Συγκλονιστικές περιγραφές από το Euroferry Olympia: «Το πλοίο καιγόταν από άκρη σε άκρη», πώς έγινε η εκκένωση

263

Eξακολουθεί να καίει η φωτιά στο πλοίο Euroferry Olympia, η οποία ξέσπασε κάτω από άγνωστες συνθήκες το πρωί της Παρασκευής.

Το πλοίο ρυμουλκείται σε ασφαλές αγκυροβόλιο, στα βόρεια της Κέρκυρας βορειοανατολικά του όρμου Κασσιόπης. Σημειώνεται ότι οι υψηλές θερμοκρασίες σε σημεία του πλοίου, εμποδίζουν προς το παρόν μία επιχείρηση στο εσωτερικό του για τον εντοπισμό των 12 αγνοουμένων μεταξύ των οποίων και των τριών Ελλήνων. Υπενθυμίζεται ότι στο πλοίο επέβαιναν 239 επιβάτες και 51 άτομα πλήρωμα. Δώδεκα άτομα εξακολουθούν να αγνοούνται, μεταξύ αυτών τρεις Έλληνες.

«Το πλοίο καιγόταν από άκρη σε άκρη»

Τις συγκλονιστικές στιγμές της διάσωσης των εγκλωβισμένων επιβατών, αλλά και όσα δραματικά αντίκρισε όταν έφτασε στο φλεγόμενο πλοίο περιγράφει στο iefimerida.gr ο Νίκος Κολοβός, πύραρχος, διοικητής Πυροσβεστικών Υπηρεσιών Νόμου Κέρκυρας.

«Μόλις ενημερώθηκα από τον λιμενάρχη Κέρκυρας για την κατάσταση στο πλοίο αμέσως συνειδητοποίησα το μέγεθος της καταστροφής. Δεν χάθηκε καθόλου χρόνος και ζήτησα συνδρομή ΕΜΑΚ και πυροσβεστικό πλοιάριο», αναφέρει και περιγράφει:

«Το πλοίο καιγόταν από άκρη σε άκρη, από την πλώρη μέχρι την πρύμνη. Αμέσως επιβιβάστηκα σε πλοίο του Λιμενικού για να μπορέσω να έχω καλύτερη εποπτεία του πλοίου. Στο πρώτο σημείο που προσέγγισα υπήρχε έντονος καπνός στην πρύμνη και υψηλές θερμοκρασίες με φλόγες τριών – τεσσάρων μέτρων στην δεξιά πλευρά του πλοίου. Το πρώτο πράγμα που κάναμε με την ομάδα, ήταν να κάνουμε συνεχείς ρίψεις νερού, προκειμένου να μειώσουμε το θερμικό φορτίο. Ήταν αδύνατη η προσέγγιση του πλοίου και δεν μπορούσαμε να ανέβουμε επάνω, παρά το γεγονός ότι φορούσαμε ειδικές στολές. Με την εποπτεία που προηγήθηκε με εμένα πάνω στο σκάφος του Λιμενικού ήθελα να δω αν υπάρχουν άνθρωποι που κινδυνεύουν και ζητούν βοήθεια. Δεν διαπιστώσαμε κάτι και έτσι προχωρήσαμε στο να ρίξουμε το θερμικό φορτίο για να ψάξουμε για επιζώντες πάνω στο πλοίο», συνεχίζει τη δραματική περιγραφή του ο Νίκος Κολοβός.

«Μετά από ώρα και ενώ ρίχναμε νερό, δεχτήκαμε τηλεφώνημα από το Λιμενικό ότι υπήρχαν δυο άτομα εγκλωβισμένα στη δεξιά πλευρά του καραβιού, κοντά στον καταπέλτη. Είχαν καλέσει οι ίδιοι και ζητούσαν βοήθεια. Τότε άλλαξε όλος ο σχεδιασμός και μεταφερθήκαμε στο σημείο όπου κρίναμε ότι μπορούμε να προσεγγίσουμε τους ανθρώπους.

