Χάος στην Αθήνα από το μποτιλιάρισμα ενώ ο υπουργός ΠροΠο… ψάχνει ακόμα γερανούς και Τροχαία – 78 ώρες τον χρόνο «τρώνε» οι πολίτες στην κίνηση

6747

Το απόγευμα της Πέμπτης η λεωφόρος Κηφισίας μοιάζει με ένα αχανές πάρκινγκ αυτοκινήτων. Το GPS από νωρίς προειδοποιεί: Από το κέντρο της Αθήνας ως το Μαρούσι, χρειάζεται 1 ώρα και 5 λεπτά. Στην κάθοδο τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα. Περιέργως, σε κάθε διασταύρωση υπάρχει τροχονόμος που ρυθμίζει την κυκλοφορία. Οι οδηγοί νομίζουν ότι κάποιος σκέφτηκε να τους απαλλάξει από το μαρτύριο της κίνησης. Θα διαπιστώσουν ότι αυτό που συμβαίνει είναι να «ρυθμίζεται» η κυκλοφορία για να περάσει γρήγορα η επίσημος. Η πρωθυπουργός της Εσθονίας, Μάγια Κάλλας.

«Για μια ημέρα», θα πει κανείς, «ας κάναμε υπομονή». Όμως και στον Κηφισό, τα πράγματα δεν ήταν διαφορετικά την ίδια ημέρα. Ούτε την επόμενη. Τα έργα ασφαλτόστρωσης απλά κάνουν χειρότερη την ήδη απελπιστική κατάσταση. Μερικές φορές, μπορεί κανείς να πάει γρηγορότερα στην Κόρινθο απ’ ότι να διασχίσει τον Κηφισό. Σε όλη την Αττική, η κίνηση είναι εφιαλτική. Η περίοδος της πανδημίας και της καραντίνας ήταν ένα μικρό διάλειμμα από τη διαρκώς αυξανόμενη κίνηση στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, η οποία επέστρεψε με χρόνους καθυστέρησης που σπάνε κάθε ρεκόρ. Η κατάσταση, μάλιστα, αναμένεται να επιδεινωθεί ακόμη περισσότερο μόλις επιστρέψει ο Δακτύλιος στους περιφερειακούς από το κέντρο δρόμους.

«Μπορεί να περιμένω στον Κηφισό μέχρι και μία ώρα» – Δείτε βίντεο από την κίνηση στους δρόμους σε κεντρικές οδικές αρτηρίες της Αθήνας:

Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι οι οι Αθηναίοι περνούν 78 ώρες του χρόνου ακινητοποιημένοι μέσα σε ένα αυτοκίνητο ενώ ένας οδηγός θα χρειαστεί να οδηγήσει περίπου μια ώρα προκειμένου να διανύσει μια απόσταση 15 χιλιομέτρων μέσα στον αστικό ιστό. Κηφισός, Κηφισίας με Αλεξάνδρας, Λεωφόρος Κατεχάκη αποτελούν κάποια από τα σημεία της «Οδύσσειας» που περνά καθημερινά ένας οδηγός στους δρόμους του Λεκανοπεδίου προσπαθώντας είτε να πάει στη δουλειά του ή να επιστρέψει από αυτή μετά από ατελείωτες ώρες στο μποτολιάρισμα. Αυτά, μπορεί να φαίνονται αστεία, όμως στην πραγματικότητα έχουν δραματικές επιπτώσεις στη ζωή και την υγεία των κατοίκων του λεκανοπεδίου, αλλά και στην οικονομία της χώρας. Από την ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλούν τα ακινητοποιημένα στην κίνηση οχήματα, στη μειωμένη παραγωγικότητα και τις χαμένες εργατοώρες όσων εγκλωβίζονται στην κίνηση, ως και τα προβλήματα υγείας που προκαλεί το αυξημένο στρες της κίνησης και φυσικά η ρύπανση.

Οι… τρις-χειρότεροι

Σε τουλάχιστον 15 οδικούς άξονες της Αττικής καταγράφεται έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα τις καθημερινές, με τον φόρτο πλέον να έχει «ξεφύγει» και από τις λεγόμενες «ώρες αιχμής» και επιτείνοντας την ταλαιπωρία που βιώνει ένας οδηγός στους δρόμους της Αθήνας. Υπάρχουν ωστόσο οι «πρωταθλητές» της κίνησης. Οι λεωφόροι που έχουν μετατραπεί σε εφιάλτη για όσους τις διασχίζουν καθημερινά με τα αυτοκίνητά τους. Οι τρεις σημαντικότερες οδικές αρτηρίες, οι οποίες έχουν και το μεγαλύτερο πρόβλημα κυκλοφοριακής συμφόρησης.

