Δίκη για τη φωτιά στο Μάτι: «Όλοι γνώριζαν για την επικινδυνότητα και την πορεία της» – Κατάθεση καταπέλτης πραγματογνώμονα

206

Ο πραγματογνώμονας, Δημήτρης Λιότσιος, ο άνθρωπος που έλαβε εντολή να διερευνήσει τα αίτια της φονικής φωτιάς στο Μάτι άρχισε να καταθέτει στο Τριμελές Πλημμελειοδικείο της Αθήνας, για την υπόθεση της εθνικής τραγωδίας του 2018.

Πρόκειται για τον άνθρωπο που έχει καταγγείλει πως δέχθηκε πιέσεις από τον πρώην αρχηγό του πυροσβεστικού σώματος και κατηγορούμενο στην υπόθεση, Βασίλη Ματθαιόπουλο, προκειμένου να μην προχωρήσει στον καταλογισμό ευθυνών για τη φωτιά στο Μάτι.

 

Ο πραγματογνώμονας αναφέρθηκε καταθέτοντας την Τρίτη (14.02.2023) στο χρονικό της πυρκαγιάς που ξέσπασε – όπως είπε – στις 16:41 στο Νταού Πεντέλης, τα όσα έγιναν την ίδια ημέρα στη φωτιά της Κινέτας, τα όσα ΔΕΝ έπραξαν οι ιθύνοντες από την προηγούμενη ημέρα αν και ήξεραν ότι στις 23 Ιουλίου 2018, υπήρχε κίνδυνος επιπέδου 4 για φωτιά στην Αττική και ισχυροί δυτικοί άνεμοι.

Δίκη για τη φωτιά στο Μάτι: «Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν…»
Τα στοιχεία που επικαλέστηκε ο πραγματογνώμονας προέρχονται από τον έλεγχο των καταγεγραμμένων συνομιλιών, των ημερολογίων καταγραφής ενεργειών και των τηλεφωνικών κλήσεων. Η φωτιά όπως εξήγησε ο κ. Λιότσιος, τα πρώτα κρίσιμα λεπτά και συγκεκριμένα μέχρι τις 16:55 καίει ανενόχλητη, ενώ δέκα λεπτά πριν, στις 16:45, έχει ενημερωθεί το ΕΣΚΕ από αξιωματικό του συντονιστικού ελικοπτέρου πως είναι ορατή από το Μαρκόπουλο.

 

Το πρώτο όχημα πυρόσβεσης, έφτασε στις 17.04. Μέχρι τις 17.15 είχαν φτάσει και είχαν ξεκινήσει την κατάσβεση 8 υδροφόρα οχήματα, 3 βοηθητικά και 6 εθελοντικά, ενώ συνδράμει μόνο ένα ελικόπτερο. Ο κ. Λιότσιος, επικαλούμενος τα στοιχεία που προέκυψαν από τις συνομιλίες μεταξύ των αξιωματικών της πυροσβεστικής, επισήμανε ότι 16:55 φαίνεται το κέντρο ΕΣΚΕ να γνώριζε την πορεία της πυρκαγιάς και την επικινδυνότητα, πως είναι κοντά σε σπίτια:

«Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι όλοι γνώριζαν», ανέφερε ο μάρτυρας. Στις 16:59, όπως είπε ο ο μάρτυρας, η φωτιά λόγω της μη επιχείρησης εναέριων μέσων διασπάστηκε σε δύο μέτωπα, προς Καλλιτεχνούπολη και Νέο Βουτζά. Στις 17:10 φτάνει το πρώτο εναέριο μέσο (Erickson) στη φωτιά. Είναι το μοναδικό πτητικό μέσο μέχρι 18:20 και δεν μπορεί να συμβάλει στην αντιμετώπιση της πυρκαγιάς σύμφωνα με τον πραγματογνώμονα.

