DSG: Το κιβώτιο διπλού συμπλέκτη του ομίλου Volkswagen!

210

Το 2003 η Volkswagen ήταν η εταιρεία που παρουσίασε το πρώτο αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη. Αν και τότε υπήρχαν αυτόματα κιβώτια ταχυτήτων, ειδικά αυτά με μετατροπέα ροπής και τα συναντούσαμε κυρίως στα πολυτελή αυτοκίνητα, το DSG έδωσε την δυνατότητα να χρησιμοποιηθούν τα αντίστοιχα κιβώτια και από μικρότερα μοντέλα, συντελώντας εκτός των άλλων στη μεγαλύτερη οικονομία καυσίμου.

Πριν από το 2003, η Ευρώπη και οι ΗΠΑ ήταν δύο τελείως διαφορετικοί κόσμοι σε ό,τι αφορούσε στην επιλογή των κιβωτίων ταχυτήτων. Ενώ στη Γηραιά Ήπειρο μόνο το 14% των αυτοκινήτων είχε αυτόματο κιβώτιο, στην Αμερική η αναλογία αυτή έφτανε το 88%. Όμως κανένα δεν χρησιμοποιούσε αυτόματο κιβώτιο DSG διπλού συμπλέκτη.

Ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά είναι πως η απόδοση του DSG είναι σημαντικά καλύτερη από αυτή του αυτόματου κιβωτίου με μετατροπέα ροπής, ενώ συμβάλλουν περισσότερο στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και στην σπορ οδήγηση.

Το 2003, πάνω από το 90% των μοντέλων Golf που έβγαιναν από τη γραμμή παραγωγής ήταν εξοπλισμένο με χειροκίνητο κιβώτιο ταχυτήτων. Σήμερα, περισσότεροι από 26 εκατομμύρια κάτοχοι αυτοκινήτων του γκρουπ Volkswagen σε όλο τον κόσμο, έχουν επιλέξει την οδήγηση με κιβώτιο διπλού συμπλέκτη. Πλέον, πάνω από τα μισά Golf που παραδίδονται παγκοσμίως, είναι με αυτόματο κιβώτιο DSG.

Τον Ιούνιο του 2003 ξεκίνησε στο Kassel η παραγωγή του 6-τάχυτου αυτόματου κιβωτίου διπλού συμπλέκτη DQ250. Λόγω της μεγάλης ζήτησης η παραγωγική δυναμικότητα αυξήθηκε με ταχείς ρυθμούς. Τον Αύγουστο του 2006 η παραγωγή DSG ξεπέρασε τις 500.000 μονάδες και τον Δεκέμβριο του 2007 το ένα εκατομμύριο. Η επιτυχία του κιβωτίου διπλού συμπλέκτη οδήγησε στην εξέλιξη του DQ200, ένα κιβώτιο για μικρότερους κινητήρες καθώς και του DL501, για διαμήκη τοποθέτηση σε μοντέλα της Audi. Τον Οκτώβριο του 2015, το εργοστάσιο στο Kassel γιόρτασε το ορόσημο της παραγωγής των 10 εκατομμυρίων κιβωτίων ταχυτήτων DSG.

Ένα κιβώτιο διπλού συμπλέκτη αποτελείται στην πραγματικότητα από δύο αυτοματοποιημένους άξονες υποπολλαπλασιασμού με τον καθένα να έχει έναν συμπλέκτη. Στον ένα άξονα υπάρχουν τα γρανάζια με ζυγό αριθμό σχέσεων και στον άλλο με μονό. Οι δύο άξονες έχουν κοινή έξοδο ισχύος. Για παράδειγμα, αν το όχημα κινείται με 4η σχέση, η 3η ή η 5η προεπιλέγεται αυτόματα μέσω του δεύτερου άξονα. Εάν ο οδηγός επιταχύνει ή επιβραδύνει, ο ένας συμπλέκτης κλείνει αστραπιαία όταν ο άλλος ανοίγει. Με αυτό τον τρόπο οι αλλαγές σχέσεων πραγματοποιούνται μερικά εκατοστά του δευτερολέπτου ταχύτερα, χωρίς να γίνεται η αλλαγή αντιληπτή.

Σήμερα το γκρουπ Volkswagen εξελίσσει συνεχώς το DSG. Πλέον είναι διαθέσιμο για διαφορετικές κατηγορίες αυτοκινήτων (από μικρά πόλης έως SUV), για διάφορους κινητήρες (βενζίνης, ντίζελ ή υβριδικούς) και συστήματα μετάδοσης κίνησης (με κίνηση μπροστά ή τετρακίνηση), ενώ είναι διαθέσιμο και για τα plug-in υβριδικά μοντέλα. Ένα παράδειγμα είναι το εξηλεκτρισμένο υβριδικό κιβώτιο έξι σχέσεων DQ400e, που χρησιμοποιείται ήδη σε μοντέλα Volkswagen και Audi, με μέγιστη ροπή εισόδου 400 Nm.

Μετά την αναβάθμιση του εργοστασίου στο Kassel σε κέντρο για τα ηλεκτρικά κινητήρια συστήματα, πλέον εκεί θα κατασκευάζονται και τα συστήματα μετάδοσης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.

Σημειώνεται ότι η χρήση του κιβωτίου μπορεί να χρησιμοποιηθεί με απόλυτη επιτυχία στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Με λίγα μόλις γρανάζια μεταφέρει την ισχύ της ηλεκτρικής κίνησης στους τροχούς, με μόλις μία σχέση. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, το κιβώτιο μονής ταχύτητας να εξοικονομεί χώρο και βάρος, σε σύγκριση με ένα συμβατικό κιβώτιο.

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