 

Πρώτος και χειρότερος, είναι ο Κηφισός. Όχι ο ποταμός, αλλά η λεωφόρος Κηφισού, η οποία είναι το νούμερο 1 «αγκάθι» στο κυκλοφοριακό της Αττικής καθώς καθημερινά δεκάδες χιλιάδες οχήματα μποτολιαρίζονται σε ένα χάος χιλιομέτρων. Τις ώρες αιχμής, οι ουρές ξεκινούν από την έξοδο της Λυκόβρυσης και καταλήγουν μέχρι το Φαληρικό Δέλτα. Ή και αντίστροφα.

Το (πιο) κακό, ωστόσο, που καταγγέλλουν οι αγανακτισμένοι οδηγοί είναι πως στον Κηφισό δεν υπάρχουν πλέον ώρες αιχμής μιας και κίνηση μπορεί να συναντήσει κάποιος ακόμη και τις βραδινές ώρες. Η αλήθεια είναι ότι ενώ παλαιότερα η κίνηση στην Κηφισού εντεινόταν τις πρωινές ώρες -περίπου από τις 8 το πρωί μέχρι τις 11- στην άνοδο και τις απογευματινές -περίπου από τις 15:00 το μεσημέρι- στην κάθοδο, σήμερα το πρόβλημα εντοπίζεται σχεδόν όλες τις ώρες της ημέρας και στα δύο ρεύματα κατεύθυνσης.

Από τις 8 μέχρι τις 9.30 το πρωί και από τις 4 μέχρι τις 7 το απόγευμα ο Κηφισός μοιάζει απροσπέλαστος. Ενας οδηγός που θα μπει στην Εθνική από την έξοδο της Μεταμόρφωσης θα χρειαστεί περίπου μια ώρα μέχρι να φτάσει στον κόμβο του Ρέντη.

Σε περίπτωση, μάλιστα, που κάποιο όχημα ακινητοποιηθεί στο οδόστρωμα είτε από βλάβη ή από σύγκρουση, ή που κλείσει μια λωρίδα για έργα (εκτός της ασφαλτόστρωσης, συχνά γίνεται κλάδεμα των θάμνων ανάμεσα από τα στηθαία, τις μεσημεριανές ώρες) τότε ο χρόνος αυτός αγγίζει ή και ξεπερνά τη μιάμιση ώρα. Κατά μήκος της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας, και στα δύο ρεύματα κυκλοφορίας, οι χάρτες της Google χτυπάνε «κόκκινο» απο το ύψος της Αττικής Οδού μέχρι την οδό Αχαρνών και από τον σταθμό των ΚΤΕΛ μέχρι το Μοσχάτο.

Για τη λεωφόρο Κηφισού, την προηγούμενη εβδομάδα ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου, ανακοίνωσε νέα δέσμη μέτρων ώστε να περιοριστεί το μποτολιάρισμα. Σε αυτά περιλαμβάνεται και η περιπολία δύο γερανοφόρων οχημάτων της Τροχαίας που θα απομακρύνουν από το δρόμο οχήματα με βλάβη και θα δίνουν άμεσα στην κυκλοφορία όλες τις λωρίδες. Μέχρι στιγμής, το μέτρο δεν φαίνεται να έχει αποδώσει καρπούς και οι οδηγοί λένε πως αν προκληθεί τροχαίο στον Κηφισό αναζητούν άμεσα έξοδο διαφυγής.

Δεύτερη, αλλά όχι πολύ καλύτερη είναι η λεωφόρος Κηφισίας με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας. Οσοι τυχεροί αποφύγουν την Αθηνών-Λαμίας και ακολουθήσουν τη διαδρομή μέσω της λεωφόρου Κηφισίας για να προσέγγισουν το κέντρο της Αθήνας θα πρέπει να το ξανασκεφτούν. Η κίνηση στην Κηφισίας ξεκινά από το ύψος του Νοσοκομείου Υγεία ενώ από το Φάρο του Ψυχικού μέχρι την Πανόρμου οι οδηγοί κινούνται με ρυθμό σημειωτόν.

Μετά τις 8 το πρωί, και οι τρεις λωρίδες κυκλοφορίας στο ρεύμα προς Αθήνα είναι γεμάτες με ακινητοποιημένα οχήματα ενώ από τις 5 το απόγευμα το μποτολιάρισμα μεταφέρεται στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας.

