Η Ελλάδα “φλερτάρει” με την αγορά 4 “προβληματικών” μεταχειρισμένων φρεγατών ΜΜSC από τις ΗΠΑ – Το “πάζλ” των εξοπλιστικών και το κόστος αγοράς

241

Η Ελλάδα είναι γεγονός ότι ανέστειλε την πολυσυζητημένη εδώ και καιρό αγορά κορβετών για το Πολεμικό Ναυτικό της, ενώ μέχρι στιγμής τουλάχιστον φαίνεται ότι θα αρκεστεί στην αγορά 3 Φρεγατών Belhara, μη κάνοντας χρήση του δικαιώματός της για αγορά και μιας τέταρτης από την Γαλλία.

Η Ελλάδα σχεδιάζει την αγορά 4 φρεγατών MMSC από τις ΗΠΑ

Έγκριτο σε αμυντικά θέματα Γαλλικό ΜΜΕ, σε σχετικό άρθρο του αναφορικά με την ενίσχυση του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, επισημαίνει ότι “Η Ελλάδα σχεδιάζει ακόμη να προμηθευτεί τέσσερις παράγωγες φρεγάτες κλάσης Freedom από τις Ηνωμένες Πολιτείες”, αναφέροντας:

“Τον Δεκέμβριο του 2021, η Υπηρεσία Συνεργασίας Αμυντικής Ασφάλειας, αρμόδια για τις πωλήσεις αμερικανικού εξοπλισμού στο εξωτερικό, συνέστησε στο Κογκρέσο των Ηνωμένων Πολιτειών να αποδεχθεί την πώληση τεσσάρων φρεγατών «Multi-Mission Surface Combatant» MMSC, που μετονομάστηκε σε «Hellenic Future Frigate» στην Ελλάδα. για ποσό που υπολογίζεται στα 6,1 δισ. ευρώ.

Ωστόσο, εκείνη την εποχή, με την υπόθεση AUKUS ακόμα στο μυαλό των ανθρώπων, η Αθήνα διαπραγματεύτηκε με την Γαλλία την απόκτηση τριών φρεγατών άμυνας και επέμβασης FDI, κλάσης Belh@rra από τη Naval Group.

Το Υπουργείο Ενόπλων Δυνάμεων έσπευσε να αντιδράσει στη γνωμοδότηση που εξέδωσε ο ΔΣΚΑ. «Από τότε που ξεκινήσαμε τις συζητήσεις με τους Έλληνες, η αμερικανική προσφορά δεν είναι πλέον στο τραπέζι. Επιπλέον, υπογράψαμε το συμβόλαιο με τους Έλληνες. Μονογραφήθηκε πριν από λίγες μέρες», είπε στο Γαλλικό Πρακτορείο.

Ωστόσο, αυτή η δήλωση ήταν μόνο εν μέρει αληθινή, αφού η Ελλάδα είχε επίσης καλέσει τους Αμερικανούς κατασκευαστές να συνεχίσουν να εργάζονται για την προσφορά τους «παρά την ανακοίνωση» της αγοράς τριών Φρεγατών από τη Γαλλία.

Αλλά το τελευταίο σημείο δεν ήταν πολύ σαφές δεδομένου ότι η Αθήνα εξέταζε επίσης το ενδεχόμενο να ξεκινήσει ένα πρόγραμμα εκσυγχρονισμού τεσσάρων φρεγατών τύπου Hydra. Η DSCA είχε επίσης δημοσιεύσει μια δεύτερη γνώμη για το σκοπό αυτό.

Έκτοτε, ξεκίνησε η κατασκευή της πρώτης Φρεγάτας που προορίζεται για το Ελληνικό Ναυτικό, η Φρεγάτα ΚΙΜΩΝ, με την παράδοσή της να έχει προγραμματιστεί για το 2025. Τέλος ξεκίνησε και η κατασκευή των επόμενων δύο Φρεγατών ΝΕΑΡΧΟΣ και ΦΟΡΜΙΩΝ.

Ωστόσο, η Αθήνα εξακολουθεί να εξετάζει το ενδεχόμενο απόκτησης φρεγατών «Multi-Mission Surface Combatant» από τις Ηνωμένες Πολιτείες.

Αυτό μάλιστα δήλωσε ο Έλληνας βουλευτής Τάσος Χατζηβασιλείου, που εκτελεί επίσης τα καθήκοντα του γραμματέα της Διαρκούς Επιτροπής Εθνικής Άμυνας και Εξωτερικών Υποθέσεων, σε συνέντευξή του στο τηλεοπτικό κανάλι ΣΚΑΪ στις 16 Ιανουαρίου.