Όταν ενημερώθηκαν οι αρμόδιοι για τη φωτιά στα πρώτα σπίτια
«Ο πιλότος του μόνου εναέριου μέσου στις 17.15 ζητά ενισχύσεις και η τηλεφωνήτρια του λέει ότι μπορεί να είναι δύσκολη η επιχείρηση λόγω της κατοικημένης περιοχής κι εκείνος ζητά ενίσχυση από κάτω, εννοώντας επίγεια μέσα», ανέφερε ο κ. Λιότσιος, ενώ στις 17.30 ο χειριστής του ελικοπτέρου ενημερώνει το ΕΣΚΕ ότι η φωτιά στην περιοχή του Νέου Βουτζά μπαίνει σε σπίτια.

«Η συνδρομή μόνο ενός πτητικού μέσου μέχρι τις 18.20 κρίνεται επιχειρησιακά ανεπαρκής. Στις 17.30, πενήντα λεπτά από την αναγγελία της πυρκαγιάς, η πυρκαγιά είναι κοντά σε σπίτια και τα απειλεί και μόνο ένα εναέριο μέσο επιχειρεί. Αν είχαν στείλει τρία εναέρια μέσα η πυρκαγιά ίσως να ήταν ελεγχόμενη και δίνοντας εντολή εκκένωσης των οικισμών πολιτών θα ήταν πιθανό να μην είχαμε θρηνήσει τόσα θύματα», τόνισε ο κ. Λιότσιος.

Μεταστάθμευση και εκκένωση
Ο κ. Λιότσιος άρχισε την κατάθεσή του αναφερόμενος στο τι δεν έγινε πριν ξεσπάσει η φονική πυρκαγιά, εστιάζοντας κυρίως στο ότι δεν δόθηκε εντολή για μεταστάθμευση αεροσκαφών και ελικοπτέρων και στο ότι το ΕΣΚΕ δεν έδωσε έγκαιρη εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής.

«Αυτό που ΔΕΝ έγινε εκείνη την ημέρα, ούτε την προηγουμένη ήταν η μεταστάθμευση αεροσκαφών, ούτε στην Αττική, ούτε στις άλλες περιοχές της χώρας. Όταν έχουμε βαθμό επικινδυνότητας 4 αυξάνονται και οι δυνάμεις μας και η ετοιμότητα. Στην Αττική είχαμε βαθμό επικινδυνότητας 4. Το ότι δεν έγινε η μεταστάθμευση αεροσκαφών, συνέβαλε στην εξάπλωση της πυρκαγιάς. Πρέπει να λαμβάνεται μέριμνα έγκαιρης μεταστάθμευσης σε κατάλληλα αεροδρόμια», τόνισε ο μάρτυρας.

Ο μάρτυρας, επίσης, κατέθεσε ότι το ΕΣΚΕ επίσης δεν έδωσε εντολή για εναέρια επιτήρηση της Αττικής. «Δεν προέβη το ΕΣΚΕ σε εναέρια επιτήρηση της Αττικής. Αναλόγως του βαθμού επικινδυνότητας, κρίνουμε και τι διαδικασία, θα ακολουθήσουμε. Όταν υπάρχει επικινδυνότητα 4, μπορούν να σηκωθούν και καναντέρ προκειμένου να κάνουν επιτήρηση και να προσγειωθούν σε οποιοδήποτε αεροδρόμιο. Υπήρχε Καναντέρ στο Πικέρμι. Με τη χρήση της επιτήρησης και την άμεση βολή από το αεροσκάφος αυτό, έχουμε πολλές πιθανότητες να καταστείλουμε άμεσα τη φωτιά (Κινέττα)».

Η κατάθεση του πραγματογνώμονα διεκόπη για την προσεχή Πέμπτη (16.02.2023) εν μέσω έντασης, καθώς η υπεράσπιση ζήτησε από το δικαστήριο να μην του επιτρέπει να καταθέτει διαβάζοντας τις σημειώσεις του, υποβάλλοντας ένσταση ακυρότητας της διαδικασίας.