Στη συμβολή της λεωφόρου Κηφισίας με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας οι οδηγοί σβήνουν τις μηχανές των αυτοκινήτων τους περιμένοντας μέχρι και 20 λεπτά προκειμένου να διανύσουν μια απόσταση ενός χιλιομέτρου, μέχρι το Χίλτον. Εδώ είναι εμφανής η έλλειψη πρόνοιας για να μειωθεί η κίνηση. Στη συγκεκριμένη διαστάυρωση, η κυκλοφορία σπάνια ρυθμίζεται πλέον από Αστυνομικούς της Τροχαίας με αποτέλεσμα τα οχήματα να φρακάρουν στη μέση της Κηφισίας την ώρα που ανάβει το πράσινο φανάρι για όσους έρχονται κάθετα, από την Αλεξάνδρας. Στο χάος που προκαλείται, ποιος μπορεί να βγάλει άκρη;

Η ίδια εικόνα υπάρχει και σε άλλα σημεία, καθώς όσοι κινούνται στη λεωφόρο Κηφισίας δεν συναντούν τροχονόμους ούτε σε σημεία που μέχρι πρότινος ρύθμιζαν την κίνηση, όπως το Ψυχικό και τα Σίδερα Χαλανδρίου. Έτσι, το κυκλοφοριακό κομφούζιο τις απογευματινές ώρες φτάνει μέχρι και την πλατεία της Κηφισιάς.

Με… Γολγοθά μοιάζει και η Κατεχάκη για τους οδηγούς. Στην κάθοδο της λεωφόρου Κηφισίας αρκετοί οδηγοί επιλέγουν να κινηθούν προς το κέντρο της πόλης μέσω της οδού Μιχαλακοπούλου. Στρίβοντας προς τη λεωφόρο Κατεχάκη, βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα μποτολιάρισμα το οποίο ξεκινά από την πρεσβεία του Ισραήλ και καταλήγει μέχρι το 401 Γενικό Στρατιωτικό Νοσοκομείο.

Αν κάποιος κολλήσει στην κίνηση θα μείνει ακινητοποιημένος για 20-25 λεπτά μέχρι να βγει στην έξοδο για τη λεωφόρο Μεσογείων. Και όλα αυτά για να κάνει μια απόσταση που δεν ξεπερνά τα 2 χιλιόμετρα. Τροχονόμος εμφανίζεται στη διασταύρωση με τη λεωφόρο Μεσογείων μετά τις 11 το πρωί με αποτέλεσμα όσοι κινούνται νωρίτερα στην Κατεχάκη να πέφτουν πάνω στο μποτολιάρισμα που ξεκινά από τον Χολαργό και καταλήγει στον Πύργο των Αθηνών.

Πού είναι ο τροχονόμος;

Σε μια πόλη που έχει σχεδιαστεί για να «σηκώσει» άλλο κυκλοφοριακό φόρτο, παρά τα έργα που έγιναν και γίνονται, οι συνθήκες είναι ούτως ή άλλως πολύ «βαριές» για να τις διαχειριστούν οι δρόμοι της Αττικής, σημειώνουν συγκοινωνιολόγοι. Άλλωστε, υπάρχουν και τα τεχνολογικά μέσα, με τις κάμερες που μεταδίδουν live εικόνα του κυκλοφοριακού φόρτου στο κέντρο, ώστε η Τροχαία να συντονίζει την κυκλοφορία, παρεμβαίνοντας όπου χρειάζεται. Αυτό που δεν υπάρχει, όμως, είναι τροχονόμοι. Εκεί που κάποτε βρίσκονταν τα λεγόμενα «βαρέλια» με τους τροχονόμους που συντόνιζαν την κίνηση, σήμερα βρίσκονται φανάρια. Αλλά και όταν αυτά δεν μπορούν να διαχειριστούν τον φόρτο, οι άνδρες και γυναίκες της Τροχαίας που θα μπορούσαν να δώσουν τη λύση, φέρνοντας αποσυμφόρηση της κατάστασης και κινώντας τα αυτοκίνητα που μοιάζουν… παρκαρισμένα, δεν είναι παρόντες- τουλάχιστον όχι στον βαθμό που απαιτεί το πρόβλημα που ολοένα γιγαντώνεται.