Οι φλόγες ήταν πελώριες, το θερμικό φορτίο υψηλό και αμέσως με τους σωλήνες ρίχναμε συνεχώς νερό, σε μια προσπάθεια να πέσει το θερμικό φορτίο για να διευκολύνουμε και την ΕΜΑΚ να επιχειρήσει. Όταν κρίθηκε ασφαλές, ανέβασα ταυτόχρονα τέσσερις πυροσβέστες με πλήρη εξοπλισμό (αναπνευστική συσκευή, αντιπυρική στολή και φιάλες οξυγόνου) οι οποίοι συνέδραμαν στην επιχείρηση διάσωσης της ΕΜΑΚ ενώ ταυτόχρονα έκανα πυρόσβεση για τους βοηθήσω. Δεν μπορούσες να ανέβεις στο πλοίο, να ακουμπήσεις πουθενά.

Έπρεπε όσο κινούνται να τους υποστηρίζω με βολές νερού, διότι αυτό που έκαναν ήταν πολύ επικίνδυνο, αλλά έπρεπε πάση θυσία οι δυο άνθρωποι οι οποίοι ήταν εγκλωβισμένοι στο αμπάρι να σωθούν. Οι στιγμές ήταν κρίσιμες, ο χρόνος εναντίον μας, οι φλόγες μας είχαν περικυκλώσει, ο πυκνός καπνός ήταν αιτία μηδενικής ορατότητας και κάθε μας κίνηση ήταν εξαιρετικά επικίνδυνη. Από το αμπάρι και με χίλιες δυο δυσκολίες καταφέραμε να φτάσουν και τα δύο άτομα και η υπόλοιπη ομάδα μέσα σε μισή ώρα, γιατί οι συνθήκες ήταν δύσκολες στο ελικοδρόμιο του πλοίου και από εκεί ευτυχώς όλα εξελίχθηκαν ομαλά με δυο ελικόπτερα να κάνουν τις διασώσεις διότι δεν υπήρχε καθόλου χρόνος για χάσιμο ούτε άλλη διέξοδος», καταλήγει.

«Το πλοίο θα καίγεται για μέρες ότι και να κάνουμε»

Ο διοικητής εκτιμά ότι «Το πλοίο θα καίγεται για μέρες. Με την θερμική κάμερα καταγράφουμε συνεχώς τις θερμοκρασίες στην περίμετρο του πλοίου. Μεσοσταθμικά αγγίζουν τους 400 με 500 βαθμούς Κελσίου, γεγονός που σημαίνει ότι στον πυρήνα της φωτιάς η θερμοκρασία είναι η διπλάσια. Στους χίλιους βαθμούς Κελσίου ο χάλυβας αρχίζει και διαρρέει. Από τα ξημερώματα της Παρασκευής κάνουμε ασταμάτητα κατάσβεση εναλλάσσοντας το προσωπικό και οι θερμοκρασίες δεν έχουν μειωθεί στο ελάχιστο»…

Τις δύσκολες συνθήκες κάτω από τις οποίες γίνεται η επιχείρηση περιέγραψε άλλωστε χθες μιλώντας στο iefimerida.gr, o Βασίλης Βαθρακογιάννης, εκπρόσωπος Τύπου του Πυροσβεστικού Σώματος, τονίζοντας ότι οι θερμικές κάμερες που διαθέτει το Πυροσβεστικό Σώμα δείχνουν πολύ υψηλό θερμικό φορτίο, περίπου 500 βαθμούς Κελσίου στο εξωτερικό του πλοίου και από 700 έως 900 στο εσωτερικό του. Ο ίδιος τόνισε, επίσης, ότι η κατάσταση συνεχώς επαναξιολογείται «καθώς ο όγκος νερού που έχει πέσει τις τελευταίες ώρες έχει προκαλέσει την καταβύθιση του πλοίου (όχι κλήση) με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος για τους άνδρες που επιχειρούν. Αποτέλεσμα αυτού κατά διαστήματα η επιχείρηση να σταματά».

