Μακροχρόνια μίσθωση αυτοκινήτων: Εργαλείο ανανέωσης οχημάτων και μείωσης της ρύπανσης

262

Γράφει ο Νίκος Μιχαλόπουλος         

Η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας μας και η αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας οχημάτων με νέας τεχνολογίας ηλεκτρικά, υβριδικά και plug –in υβριδικά το επόμενο μεγάλο στοίχημα της κυβέρνησης.

Μία μεγάλη πρόκληση που θα κληθεί να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση το προσεχές διάστημα, και αφού ξεπεράσουμε την σημερινή παγιωμένη κατάσταση εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού, είναι η μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας μας, σύμφωνα με τις κοινοτικές οδηγίες. Βασικός παράγοντας για την επίτευξη αυτού του στόχου είναι η ανανέωση του παλαιωμένου στόλου ιδιωτικών οχημάτων με νέας τεχνολογίας, ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα.

Πόσο εφικτό όμως είναι αυτό με βάση τις οικονομικές συνθήκες, ειδικά όπως αυτές θα διαμορφωθούν μετά την παρέλευση της πανδημίας;

Η οικονομική κρίση που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια, σε συνάρτηση με την υπερφορολόγηση του αυτοκινήτου, έπληξε σε μεγάλο βαθμό την ελληνική αγορά με συνέπεια την ηλικιακή αύξηση των υπό κυκλοφορία οχημάτων, με την μέση ηλικία να ανέρχεται στα 15 χρόνια. Γεγονός που μεταφράζεται με μεγαλύτερο ποσοστό ατμοσφαιρικής ρύπανσης, δεδομένου πως δεν πληρούν τις τελευταίες προδιαγραφές των κινητήρων εσωτερικής καύσης, Euro 5 και Euro 6.

Μετά από πολλά χρόνια, στον χώρο του αυτοκινήτου, υπήρχε συγκρατημένη αισιοδοξία για σταδιακή αύξηση των πωλήσεων. Ωστόσο η πανδημία του κορωνοϊού δημιουργεί εκ νέου ανασφάλεια όχι μόνο στον χώρο αυτό, άλλα στο σύνολο της παγκόσμιας οικονομίας.

Η δέσμευση της κυβέρνησης για συμμόρφωση της χώρας με τις ευρωπαϊκές προδιαγραφές παραμένει, αποτελώντας και κύριο μέλημα της.

Τα αρμόδια υπουργεία, στο σχέδιο που εκπονήθηκε για την ηλεκτροκίνηση, δείχνουν να παρέχουν ουσιαστικά κίνητρα. Ωστόσο το πραγματικό πρόβλημα των πολιτών, έγκειται στο ότι δεν μπορούν να αγοράσουν νέο αυτοκίνητο και όχι στο ότι δεν θέλουν. Επομένως τυχόν αντικίνητρα της φιλοσοφίας «ο ρυπαίνων πληρώνει» είναι άτοπα και δεν θα φέρουν αποτελέσματα. Για να επιτευχθεί ο δύσκολος στόχο θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν όλα τα όπλα που έχουν στην φαρέτρα τους, ανάμεσα σε αυτά και το χρηματοοικονομικό εργαλείο της μακροχρόνιας μίσθωσης, το Renting ή Leasing όπως αρέσκονται πολλοί να το αποκαλούν λανθασμένα. Το Leasing είναι χρηματοδοτική μίσθωση και το πάγιο (όχημα) με την λήξη της μεταβιβάζεται στον μισθωτή, αντιθέτως η μακροχρόνια μίσθωση παρέχει μεγαλύτερη ευελιξία και συνεχόμενη ανακύκλωση της αγοράς.

Τα χρόνια της κρίσης πολεμήθηκε αναίτια, με τα διάφορα νομοθετήματα να χτυπάνε τα πλεονεκτήματα του, δυναμιτίζοντας την αγορά του αυτοκινήτου.

Δυστυχώς και τότε και τώρα, σε αντίθεση με χώρες του εξωτερικού, πραγματικά ωφελημένοι είναι μόνο οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι επιχειρήσεις, καθώς ο ορισμός είναι πως το μίσθιο – αυτοκίνητο, αποτελεί εργαλείο για αυτούς και ως εκ τούτου εκπίπτει μέρος του καθαρού μισθώματος από τα έξοδα τους (μέχρι το 2010 εξέπιπτε το 100% του καθαρού μισθώματος). Ενώ λόγω των υψηλών επιτοκίων είναι ασύμφορο για έναν ιδιώτη να επωμιστεί αυτό το βάρος.

Δεδομένου των πλεονεκτημάτων του για την απόκτηση αυτοκινήτου, αποτελεί το ιδανικό εργαλείο για τόνωση των πωλήσεων νέων αυτοκινήτου, το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να εμπλουτιστεί με νέους όρους εφόσον αφορά ηλεκτρικά, υβριδικά και plug-in υβριδικά αυτοκίνητα.

Ας δούμε λοιπόν τους όρους αυτούς που θα μπορούσαν να αποτελέσουν επιπλέον κίνητρα αντικατάστασης, αποκλειστικά και μόνο για αυτές τις 3 κατηγορίες οχημάτων:

  • Να εκπίπτει το 100% του καθαρού μισθώματος από τα έξοδα των ελεύθερων επαγγελματιών και επιχειρήσεων, αντί του 70% που ισχύει τώρα.
  • Ριζοσπαστικά κίνητρα για τους ιδιώτες, όπως έκπτωση στο φορολογητέο εισόδημα, μειωμένος ΦΠΑ και περιβαλλοντική επιδότηση μισθώματος.
  • Άρση της άδικης διάταξης που χαρακτηρίζει εισόδημα το μίσθιο-αυτοκίνητο για τον χρήστη (καθώς συχνά μπορεί να είναι παροχή σε έναν υπάλληλο της εταιρείας, η οποία με τα σημερινά δεδομένα φορολογείται).
  • Νέα απόσυρση που θα επιφέρει την κάλυψη της προκαταβολής για την απόκτηση νέου αυτοκινήτου.

Μεσοπρόθεσμα τα αποτελέσματα για την κυβέρνηση θα αποδειχτούν ένας δημοσιονομικός θησαυρός, καθώς εκτός από την επίτευξη του στόχου αντικατάστασης του γερασμένου στόλου οχημάτων και την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της χώρας, θα επιτύχει ολοκληρωτική κίνηση της αγοράς αυτοκινήτου, καθώς θα δημιουργηθούν νέες θέσεις εργασίας τόσο στον τομέα της μίσθωσης, όσο και σε παρελκόμενες υπηρεσίες και ειδικότητες. Θα υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός με καλύτερες προσφορές, αλλά και συνεχόμενη τροφοδότηση των εμπόρων μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, με αυτά των οποίων λήγει η σύμβαση και επιστρέφονται. Τέλος θα επιτευχθεί μείωση των τροχαίων δυστυχημάτων δεδομένου πως τα νέα αυτά αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με την τελευταία τεχνολογία ενεργητικής και παθητικής ασφάλειας, καθώς και με συστήματα ημιαυτόνομης οδήγησης, μειώνοντας έτσι το κόστος της νοσοκομειακής δαπάνης.

Το οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης έχει δείξει πως ξέρει να χειρίζεται άριστα όλα τα χρηματοοικονομικά εργαλεία που διαθέτει, επομένως θεωρώ πως έχουν ήδη υπόψη τους τα πλεονεκτήματα της μακροχρόνιας μίσθωσης και ως εκφραστές του οικονομικού φιλελευθερισμού, θα τα χρησιμοποιήσουν για το καλό των πολιτών και της οικονομίας.