Πολωνία : σύγκρουση της Εκκλησίας με την κυβέρνηση Τουσκ, για το μάθημα των θρησκευτικών

202

Η Καθολική Εκκλησία στην Πολωνία, αντιτίθεται στην προτεινόμενη από την κυβέρνηση περικοπή του αριθμού των ωρών για το μάθημα των θρησκευτικών, ενώ απορρίπτει επίσης τα σχέδια για την κατάργηση της βαθμολόγησης των μαθημάτων θρησκευτικών.

Τα μαθήματα, τα οποία είναι προαιρετικά αλλά τα παρακολουθούν οι περισσότεροι μαθητές, φιλοξενούνται και χρηματοδοτούνται από τα δημόσια σχολεία, αλλά με καθηγητές και προγράμματα σπουδών που επιλέγονται από την Καθολική Εκκλησία.

Η νέα -αριστερή- υπουργός Παιδείας, Barbara Nowacka, υποστηρίζει ότι οι δύο ώρες την εβδομάδα για το μάθημα των θρησκευτικών “είναι υπερβολικές”, δεδομένου ότι είναι περισσότερες από όσες έχουν οι μαθητές για ορισμένα άλλα μαθήματα. Τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους, ανακοίνωσε σχέδια για τη μείωση του αριθμού αυτού σε μία ώρα την εβδομάδα. Η Επιτροπή Παιδείας της Εκκλησίας εξέφρασε έντονη ανησυχία για τις προτάσεις, δηλώνοντας ότι θεωρεί την πρόσβαση στο μάθημα των θρησκευτικών στα σχολεία ως ανθρώπινο δικαίωμα.

“Το δικαίωμα πρόσβασης σε μαθήματα θρησκευτικών στους χώρους ενός δημόσιου σχολείου απορρέει από θεμελιώδη ανθρώπινα δικαιώματα, ιδίως το δικαίωμα στη θρησκευτική ελευθερία, το δικαίωμα στην εκπαίδευση και το δικαίωμα των γονέων να ανατρέφουν τα παιδιά τους σύμφωνα με τις θρησκευτικές τους πεποιθήσεις”, αναφέρεται στην ανακοίνωση.

Η Εκκλησία δήλωσε ακόμη ότι οι αλλαγές που αφορούν την οργάνωση της διδασκαλίας της καθολικής κατήχησης στο σχολείο θα πρέπει να γίνονται σε συνεννόηση με τις εκκλησίες και τις θρησκευτικές ενώσεις και ότι απαιτείται η έγκριση του επισκόπου για τη μείωση του αριθμού των θρησκευτικών μαθημάτων.

Η Εκκλησία εξέφρασε επίσης την ανησυχία ότι σε περίπτωση μείωσης του αριθμού των ωρών διδασκαλίας των θρησκευτικών στα σχολεία, “χιλιάδες καθηγητές θρησκευτικών” θα χάσουν τη δουλειά τους, γεγονός που θα έχει “πολύ αρνητικές επιπτώσεις στην προσωπική τους ζωή και στην τύχη των οικογενειών τους”.

Η Εκκλησία επέκρινε επίσης την πρόταση για τον τερματισμό της πρακτικής να συμπεριλαμβάνονται οι βαθμοί των θρησκευτικών και της ηθικής στον μέσο τελικό βαθμό, ως “άδικη”.

“Ο μαθητής πρέπει να ανταμείβεται για την εργασία του και αυτή η ανταμοιβή και η εκτίμηση της προσπάθειας του μαθητή εκφράζεται στο βαθμό, ο οποίος έχει και μια λειτουργία κινήτρων”, έγραψε η Εκκλησία.

Η Εκκλησία τόνισε ότι το μάθημα των θρησκευτικών ενσταλάζει στους μαθητές ηθικές αξίες, παίζει “τεράστιο εκπαιδευτικό ρόλο και υποστηρίζει σθεναρά τον εκπαιδευτικό ρόλο του σχολείου”.

“Το μάθημα των θρησκευτικών στο σχολείο έχει επίσης μεγάλη πολιτιστική αξία. Βοηθά στην κατανόηση του πολιτισμού μας, ο οποίος έχει χριστιανικές ρίζες. Δίνει γνωστικά εργαλεία για την κατανόηση της λογοτεχνίας και της τέχνης”, πρόσθεσε η Εκκλησία.

Σε ολόκληρη την Πολωνία, πάνω από το 80% των μαθητών σε σχολεία και νηπιαγωγεία παρακολούθησαν τα προαιρετικά μαθήματα κατά το σχολικό έτος 2021/2022. Ωστόσο, η συμμετοχή έχει μειωθεί τα τελευταία χρόνια, ιδίως στις μεγάλες πόλεις, καθώς μόνο το 29% των μαθητών λυκείου στη Βαρσοβία επέλεξαν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα αυτά.