Φωτιά στο Euroferry Olympia: Αγωνία για τις οικογένειες των αγνοούμενων

Στο μεταξύ, ώρες αγωνίες εξακολουθούν να βιώνουν οι οικογένειες των 12 αγνοούμενων οι οποίες με εντολή του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Γιάννη Πλακιωτάκη, με τη συνοδεία αξιωματικού του Λιμενικού- ψυχολόγου και με μέριμνα του υπουργείου, έχουν μεταβεί στην Κέρκυρα προκειμένου να ενημερώνονται άμεσα για την πορεία των ερευνών.

Η κυρία Βασιλική Γεροντιδάκη, ο πατέρας της οποίας είναι επαγγελματίας οδηγός και η τύχη του αγνοείται αναφέρθηκε μιλώντας στο iefimerida.gr στις άθλιες συνθήκες που επικρατούν στο συγκεκριμένο πλοίο.

«Τελευταία φορά που επικοινώνησαμε με τον πατέρα μας ήταν πριν μπει στο πλοίο. Έκτοτε δεν έχουμε κανένα νέο. Μας ενημερώνουν για την πορεία των ερευνών, ωστόσο οι θερμοκρασίες μέσα στο πλοίο είναι ακόμα πολύ υψηλές με αποτέλεσμα να μην μπορούν να μπουν. Αυτήν την ώρα το τραβούν προς τα έξω», σημείωσε χαρακτηριστικά η κυρία Γεροντιδάκη, καταγγέλλοντας όπως προαναφέρθηκε τις συνθήκες που επικρατούν μέσα στο Euroferry Olympia.

Όπως είπε στο iefimerida.gr η κόρη του κ. Γεροντιδάκη «οι συνθήκες που επικρατούν στο πλοίο είναι τραγικές. Έχω ταξιδέψει και εγώ με το συγκεκριμένο πλοίο και το έχω διαπιστώσει. Η αναλογία των καμπινών σε σύγκριση με τους επαγγελματίες οδηγούς που μπαίνουν στο πλοίο είναι πολύ μικρή, με αποτέλεσμα αρκετοί να αναγκάζονται να κοιμούνται στα φορτηγά. Εκτός αυτού πολλοί και από άποψη υγιεινής επιλέγουν να κοιμηθούν μέσα στα οχήματά τους. Το πλοίο είναι βρώμικο, έχει κοριούς και τώρα με τον κορωνοϊό τα πράγματα είναι πολύ χειρότερα».

Euroferry Olympia: Συγγενής Ελληνα αγνοούμενου: Είναι μέσα το παλικάρι -Πάει τελείωσε, έχουμε τρελαθεί όλοι

«Ότι και να πούμε δεν υπάρχει περίπτωση να ζει ο Νίκος και οι υπόλοιποι που βρίσκονταν εκεί στο αμπάρι. Είναι μέσα το παλικάρι πάει τελείωσε. Έχουμε τρελαθεί όλοι. Ήταν ένα παιδί το οποίο μόλις το βλέπαμε πέφταμε όλοι κάτω από τα γέλια. Δεν υπάρχει περίπτωση να πας στα λιμάνια και να πεις ποιος είναι ο επαγγελματίας ο Νίκος και να μη σου πουν τα καλύτερα λόγια για αυτόν. Στην Πάτρα, στην Ηγουμενιτσα, στην Ανκονα, στο Μπάρι. Όλοι τον ξέρουν όσο Νίκος επαγγελματίας. Δεν μιλάμε για άνθρωπο μιλάμε για άγγελο».

Ο Άγγελος Μ. συγγενής του αγνοούμενου οδηγού και οδηγός νταλίκας και ο ίδιος μίλησε στο iefimerida.gr για τον αγαπημένο του ξάδελφο αλλά και για την κατάσταση που επικρατεί στα αμπάρια των πλοίων που μεταφέρουν νταλίκες από την Ελλάδα στην Ιταλία και αντίστροφα.