Την ούτως ή άλλως δύσκολη κατάσταση από τη στιγμή που έχουμε μπει σε περίοδο έξαρσης του κυκλοφοριακού προβλήματος (εκτιμάται πως η κίνηση έχει αυξηθεί τουλάχιστον κατά 69% μετά την πανδημία σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα), εξηγούν οι ειδικοί, κάνει εντελώς αφόρητη η ασυδοσία μεγάλης μερίδας των οδηγών. Τα παράνομα διπλοπλαρκαρισμένα οχήματα, η κατάληψη λεωφορειολωρίδων, η στάθμευση «για 2 λεπτά, αφού έχω αλάρμ», δημιουργούν το φαινόμενο του «λαιμού του μπουκαλιού», με την κίνηση να μεταδίδεται από τις περιοχές που έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες. Άλλωστε, ακόμα και σε δρόμους με βαριά κυκλοφοριακή φόρτιση, από την Πατησίων στην Αθήνα, ως τη Γρηγορίου Λαμπράκη στον Πειραιά και από την Κηφισίας ως την Ηρώων Πολυτεχνείου, τα φαινόμενα αυτά είναι καθημερινά, ιδίως τις ώρες της μεγάλης κίνησης. Αρκεί ένα μικροατύχημα, ή μια βλάβη που οδηγεί σε ακινητοποίηση αυτοκινήτου και το φαινόμενο γίνεται εφιαλτικό.

Ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη, Γιάννης Οικονόμου, έχει δεσμευθεί για παρεμβάσεις στους δρόμους της Αττικής οι οποίες θα πυκνώσουν με εκστρατείες ενάντια στις παραβάσεις του ΚΟΚ, όπως η «επιστράτευση» γερανών για τα διπλοπαρκαρίσματα σε κεντρικές αρτηρίες, ενώ θα αυξηθούν και οι διαθέσιμοι τροχονόμοι, μετά την αποδέσμευση 1.500 αστυνομικών από υπηρεσίες VIP. Όμως, στην πραγματικότητα, αυτά υπάρχουν. Το πρόβλημα είναι ότι δεν χρησιμοποιούνται.

Για παράδειγμα, για την απομάκρυνση διπλοπαρκαρισμένου οχήματος που εμποδίζει την κυκλοφορία -είναι συχνό φαινόμενο να μη χωράνε να περάσουν τα λεωφορεία, παραλύοντας όλο το δρόμο πίσω τους- χρειάζεται κατά μέσο όρο τουλάχιστον μία ώρα από το χρονικό σημείο της κλήσης ώστε να φτάσει γερανός της Τροχαίας και να το απομακρύνει. Αυτό, όταν ο καταγγέλλων είναι «τυχερός» και δεν ακούσει από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ότι «δεν υπάρχει διαθέσιμος γερανός». Η απόφαση του υπουργού να τοποθετήσει σε μόνιμη βάση δύο γερανούς της Τροχαίας στον Κηφισό για να απομακρύνουν ακινητοποιημένα οχήματα ίσως να μην είναι η πιο ενδεδειγμένη λύση, με δεδομένο ότι γερανοφόρα οχήματα γι’ αυτό το σκοπό έχει σε καθημερινή αναμονή η Περιφέρεια Αττικής -και μάλιστα με μέσο χρόνο αντιμετώπισης τα 15 λεπτά. Οι γερανοί της Τροχαίας θα συνεχίσουν να λείπουν από τους οδικούς άξονες και τις περιοχές που επικρατεί χάος. Άλλωστε, τα στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου Προστασίας του Πολίτη καταδεικνύουν ότι το πρόβλημα του διπλοπαρκαρίσματος υπάρχει σε 15 οδικούς άξονες. Πώς θα βοηθήσει λοιπόν η τοποθέτηση δύο γερανών σε έναν άξονα που έχει ήδη (και πρόβλημα, αλλά και γερανούς);

 

Σε ό,τι αφορά τη ρύθμιση της κυκλοφορίας, τώρα, είναι κοινός τόπος σε όσους… κυκλοφορούν στους δρόμους ότι ο αριθμός των τροχονόμων δεν είναι επαρκής σχεδόν πουθενά, εκτός από τις περιπτώσεις που απαιτείται εκτροπή της κυκλοφορίας. Γιατί δεν επαρκεί λοιπόν η Τροχαία από τους δρόμους; Αστυνομικοί εξηγούν ότι από τα 15 Τμήματα Τροχαίας που διαθέτει υπό την εποπτεία της η Διεύθυνση Τροχαίας Αττικής, μόλις τα 5 βρίσκονται στη Βορειοανατολική Αττική. Είναι λογικό, λένε, σε περιοχές με αυξημένες απαιτήσεις, το προσωπικό αυτών των τμημάτων να αδυνατεί -και αριθμητικά- να ανταποκριθεί και να εφαρμόσει την επιτήρηση των μέτρων οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης με στόχο την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων και των οδηγών, με γνώμονα την πρόληψη και την αποτροπή των ατυχημάτων και έπειτα την ταλαιπωρία.

Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι ο φόρτος είναι τουλάχιστον διπλάσιος κατά τους χειμερινούς μήνες, καθώς οι αστυνομικοί της Τροχαίας, δεν απασχολούνται μόνο σε εκτροπές και ελέγχους στο οδικό δίκτυο, ιδιαίτερα όταν επικρατούν ακραία καιρικά φαινόμενα. Οι αστυνομικοί πρέπει να “μοιράζονται” καθημερινά καθήκοντα που ποικίλλουν και δεν αφορούν πάντα την αποστολή τους. Ναι, είναι απαραίτητοι οι έλεγχοι φορτηγών από στις ΠΑΘΕ, η ρύθμιση κυκλοφορίας στα λιμάνια και τα μέτρα ασφαλείας που εμπλέκουν (και) τις υπηρεσίες Τροχαίας (π.χ. κατά τη διέλευση επισήμων από και προς το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών), καθώς και τα υπόλοιπα τροχονομικά μέτρα σε προγραμματισμένες και μη συναθροίσεις. Όμως δεν είναι, επισημαίνουν, απαραίτητο να απασχολούνται και στη Διεύθυνση Μεταγωγών. Το πρόβλημα του κυκλοφοριακού φόρτου είναι πολύ μεγάλο από μόνο του για να αποσπώνται και στην επίλυση άλλων προβλημάτων.

 

Από τις αρχές Σεπτεμβρίου, ο κ. Οικονόμου έχει τονίσει πως είναι προτεραιότητα του Υπουργείου να μπει τέλος στην αποδυνάμωση της Τροχαίας, σημειώνοντας ότι μόνο μέσα στο 2023 αποσπάστηκαν από την Τροχαία 250 άτομα. «Θα προσθέσουμε δυνάμεις στην Τροχαία, άμεσα αποσπασμένοι θα γυρίσουν και μάλιστα το ταχύτερο δυνατόν», έλεγε ο υπουργός, αποκαλύπτοντας ότι πλέον έχουν εντολή και ομάδες ΔΙΑΣ να καταγράφουν και να αποδίδουν και τις ανάλογες ποινές και σε τροχαίες παραβάσεις.
Όμως και πάλι. Το ζητούμενο δεν είναι η τιμωρία των παραβατών οδηγών στην οποία έχει εστιάσει το Υπουργείο, μετά την ευρεία σύσκεψη που έγινε το καλοκαίρι στο Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας για θέματα οδικής ασφάλειας και τροχαίας. “Η αστυνόμευση του οδικού δικτύου της χώρας, αποτελεί, αναμφίβολα, βασικό κριτήριο στην άμεση αντιμετώπιση και πρόληψη των τροχαίων ατυχημάτων. Δεν υπάρχει πιο άμεσος και αποτελεσματικός τρόπος προστασίας των πολιτών. Η εντατικοποίηση της παρουσίας της τροχαίας στο οδικό δίκτυο καθώς και η αύξηση της συχνότητας των ελέγχων, αποτελούν μέτρα υψηλής προτεραιότητας με δυνατότητα άμεσης εφαρμογής”, έλεγε ο κ. Οικονόμου παρουσιάζοντας τα μέτρα που έχουν αποφασιστεί.

Το ζητούμενο, λοιπόν, δεν είναι η συγκρότηση κλιμακίων ελέγχων της Τροχαίας που θα καταγράφει παραβάσεις και θα κόβει κλήσεις. Ενδεχομένως το πρώτο ζητούμενο να είναι η φυσική παρουσία των ανδρών και γυναικών της Τροχαίας στους βασικούς οδικούς άξονες της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων. Σκεφτείτε το: Προτιμώτερο από το να εξοπλιστεί η Τροχαία με… ηλεκτρικά κατσαβίδια για να ξεβιδώνει τις πινακίδες των παράνομα παρκαρισμένων οχημάτων πιο γρήγορα (9.176 κλήσεις για παράνομη στάθμευση κόπηκαν μόνο το πρώτο 15ημερο του Σεπτεμβρίου), είναι η παρουσία τροχονόμων που ρυθμίζουν την κίνηση και λειτουργούν αποτρεπτικά για παρανομίες οι οποίες επιβαρύνουν τον κυκλοφοριακό φόρτο και προκαλούν δεκάδες άλλες προβλήματα που υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής μας (ρύπανση, ηχορρύπανση κλπ).