Σύμφωνα με τον βουλευτή, συζητήσεις για την απόκτηση των τεσσάρων αυτών πλοίων βρίσκονται σε εξέλιξη με τις αμερικανικές αρχές, χωρίς ωστόσο να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για αυτές.

Υπενθυμίζουμε ότι μια φρεγάτα τύπου MMSC έχει εκτόπισμα 3.600 τόνων, 118 μέτρα μήκος και 17,5 μέτρα πλάτος.

Είναι ιδιαίτερα εξοπλισμένη με συστήματα κάθετης εκτόξευσης Mk41, RIM-162 (Evolved Sea Sparrow Missiles, ESSM) και πυραύλους AGM-84 Harpoon καθώς και σωλήνες τορπιλών.

Αλλά το πρόβλημα είναι ότι σχεδιάστηκε ως το Freedom-class Littoral Combat Ship [LCS], ένα πλοίο από το οποίο το Ναυτικό των ΗΠΑ επιδιώκει να απαλλαγεί, ενώ η απόδοση και η αξιοπιστία του θεωρούνται ανεπαρκής.

Επιπλέον, το USS Sioux City παροπλίστηκε τον περασμένο Αύγουστο, αφού είχε πλεύσει μόνο για τέσσερα χρόνια.”

Οι ΜΜSC χαρακτηρίζονται από προβληματικά συστήματα και υπόκειται σε συνεχείς επισκευές
Οι MMSC είναι οι LCS τύπου Freedom, που από τον τίτλο τους (Littoral Combat Ships) προσδιορίζουν την αποστολή τους. Σκάφη παράκτιων αποστολών είναι και τίποτα άλλο.

Σχεδιάσθηκαν και κατασκευάσθηκαν στα πλαίσια ενός νέου δόγματος (την δεκαετία του 90) του Αμερικανικού Ναυτικού, για πλοία με ολιγομελές πλήρωμα που θα επιχειρούν πλησίον των ακτών, αλλά απεδείχθησαν ένα από τα μεγαλύτερα φιάσκο για το Αμερικανικό Ναυτικό, με αποτέλεσμα λόγω των προβλημάτων τους και τον πρόωρο παροπλισμό τους να αποφασίσουν οι Αμερικανοί αλλά και στο σχέδιο προϋπολογισμού για το έτος 2022 να μην προβλέπεται η κατασκευή άλλης LCS.

Ένας πρώην αξιωματικός που υπηρέτησε σε μια σειρά διαφορετικών LCS, ο Υποπλοίαρχος Jeff Watson είπε :

“Θα δίσταζα να πω ότι κάναμε ποτέ μια ολοκληρωμένη αποστολή.” Ο Watson λέει ότι αυτός και οι σύντροφοί του περνούσαν τον περισσότερο χρόνο τους προσπαθώντας να επιδιορθώσουν προβληματικά συστήματα στο λιμάνι χωρίς επαρκή υποστήριξη .

Λύση η ένταξή τους στο Λιμενικό Σώμα

Κατόπιν των ανωτέρω εκτίμησή μας είναι ότι η Ελλάδα θα πρέπει να προχωρήσει στην προμήθεια Κορβετών είτε από Γαλλία είτε από Ιταλία.

Ωστόσο επειδή το θέμα προμήθειας οπλικών συστημάτων και μέσων από την χώρα μας δεν είναι αμιγώς στρατιωτικό ζήτημα αλλά και πολιτικό, υπάρχει περίπτωση οι ΗΠΑ στο πακέτο με τα F-35 και μεταγωγικά αεροπλάνα C-130 που θέλουμε να προμηθευθούμε από αυτές, να εντάξουν και μεταχειρισμένα LCS.

Σε τέτοια περίπτωση η χώρα μας εάν και εφόσον δεν μπορεί να αποφύγει την απόκτησή τους, θα πρέπει να εντάξει αυτά στη δύναμη του Λιμενικού Σώματος και όχι του Πολεμικού Ναυτικού, δίνοντας παράλληλα σημαντική ώθηση στο έργο του πρώτου στο Αιγαίο και επαυξάνοντας σημαντικά την ισχύ του έναντι της υπερεξοπλισμένης Τουρκικής Διοίκησης Ασφαλείας Ακτών, η οποία αμφισβητεί αυθαίρετα την χώρα μας σε θέματα έρευνας και διάσωσης ανατολικότερα του 25 ου μεσημβρινού, διχοτομώντας έτσι το Αρχιπέλαγος.