Η στρατηγική του Αλέξη Τσίπρα και το νέο λογότυπο

2007

Σήμερα ο Αλέξης Τσίπρας παρουσίασε το νέο λογότυπο του κόμματος του ΣΥΡΙΖΑ καθώς και την τοποθέτηση του κόμματός του. Οι λέξεις που τόνισε στην παρουσίαση, ως άκρες του αστεριού-λογοτύπου και άρα ως οδηγό για το κόμμα του ΣΥΡΙΖΑ, είναι οι εξής: Δημοκρατία, Αλληλεγγύη, Δικαιοσύνη, Ελευθερία και Ισότητα. Αυτές οι λέξεις ακουμπάνε και μπορούν να «παίξουν» σε διάφορα θέματα επάνω στους άξονες 1) της οικονομίας «φιλελεύθερη – σοσιαλιστική» , 2) της ελευθερίας «ισότητα/προστασία μειοψηφιών – κυριαρχία πλειοψηφίας» και 3) του τρόπου με τον οποίο βλέπουν τον κόσμο «διεθνισμός – φιλελευθερισμός». Στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτα άλλο από μια υπενθύμιση της τοποθέτησης ΣΥΡΙΖΑ. Δεν υπήρξε δηλαδή κάποια επανατοποθέτηση σε κάποιον από τους άξονες, αλλά τονίστηκε η ήδη υπάρχουσα. 

Αυτό κατ’ αρχάς επιβεβαιώνει αυτό που λέω συνεχώς, πως ο Τσίπρας δε μπορεί να «στρίψει» προς το λεγόμενο κέντρο. Και να μπορούσε βέβαια, οι δημοσκοπήσεις δείχνουν ότι ο χρόνος για να το κάνει και να διεκδικήσει κεντρώους ψηφοφόρους έχει παρέλθει. Ο Μητσοτάκης έχει κάνει επέλαση σε αυτό το κομμάτι ψηφοφόρων και δε βρήκε την παραμικρή αντίσταση. Πλέον βρισκόμαστε σε διαφορετική φάση. Ο Τσίπρας έχει κατανοήσει πως δεν μπορεί να διεκδικήσει (τουλάχιστον σε πρώτο χρόνο) τη νίκη στις επόμενες εκλογές και επιλέγει όχι να ανοιχτεί προς άλλους ψηφοφόρους αλλά την πιο λογική στρατηγική που έχει στη διάθεσή του: προσπαθεί να εμβαθύνει τη σχέση του με το βασικό κοινό του ώστε να σταματήσει την «αιμορραγία» των ποσοστών του και να επιβιώσει πολιτικά. Είναι μία σαφώς αμυντική στρατηγική περιορισμού απωλειών. Εκεί βασίζεται και το καινούριο λογότυπο και η επανάληψη των λέξεων-αρχών που ακολουθεί. Θα δούμε το επόμενο διάστημα να παίζει με τις λέξεις αυτές σε διάφορα θέματα στους προαναφερθέντες άξονες. 

Κύριος κίνδυνος για τον Τσίπρα είναι η αλλαγή ηγεσίας στο ΚΙΝΑΛ πριν τη διεξαγωγή των επόμενων βουλευτικών εκλογών. Αυτό λογικά θα οδηγήσει σε επανατοποθέτηση του ΚΙΝΑΛ, θα φέρει έναν ανανεωμένο διεκδικητή της συγκεκριμένης μερίδας ψηφοφόρων και πιθανό να δημιουργήσει μομέντουμ για το ΚΙΝΑΛ. Αυτό με τη σειρά του είναι εξαιρετικά πιθανό να οδηγήσει σε μετακίνηση μιας συγκεκριμένης μερίδας ψηφοφόρων (όσων βρίσκονται στο ΣΥΡΙΖΑ επειδή τον βλέπουν ως κυβερνητική εναλλακτική). Έτσι μέσα σε λίγο χρονικό διάστημα μπορεί να δούμε μια αντιστροφή των ποσοστών ΚΙΝΑΛ και ΣΥΡΙΖΑ. Η στρατηγική ΣΥΡΙΖΑ λοιπόν προσπαθεί να προλάβει και ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Η εμβάθυνση των σχέσεων με το βασικό κοινό του είναι μια προσπάθεια να το κάνει πιο πιστό (ή να μείνει πιστό) και έτσι να μειωθεί ο κίνδυνος διαρροών, από το συγκεκριμένο τμήμα ψηφοφόρων, του σήμερα προς Μητσοτάκη (μικρές) και κυρίως μελλοντικών διαρροών προς ένα νέο ΚΙΝΑΛ (μεγάλες).