Ένα καλό παράδειγμα αποτελεί το κέντρο της Αθήνας. Στην πλατεία Συντάγματος, υπάρχει μόνιμα παρουσία ανδρών της Τροχαίας, αλλά και δημοτικών αστυνομικών. Οι πρώτοι, επεμβαίνουν, όποτε χρειάζεται, για αποσυμφόρηση της κυκλοφοριακής φόρτισης, ενώ σε συνεργασία με τους δεύτερους “διώχνουν” τους οδηγούς που επιχειρούν να σταθμεύσουν “για λίγο” στους δρόμους που περικλείουν την πλατεία. Η αλήθεια είναι ότι, παρά τον τεράστιο κυκλοφοριακό φόρτο που δέχεται η περιοχή, είναι λίγες οι φορές που οι συνθήκες είναι τόσο… απελπιστικές όσο στους οδικούς άξονες που δεν υπάρχει φυσική παρουσία της Τροχαίας. Οι επαγγελματίες, λοιπόν, φέρνουν πιο εύκολα τη λύση από τις σκληρές τιμωρίες, τις κάμερες και τα drones -που βεβαίως μπορούν να λειτουργήσουν επικουρικά.

 

Πάντως το κέντρο της Αθήνας παίζει κι αυτό τον ρόλο του. Ο Δακτύλιος (ο οποίος ξεκινά από την ερχόμενη εβδομάδα και αφορά την εκ περιτροπή κυκλοφορία των οχημάτων ανάλογα με την πινακίδα κυκλοφορίας τους στην περιοχή που περικλείεται από τις οδούς: «Λ. Αλεξάνδρας – Ζαχάρωφ – Λ. Μεσογείων – Φειδιππίδου – Μιχαλακοπούλου – Σπύρου Μερκούρη – Βρυάξιδος – Υμηττού – Ηλ. Ηλιού – Ανδρ. Φραντζή – Λ. Ανδρ. Συγγρού – Χαμοστέρνας – Πειραιώς – Ιερά Οδός – Λ. Κωνσταντινουπόλεως – Αχιλλέως – Πλατεία Καραϊσκάκη – Καρόλου – Μάρνη-28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) – Λ. Αλεξάνδρας») έχει αποδείχθεί ότι δεν αποτελεί λύση. Ναι, περιορίζει το πρόβλημα της ατμοσφαιρικής ρύπανσης -οι παλιότεροι θα θυμούνται ότι γι’ αυτό το λόγο δημιουργήθηκε το μέτρο- στην Αθήνα, όμως το μετατοπίζει, μαζί με την κυκλοφοριακή συμφόρηση, στους γύρω δρόμους και τις γύρω περιοχές. Τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς θα μπορούσαν να αποτελούν τη λύση στο πρόβλημα, με τους οδηγούς να επιλέγουν να μην χρησιμοποιούν καθημερινά το αυτοκίνητο για να πάνε στις δουλειές τους, όμως η αλήθεια είναι πως τα δρομολόγια είναι ελλιπή, όπως και η κάλυψη των περιοχών.

Ο Δακτύλιος μεταθέτει την κυκλοφοριακή συμφόρηση, για παράδειγμα, στη λεωφόρο Κηφισού, στο μεγαλύτερο μέρος της οποίας πρόσβαση, εκτός από ΙΧ, υπάρχει με δρομολόγια λεωφορείων. Για να αποφύγει, λοιπόν, κάποιος το κέντρο της Αθήνας, επιλέγει να μποτιλιαριστεί για μια ώρα στον Κηφισό, μιας και εναλλακτική του είναι να χάσει άλλη μία ώρα περιμένοντας το λεωφορείο.

Με την κυκλοφορία να έχει ούτως ή άλλως αυξηθεί δραματικά, οι συγκοινωνιολόγοι λένε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν άλλες λύσεις, σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία. Εκτός της ενδυνάμωσης της παρουσίας της Τροχαίας, μετακίνηση, σε διαφορετικές ώρες στην ημέρα, των ωρών αιχμής για ομάδες του πληθυσμού. Η αλλαγή ωραρίου σε κάποια σχολεία, η αλλαγή ωραρίου τροφοδοσίας σε κάποιες επιχειρήσεις, είναι κάποιες μόνο από τις προτεινόμενες λύσεις…