«Αυτά που γίνονται εκεί μέσα φίλε είναι απίστευτα. Ήμουν 30 χρόνια νταλικέρης. Αυτά που λένε ότι κοιμάται ο κόσμος μέσα σε αυτά τα αυτοκίνητα ισχύουν. Ο πρώτος και καλύτερος ήμουν εγώ, γιατί όταν πήγαινα και με έβαζαν σε μία καμπίνα με άλλα τρία άτομα τι να έκανα; Τώρα γι’ αυτό που λένε, ότι δεν ανοίγουν οι πόρτες από τις νταλίκες, ισχύει. Οι ναύτες κοιτούν να φορτώσουν το πλοίο σε μία ώρα για να φύγει με 200 νταλίκες. Αν δεν προλάβεις να βγεις από την πόρτα, εγκλωβίζεσαι μέσα στην νταλίκα σου και δεν σε ελέγχει κανένας. Τραβάς την κουρτίνα και δεν σε βλέπει κανένας ότι είσαι μέσα και κοιμάσαι».

Αμάξια σφηνωμένα 20 πόντους το ένα με το άλλο

Αναφερόμενος στα όσα ακούγονται για τις ανύπαρκτες αποστάσεις ανάμεσα στα παρκαρισμένα αυτοκίνητα στο γκαράζ είπε «Τα αμάξια είναι σφηνωμένα 20 πόντους το ένα με το άλλο. Εάν πάνε να δούνε πώς φορτώνονται τα αυτοκίνητα στα καράβια θα καταλάβουν. Αυτό είναι μία παντόφλα και είχε μέσα 160 νταλίκες. Όταν λέμε στρίμωγμα, εάν δεν προλάβεις να κατέβεις για να πας στο κατάστρωμα τελείωσες. Εάν δεν προλάβεις να κατέβεις και σου φέρει τη δεύτερη νταλίκα ο ναύτης εγκλωβίστηκες μέσα στην καμπίνα αδερφέ».

Αν κλείσουν οι πόρτες δεν τις γκρεμίζει ούτε μπουλντόζα

«Το χειρότερο από όλα είναι ότι σφραγίζουν τις πόρτες. Πες ότι ο Νίκολας κατάλαβε ότι είχε πάρει φωτιά το καράβι. Την ώρα που πήρε φωτιά κλειδώνουν όλες οι πόρτες εξόδου και οι πόρτες αυτές δεν γκρεμίζονται ούτε με μπουλντόζα. Όποιος είναι μέσα στο κατάστρωμα δεν μπορεί να βγει από κει με τίποτα. Μου είπε ένας φίλος που ήταν μέσα ότι τον είδανε τον Νίκο. Μπήκε προτελευταίος. Δηλαδή προσπάθησε να βγει από τους πρώτους για να πάει στην Ιταλία να κάνει τη δουλειά του. Ήταν στον καταπέλτη. Όλοι οι επαγγελματίες αυτό προσπαθούμε να κάνουμε για να φύγουμε γρήγορα. Ο Νίκος, λοιπόν, μπήκε προτελευταίος μέσα και μάλλον έμεινε μέσα στο αυτοκίνητο γιατί και λόγω του κορωνοϊού δεν ανεβαίνουν πάνω στις καμπίνες να κοιμηθούν μαζί με άλλους τρεις».

«Αν δεν κάνει κάτι το υπουργείο Ναυτιλίας, ώστε να γίνεται περισσότεροι έλεγχοι τόσο στα συστήματα πυρόσβεσης όσο και στην φορτοεκφόρτωση των οχημάτων θα έχουμε και στο μέλλον παρόμοια περιστατικά», πρόσθεσε.

Γιος του Έλληνα αγνοούμενου: «Είναι οδηγός φορτηγού, δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μας»

«Ο πατέρας μου ήταν στο πλοίο, είναι οδηγός φορτηγού και δεν έχει επικοινωνήσει μαζί μας τουλάχιστον για την ώρα», δήλωσε στο iefimerida.gr ο γιος του ενός εκ των αγνοουμενου. «Δεν μας έχουν ενημερώσει. Δεν ξέρουμε τίποτα προς το παρόν. Είμαστε σε επαφή με το Λιμεναρχείο Κέρκυρας και με το υπουργείο. Δεν ξέρουμε τι έχει συμβεί. Ο πατέρας μου αγνοείται», πρόσθεσε.