σε θέση να εντοπίσει, πόσο μάλλον να  αναγνωρίσει  η να αντιδράσει στην επερχόμενη απειλή .

Ο Meteor, αναπτύχθηκε από την MBDA, για να  εξοπλίσει το Eurofighter Typhoon, το Rafale και το Gripen. Είναι επίσης συμβατό με άλλα  μαχητικά αεροσκάφη ενώ θα ενσωματωθεί και στο F-35 Lightning II .

Οι εκπληκτικές επιδόσεις του Meteor επιτυγχάνονται μέσω του μοναδικού συστήματος πρόωσης που διαθέτη (solid fuel, variable flow, ducted rocket.). Αυτός ο κινητήρας  παρέχει στον πύραυλο ελεγχόμενη ώθηση σε όλη τη διαδρομή , παρέχοντας τη μεγαλύτερη ζώνη μη διαφυγής(no escape zone) από κάθε άλλο πύραυλο αέρος-αέρος (60χλμ).

Συγκρίνοντας τον με τον AIM-120 το βασικό πλεονέκτημα του Meteor  είναι το σύστημα πρόωσης.

Ο AIM-120 διαθέτη ένα συμβατικό κινητήρα στερεών καυσίμων χωρίς τη δυνατότητα έλεγχου της πρόωσης ενώ η διάρκεια λειτουργιάς είναι περί τα δέκα δευτερόλεπτα. Ο πύραυλος χρησιμοποιεί τον χρόνο αυτό για να κερδίσει ταχύτητα και ύψος και τα χρησιμοποίει έπειτα από τη παύση λειτουργίας του κινητήρα για να ανεμοπορίσει με τη βοήθεια του ενεργού συστήματος κατεύθυνσης  στο στόχο του.

Ο Meteor χρησιμοποιεί κινητήρα TDR (throttleable ducted rocket) με ενσωματωμένο booster στερεού προωθητικού . Η πρόωση TDR παρέχει μεγάλη εμβέλεια, υψηλή μέση ταχύτητα σε ένα ευρύ επιχειρησιακό εύρος από τη στάθμη της θάλασσας έως μεγάλα υψόμετρα, και ενεργό έλεγχο της ώσης.

Αποτελείται από τέσσερα κύρια συστατικά: το ramcombustor , τους αεραγωγούς, το interstage και το gas generator.

Το στερεό προωθητικό είναι ενσωματωμένο μέσα στο ramcombustor και επιταχύνει τον πύραυλο στην αρχική φάση στης πτήσης μέχρι να φτάσει την ταχύτητα όπου το TDR μπορεί να λειτουργήσει.

Αυτό του επιτρέπει να ταξιδεύει με ισχύ και  ταχύτητα σημαντικά μεγαλύτερη από το AIM-120 ή του R-77 Vympel (ρωσικό ανάλογο του AIM-120).

Χαρακτηριστική  διαφορά είναι ότι ο AIM-120 επιταχύνει πολύ γρήγορα για πολύ μικρό χρονικό διάστημα,  και μετά  ο πύραυλος  ανταλλάσει το υψόμετρο για την εμβέλεια. Πρέπει να αναφέρουμε ότι η ακρίβεια και η πιθανότητα ο AIM-120 να βρει το στόχο μειώνεται αισθητά πέραν των  30 μιλίων λόγω εξάντλησης της κινητικής του ενέργειας.

Σε αντίθεση με τον AIM-120 ο Meteor επιταχύνει πιο αργά και με μικρότερη μέγιστη ταχύτητα, αλλά επιταχύνει για πάνω από 70 μίλια με ότι αυτό συνεπάγετε.

Επίσης είναι εξοπλισμένος με αμφίδρομη σύνδεση δεδομένων, (two-way datalink ) η οποία επιτρέπει στο μαχητικό που τον εξαπέλυσε να του παρέχει ενημερώσεις για στόχους ή επαναστόχευση (retargeting) κατά τη διάρκεια της πτήσης προς τον στόχο. Το datalink είναι ικανό να μεταδίδει πληροφορίες όπως κινηματική κατάσταση, ενώ ειδοποιεί για την στόχευση και εύρεση του στόχου από τους αισθητήρες του πυραύλου. Έχει  ενεργό ραντάρ , προσφέροντας υψηλή αξιοπιστία στην ανίχνευση, τον εντοπισμό και την ταξινόμηση των στόχων. Ενώ είναι εξοπλισμένος και  με αδρανειακό σύστημα μέτρησης (IMS). Το υποσύστημα PFS (Active Radar Proximity Fuze Subsystem) παρέχεται από τη Saab Bofors Dynamics (SBD). Το PFS ανιχνεύει τον στόχο και υπολογίζει τον βέλτιστο χρόνο για την πυροδότηση της κεφαλής προκειμένου να επιτευχθεί το μέγιστο θανατηφόρο αποτέλεσμα…

Επί του πρακτέου αυτό σημαίνει ότι ένα Rafale που θα ίπταται  π.χ. πάνω από το Αγ. Ευστράτιο θα μπορεί  να καταρρίψει ένα τουρκικό F-16 εντός της Τουρκίας σε βάθος έως και 65 χλμ από τις τουρκικές ακτές πολύ πριν αυτό προλάβει να φτάσει σε εμβέλεια που θα  μπορεί να εξαπολύσει τον AIM-120 AMRAAM που διαθέτει.

Από αυτά συμπεραίνουμε ότι o Meteor είναι ένα εκπληκτικό asset, ένας άνευ προηγουμένου πολλαπλασιαστής ισχύος για τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις, που έχει αλλάξει δραματικά το παιχνίδι στο Αιγαίο υπέρ μας και έχει κάνει τους γείτονες μας να χάσουν τον ύπνο τους.