Πληθωρισμός: Νέο άλμα του τιμάριθμου στο 3,4% τον Οκτώβριο

331

 

Ενεργειακό σοκ πλήττει τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις, όπως αποκαλύπτουν τα νέα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό, σύμφωνα με τα οποία:

 

  • Ο γενικός δείκτης τιμών Καταναλωτή σημείωση άνοδο 3,4% σε ετήσια βάση σημείωσε τον Οκτώβριο φέτος, έναντι αύξησης 2,2% τον Σεπτέμβριο και 1,9% τον Αύγουστο 2021, ενώ πέρυσι τον Οκτώβριο σημείωνε μείωση 1,8%.

 

  • σε μηνιαία βάση, ο γενικός δείκτης παρουσίασε αύξηση 1,5% τον Οκτώβριο 2021 σε σύγκριση με τον Σεπτέμβριο 2021, έναντι μείωσης 0,3% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.

 

Το πρόβλημα είναι κυρίως στα καύσιμα και στην ενέργεια, αλλά από εκεί διαχέεται και στα υπόλοιπα είδη ή κλάδους της αγοράς.

 

Είναι χαρακτηριστικό ότι μόνο σε μόλις ένα μήνα (από Σεπτέμβριο σε Οκτώβριο) αυξήθηκαν οι τιμές στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος +18% , φυσικού αερίου +21,1 % , στο πετρέλαιο θέρμανσης +21,3 %. Ενώ μέσα σε ένα έτος (Οκτώβριος 2021 προς Οκτώβριο 2020), το φυσικό αέριο ανατιμήθηκε κατά 132,3 %, το πετρέλαιο θέρμανσης κατά 45,9% και η βενζίνη κατά 18,1%. Αλλά μεγάλες αυξήσεις (και από 3,4% του ετήσιου πληθωρισμού) σημειώθηκαν σε πολλά βασικά αγαθά, είδη διατροφής και υπηρεσίες, όπως:

 

  • Φυσικό αέριο +132,3%

 

  • Πετρέλαιο θέρμανσης +45,9%

 

  • Ηλεκτρισμός +18,9 %

 

  • Καύσιμα και λιπαντικά +22,3 %

 

  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο +30,4 %

 

  • Ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία +10,0 %

 

  • Ψωμί +3,9 %

 

  • Αρνί και κατσίκι +16,3 %

 

  • Πουλερικά +8,5 %

 

  • Ψάρια νωπά +7,9 %

 

  • Ελαιόλαδο +22,1 %

 

  • Λαχανικά νωπά +9,3 %

 

  • Πατάτες +9,1%

 

  • Λοιπά τρόφιμα +2,1%

 

  • Έπιπλα και διακοσμητικά είδη +4,1 %

 

  • Οικιακές υπηρεσίες +4,0 %

 

Πτώση τιμών καταγράφεται πάντως σε:

 

  • Δημητριακά για πρωινό -7,0%

 

  • Χοιρινό -3,4 %

 

  • Φρούτα νωπά -3,9%

 

  • Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα -1,5 %

 

  • Οικιακές συσκευές και επισκευές -3,0 %

 

  • Τηλεφωνικές υπηρεσίες -2,4 %

 

  • Είδη ατομικής φροντίδας -2,5 %

 

  • Ασφάλιστρα οχημάτων -1,3 %

 

Σε μόλις ένα μήνα, τον Οκτώβριο σε σχέση με τον Σεπτέμβριο, ανατιμήσεις υπήρξαν στη συντριπτική πλειονότητα προϊόντων και υπηρεσιών.

 

Ειδικότερα, σε ένα μήνα αυξήσεις τιμών καταγράφηκαν σε:

 

  • Ψωμί +1,1 %

 

  • Ζυμαρικά +3,9 %

 

  • Πουλερικά +3,3%

 

  • Αλλαντικά +2,4 %

 

  • Τυριά +2,3 %

 

  • Πατάτες +6,1 %

 

  • Φρούτα νωπά -6,3 %

 

  • Λαχανικά νωπά -1,9 %

 

  • Λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα -2,4 %

 

  • Ηλεκτρισμός +18%

 

  • Φυσικό αέριο +21,1 %

 

  • Πετρέλαιο θέρμανσης +21,3 %

 

  • Καύσιμα και λιπαντικά +3,0 %

 

  • Μεταφορά επιβατών με αεροπλάνο +23,6%

 

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, η αύξηση του γενικού δείκτη τιμών καταναλωτή κατά 3,4% τον Οκτώβριο, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

 

  1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

 

  • 3,0% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί, μοσχάρι, αρνί και κατσίκι, πουλερικά, νωπά ψάρια, τυριά, ελαιόλαδο, νωπά λαχανικά, πατάτες, καφές-κακάο-τσάι, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: δημητριακά για πρωινό, χοιρινό, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα.

 

  • 0,4% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.

 

  • 11,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης.

 

  • 0,8% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και

 

διακοσμητικά είδη, οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στις οικιακές συσκευές και επισκευές.

 

  • 9,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, καινούργια αυτοκίνητα, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο.

 

  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.

 

  • 0,9% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία.

 

  1. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

 

  • 2,5% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.

 

  • 0,4% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας ήχου

 

και εικόνας, διαρκή αγαθά αναψυχής. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα.

 

  • 1,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: άλλα είδη ατομικής φροντίδας, ασφάλιστρα οχημάτων.